Stark ponny, vilket bett?

T

typolivia

Hej!
Jag har en c-ponny, blanding mellan gotlands russ och welsh som blir jättestark i munnen när jag rider. Hon drar jättemycket, är väldigt hård i munnen och vill ner med huvudet så jag måste "hålla i" henne jättehårt så hon kan ibland få skavsår i munnen bara för det och så fort jag rider med mjuk hand och lite längre tyglar tar hon ner huvudet jätte lågt. Har testat att rida vanligt tvådelat, pessoa och just nu rider jag på vanligt tredelat tränsbett...

Någon som har tips på bra bett eller något annat jag kan göra som kan funka så hon inte blir så jättestark? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stark ponny, vilket bett?

rida? antar att när du säger att hon drar ner med huvet att du måste hålla i henne så menar du väl att hon hänger i handen? det är din ridning som gäller. tycker absolut inte du ska betsla upp bara för att hästen är stark. Rid för tränare, gör roliga saker med hästen.

Något (det enda) som hjälper mot starka hästar är att skaffa en dressyrtränare och ta hästen till en tandläkare.

Såvida man inte bara vill dölja symtomen och strunta i varför hästen gör som den gör.
Man ska inte använda ett skarpare bett för att hästen är oskolad, man skolar hästen istället.

Vad gör det för ont om hon går med huvudet långt ner? Du ska ju inte bära runt på hästen. Ge henne längre tyglar så får hon hitta sin egen balans.
maria

ja jag menar att hon hänger i handen men finns det något jag kan göra åt det? för så fort jag länger lite på tygeln eller rider med mjukare hand drar hon bara ner huvudet..

Hej!
Jag har en c-ponny, blanding mellan gotlands russ och welsh som blir jättestark i munnen när jag rider. Hon drar jättemycket, är väldigt hård i munnen och vill ner med huvudet så jag måste "hålla i" henne jättehårt så hon kan ibland få skavsår i munnen bara för det och så fort jag rider med mjuk hand och lite längre tyglar tar hon ner huvudet jätte lågt. Har testat att rida vanligt tvådelat, pessoa och just nu rider jag på vanligt tredelat tränsbett...

Någon som har tips på bra bett som kan funka så hon inte blir så jättestark & så att jag slipper har kramp i armarna efter varje ridpass? :confused::D

Om du håller i henne jättehårt så att hon får skavsår i munnen så bör du se över din ridning. En häst ska aldrig få skavsår i munnen, och man ska absolut inte hålla emot, utan bara ge ett lätt stöd i handen.

Du skriver att hon tar ner huvudet jättelågt när du rider med mjuk hand och längre tyglar, kan det vara så att hon söker sig neråt och vill börja arbeta? Det är inte helt ovanligt att hästar är bekväma i en låg form. Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare som både du och ponnyn trivs med :)

Jag tycker absolut inte att du ska skaffa ett skarpare bett!

ja jag menar att hon hänger i handen men finns det något jag kan göra åt det? för så fort jag länger lite på tygeln eller rider med mjukare hand drar hon bara ner huvudet..

Ja hon är väl glad att ingen drar i munnen så då slappnar hon av och går i en naturligare form. Kan du inte bara experimentera och rida henne så "löst" som möjligt under några veckor.

Att gå med huvudet lågt är ju inget fel i sig. Om inte hästen skenar iväg när man rider med mjuk hand är det ju inget problem.

Hitta en bra instruktör som åtminstone kan titta på hur det ser ut när du rider och som kan ge dig lite goda råd.

Att hon blir låg med långa tyglar är bara positivt!

Jag tycker inte att du ska betsla upp hästen. Satsa mer på ert samspel och din ridning. Träna på halvhalter, vakenhet för hjälper, din sits, dina hjälper. Är det obehagligt ute tycker jag du ska ta hjälp av en paddock, och gärna en tränare som kan vägleda dig. Hon/han har lättare förstå vad som blir fel och kan ge goda råd :)

Det är jätte bra att hon blir lång när du länger på tygeln, det är ett gott tecken.
Istället för att köpa ett skarpare bett så börja träna istället. Ta hjälp av instruktör, läs i böcker/internet osv.. Allt går att träna bort, försök forma hästen så som du vill ha henne istället. Vill du ha en häst som är mjuk i munnen så går det att träna så att hon blir mjuk. Om hon får skavsår så kan det antingen vara att du är hård i handen, eller så kanske hon helt enkelt har lätt för att få sår? Min kompis ägde en häst förut som lätt fick skavsår, även om hon har super mjuk hand.. så hon började smörja honom med idomin och köpte ett mjukare bett.. (:

SLUTA DRA ponnyn i munnen till att börja med. Du behöver inte byta bett - du behöver ta hjälp av en tränare som kan lära dig rida istället för att slita i den stackars hästen! Varför ska det alltid betslas upp? Och rider ingen för tränare nu för tiden?
Håll dig till skritt och gör halter och halvhalter tills hästen ALLTID är mjuk och lydig, därefter är det dags att lägga in travövergångar, innan dess r det meningslöst och bara onödigt synd om hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 805
Senast: Bri
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 498
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama