Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt vad jag gett mig in på.. men, vi har kommit långt tillsammans och har upptäckt att hon är lättlärd och väldigt smart. Rider henne just nu på ett tredelat fullcheek, dvs att det har parerstänger. Hon funkar bra på det när jag rider på bana men, när jag ska rida ut i skogen eller rida på åkrar så blir hon väldigt, väldigt stark. Red ut i skogen nu för ett tag sen ( var int ensam) och skulle ta en liten gallop. Skulle gallopera på en grässtig som ligger brevid ett stort fält m skog på andra sidan stigen. Första steget var lugnt men sen bar det av i 160, jag kände att jag hade 0 kontroll men ryckte, slet o skrek för att få stopp men ingenting funka. Hon fortsatte och vi kom till ett fårstaket som hon rusade igenom. Jag satt fortfarande kvar men hon började kasta sig åt sidan och jag föll av, nästa sekund ser jag hästen springa i full gallop över fältet. De jag red med (2 st) den ena red efter min häst och den andra hjälpte mig. Min häst sprang hela vägen tillbaka till stallet där ägarna fångade in henne
Så, just nu tränar jag mkt lydnad och har i princip börjat om från ruta ett vilket är början på nytt förtroende mellan oss. Men, jag vill ha en nödbroms till nästa gång vi ska rida ut då jag inte litar på henne med milt bett längre. Har tittat på Pelham i gummi som jag skulle använda med två tyglar, använda stångtygeln som nödbroms. Vill dock höra fler åsikter om det här :|
Så, just nu tränar jag mkt lydnad och har i princip börjat om från ruta ett vilket är början på nytt förtroende mellan oss. Men, jag vill ha en nödbroms till nästa gång vi ska rida ut då jag inte litar på henne med milt bett längre. Har tittat på Pelham i gummi som jag skulle använda med två tyglar, använda stångtygeln som nödbroms. Vill dock höra fler åsikter om det här :|