HH_gullet

Trådstartare
HEj, Min häst har blivit så himla stark,
Jag hopptränade i söndags och igår när jag skulle rida dressyr så lyssnade han inte på förhållande hjälper, både handen och sätet och detta var mest i traven, men även i galoppen och skänkelvikning, han bara tuffar på, och samtidigt så vecklar han in huvudet, alltså under tyglen och jag försöker lyfta upp men det hjälper liksom inte, provade även i dag och håll på med över gånger och tempo och förhållande och han bara vecklar in huvudet och jag får ingen kontakt och försöker lyfta huvudet och även driva på med sätet så han kommer upp,

rider på ett ganska strakt bett från innan men lyssnade jätte bra på det tills i söndgad när jag hopptränade, så har jag gjort nått fel,? red för tränare då och då var det inga problem men nu har det blivit det så vad skajag göra? :confused:

Sv: Stark,

Vad rider du på för bett i dressyren då? byta bett?

Men käre jisenes, lösningen är INTE att byta bett.

Nu drog jag förvisso en ganska förhastad slutsats om att du tyckte att ts skulle byta till ett skarpare bett. Om detta är vad du menar så står jag för vad som står ovan. Om du menar att TS ska byta till exempelvis ett tränsbett och sedan träna lite mer, då håller jag med om att hon bör byta.

Senast ändrad:

Det finns flertalet trådar om starka hästar, starka hästar och bett också också där folk luftar sina åsikter. Sök på dessa.

Rent generellt, vill jag påstå att antingen så har din häst ont, eller så rider du felaktigt. Om hästen blir allt starkare och starkare känns det som att du har fel fokus i din ridning. rent generellt brukar man eftersträva att hästen blir mjukare och lydigare.

Börja rida för tränare igen, är mitt tips. mer handfasta tips finns i de trådar jag nämde att du kan söka efter.

Men det låter inte som att hästen blir starkare på TS beskrivning (?). När jag läser TS inlägg så läser jag om en häst som går bakom hand. Han bara viker in nosen, släpper kontakten, och springer på.

Till TS: Rid i ett lugnare tempo, det är ingen större fara om han går (något) bakom lod så länge han tar stöd, det har mer med muskelstyrka att göra. När han får en starkare överlinje orkar han gå mer korrekt. Tror inte att du ska börja byta bett och greja alltför mycket om han nu vanligen funkar på det han har. Rid på lite längre tygel och försök få honom att länga halsen och ta stödet. Frågan tränaren som du red för (som alltså sett er in real life) om övningar. Kanske är han lite överansträngd och orkar inte riktigt bära sig, eller så har du varit lite hård i handen och han vågar inte ta stöd, det kan finnas många orsaker.

Uppdatera och berätta hur det går :).

Jag håller med dig, dock anser jag inte att ett bettbyte är lösningen på något av problemen.

Tycker att du ger bra råd, och instämmer idessa.

Fast vet vi vilket bett TS använder? Om TS skulle använda ett skarpt bett, anser du då fortfarande att man inte alls ska fundera på ett bettbyte?

om du ser i mitt tidigare inlägg skriver jag: Nu drog jag förvisso en ganska förhastad slutsats om att du tyckte att ts skulle byta till ett skarpare bett. Om detta är vad du menar så står jag för vad som står ovan. Om du menar att TS ska byta till exempelvis ett tränsbett och sedan träna lite mer, då håller jag med om att hon bör byta.

Men då är ju en del i lösningen att byta bett :confused:

kanske läge att fråga till vilket bett man avser INNAN man "skriker" byt INTE bett.....

Jag läser första inlägget som att man kanske ska byta till ett mildare bett när du tränar dressyren. Ett bett där du kan få hästen att våga ta tag i bettet istället för att smita från bettet genom att vika in huvudet.

Men nu blir jag lite förundrad.

men ok, one more time, i mitt inlägg står det alltså : Nu drog jag förvisso en ganska förhastad slutsats om att du tyckte att ts skulle byta till ett skarpare bett. Om detta är vad du menar så står jag för vad som står ovan. Om du menar att TS ska byta till exempelvis ett tränsbett och sedan träna lite mer, då håller jag med om att hon bör byta.

Är det svårt att förstå detta?

Använd gärna citat när du svarar på ett helt annat inlägg. Jag har nämligen aldrig påstått att TS skulle byta till ett skarpare bett, vilket man skulle kunna tro när man läser ditt svar på mitt inlägg. Bara för att undvika förvirring...

För övrigt, igen, Vet vi vilket bett TS använder? Jag kan ha missat något, men jag läser bara att h*n använder ett "strakt" bett. Vad är "strakt"? Starkt? Skarpt? Milt? Kanske TS kan förklara.

Senast ändrad:

Jag föredrar att inte använda citat då jag skriver till dig, även om det gäller ett tidigare inlägg. Är helt sonika inte ett fan av den funktionen utan använder hederliga gamla : och "

:)

Jag menar inte att det ska se ut som att du påstår något liknande, och jag tror inte att andra kommer att uppfatta det som så. Försökte bara förtydliga vad jag tidigare sagt.

Jag antar att din sista fråga inte gäller mig då och vill inte spekulera i det, men ser fram emot ett svar från TS i gällande fråga.

Mitt sto kan också bli otroligt het mellan varven. Hon gör precis som du beskriver, krullar ihop nacken och går bakom hand och "älgar på" med en skjutkraft som skulle imponera på en travhäst. Slår även över i galopp och bockar mkt. Detta är från hennes sida en kraftig psykisk spänning som hon inte rår för. Vanligvis är det en känslig häst med MKT känslig mun. Även om hon är vrålstark dessa tillfällen (främst vid uteritt) är lösningen inte att rida henne på ett skarpare bett. Då skulle hon bara knäppa av i nacken ännu mer. En tumregel känner jag är att om en häst inte vågar ta stöd på ett tränsbett så ska man inte rida på ett ännu skarpare, det förvärrar problemet och ökar stressen hos hästen. (Min häst tar stöd på bettet när hon inte beter sig såhär.) Det enda man kan göra är att träna lydnad, vara avspänd själv och rida mkt med ben och säte.

Det låter riktigt att du gör uppresande tygeltag och rider på framåt trots att hästen är stark. Så länge du inte kan inverka med handen (d.v.s. så länge hästen knäpper av i nacken) tjänar det ingenting till att slita och dra. Vill man ha en nödbroms kan det vara ett alternativ att rida på rakt pelham med två tyglar så att man kan använda stången endast vid behov. Ett annat alternativ som kan funka är ett hackamore. Skarpt men inverkar ju lite annorlunda.

Hur gammal är din häst? Träning och åter träning är lösningen på det mesta. Min ponny är också het och som unghäst var det mkt jobb och lydnadsträning, idag är han fortfarande het men väldigt ridbar och lydig så det ställer inte till nga problem längre.
Dagen efter uteritt/hoppning var alltid värst. Jag valde att träna ridningens grunder på dessa dagar, dvs övergångar, halter och fattningar.

Lycka till!

hej, jag rider på ett pelham bett, som är delat och har delta, började rida på ett d ringat bett men funkade inte allt, då jag satt drog varje gång jag skulle stanna han eller sakta av, så valde att betsla upp, och har funkat jätte bra på pehlam betet, han inte ha ett bett med runda ringar eller sånt som inte sitter fast då han får skav av dom,

som någon skrev så går han under handen alltså viker in nosen, och jag får ingen kontakt, funkade lite bätte i dag körde mycker skritt halt skritt halt och funkar kanon men just i traven när man vill att han ska minska farten eller gå ner till skritt så struntar han i mig,

Glömde säga att pratade men min tränare och hon sa att han såg jätte fin ut när jag tränade och la inte märke till det, men att kan kanske har fått mycket villa framåt när vi tränade hoppning, så han att fått tävlings sinne? eller nått sånt och tycket att jag skulle fortsetta som vanligt om jag tycket han är stark att jag skulle tömköra eller markarbeta alltså övergånger och sånt, och så ska jag träna på söndag igen, tränar varje söndag,

stångbett ska aldrig vara delade då det inverkar fel på hästen och hästen tar säkert och vikar in nosen och inte lyssnar för att bettet ställer sig i munnen och trycker i gommen så byt till ett bättre bett

stångbett ska aldrig vara delade då det inverkar fel på hästen och hästen tar säkert och vikar in nosen och inte lyssnar för att bettet ställer sig i munnen och trycker i gommen så byt till ett bättre bett

jag har ridit på det bettet i ca ett halv år och funkat bra och min tränare tycker han går bra på det bettet, och tycker inte jag ska byta och han har aldig gått under handen innan, bara just nu,

Lyssnar inte hästen så gör halt. När min häst inte lyssnar på förhållningar så gör jag halt. Du måste våga ta tag i hästen, .. ! stannar den för sent så rygga nått steg och sen fram igen. Lyssnar hästen inte så måste du göra nånting.. och det är på en gång. Inte börja öva övergångar, tempoväxlingar osv.. det gör man när förhållande funkar. Så, lyssnar inte hästen så gör en halt, på en gång! våga ta tag i hästen, den är inte gjord utav porslin.

Jag tycker inte heller att du ska rida på ett delat hävstångsbett, det trycker i gommen på hästen vid tygeltag. Det kan vara därför han viker in nosen och blir stark, han har kommit på ett sätt att undvika bettet. Fungerar det med pelham så kan du fortsätta att rida på det, men testa ett oledat sådant :idea:

Rider du dressyr för tränare också? Om inte kan det kanske vara en bra idé. Det är också lämpligt att inte alltid rida på pelham även om det funkar bra. Målsättningen måste ju ändå vara att använda så milda bett som möjligt. Om det är problem med vanliga tränsbett så kanske du testa ett tredelat parerstångsbett? Till en början kanske bara en gång i veckan för att sedan utöka efter hand som det fungerar bättre. Rid mkt övergångar och halter!

Min ponny blev som sagt mer hetlevrad dagen efter uteritt/hoppning, vissa hästar är så. Man lär sig att hantera det och det brukar bli bättre med åldern. Hur gammal var din häst sa du? Det enda man kan göra åt just det är att träna grunderna ordentligt.

En annan tanke som slår mig är att han kanske har träningsvärk dagen efter hoppträning och därför försöker komma undan. Kan det vara rimligt? Testa att skritta i skogen en timme dagen efter träning och se ifall det blir bättre :)

Lycka till!

Jag tycker inte heller att du ska rida på ett delat hävstångsbett, det trycker i gommen på hästen vid tygeltag. Det kan vara därför han viker in nosen och blir stark, han har kommit på ett sätt att undvika bettet. Fungerar det med pelham så kan du fortsätta att rida på det, men testa ett oledat sådant :idea:

Rider du dressyr för tränare också? Om inte kan det kanske vara en bra idé. Det är också lämpligt att inte alltid rida på pelham även om det funkar bra. Målsättningen måste ju ändå vara att använda så milda bett som möjligt. Om det är problem med vanliga tränsbett så kanske du testa ett tredelat parerstångsbett? Till en början kanske bara en gång i veckan för att sedan utöka efter hand som det fungerar bättre. Rid mkt övergångar och halter!

Min ponny blev som sagt mer hetlevrad dagen efter uteritt/hoppning, vissa hästar är så. Man lär sig att hantera det och det brukar bli bättre med åldern. Hur gammal var din häst sa du? Det enda man kan göra åt just det är att träna grunderna ordentligt.

En annan tanke som slår mig är att han kanske har träningsvärk dagen efter hoppträning och därför försöker komma undan. Kan det vara rimligt? Testa att skritta i skogen en timme dagen efter träning och se ifall det blir bättre :)

Lycka till!

ja jag tränar både dressyr och hoppning med två olika tränare en i hoppning och en i dressyr, det funkar jätte bra att gör halt i skritt så han står still lyssnar direkt men i traven så lyssnar han inte så mycket får liksom sitta och dra tills han stannar, har provat olika bett men detta var det enda han trivdes med så jag har nog ridigt med det ett halv år utan problem,
Men han kan ha haft tränings värk så jag jobbar han lite från backen och låter han vila nu lite, så får vi se,

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter