Stark shettis

Zebra

Trådstartare
Jag har en Shettisvalack på 8 år som jag kör. Han är lite lättstressad och ganska tittig. Nu tycker jag han börjar bli väldigt stark ibland också. Jag försöker prata mycket med honom och vara lätt på hand, men för det mesta blir det bara en dragkamp känns det som.:( Jag kör honom på vanligt "tränsbett". Ska jag prova ett annat bett och isåfall vad? Eller nån som har nåt annat tips. Kan tillägga att jag är allt annat än liten och klen.

Sv: Stark shettis

Jag rekommenderar varmt franska grodstången. www.selar.se/butiken

Ett bett som många hästar trivs med.

Det var bettfronten det.. Annars så tycker jag att du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig med körningen..

Anna-Carin

Om du kör med delat bett kan ju effekten bli omvänd om det slår upp i gommen på hästen, den försöker springa ifrån obehaget. Du kan ju testa att tömköra i grimma/kapson. Om samma fenomen är kvar så får du börja med lydnadsträning "från marken".

Att köra i grimma/kapson på en som är tittig och stark skulle jag INTE göra!
Min körtränare sade att man ALLTID skall köra på stång, så man har nåt att sätta emot OM hästen skulle dra iväg. Man kan ju inte påverka den på nåt annat sätt. Och även med ett skarpare bett så kan man ju vara mjuk på handen, ett skarpare bett som hästen faktiskt lyssnar BRA på, är ju mildare än ett tränsbett om hästen hänger tag i det, och kusken gör detsamma. Dragkamp är ju inte så kul..
Så jag skulle prova betsla upp, samt att öva lydnad som någon skrev. Den SKA lyssna på tex Ptroo UTAN att du tar den i munnen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 280
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka