stark och stressad häst i ny miljö

taccotad

Trådstartare
Vi har äntligen fått hästen att förstå att det inte är nåt farligt att gå in i transporten. Efter mkt tålamod och tid så traskar han nu in utan problem. Vi har börjat med att köra korta rundor när vi ändå ska till affären så har hästen åkt med, inga problem.

Idag körde vi iväg till ett ställe långt ut i skogen för att lasta ur och ev rida. När vi kom fram var han stressad, gnäggade hela tiden och studsade rundor. När han väl var ute så skrittade han iväg eftersom han var så uppstressad, detta är en fjordhäst som vet att han är mkt stark, sambon höll emot och efter några meter var det under kontroll igen. Men hästen gick iväg några gånger och brydde sig inte alls om att en människa höll i honom. Jag struntade i ridningen så vi lastade igen. Inne i transporten började han småstegra och trycka sig mot ytterväggen, han var både stressad och sur.

Hemma igen lastade vi ur och hästen fick komma ut i hagen, de sprang en runda sen var allt lugnt.

Jag vet inte hur jag ska våga åka iväg med honom när han får för sig att gå iväg och är mkt stressad. I vanliga fall är detta en väldigt lugn och stabil häst som aldrig stressar upp sig.
Kan man på nåt vis hitta kryphål i hans styrka? Han spänner bara halsen och vandrar sen iväg. Det är ju farligt att han gör såhär, vill verkligen inte ha en lös häst!!

Samtidigt vill jag träna bort detta, vill ju kunna åka iväg med honom på träningar, kurser mm men som det är nu så vågar jag absolut inte! Hästen är 15 år och har nästan aldrig åkt iväg, jag har haft honom i 3 år och först nu har vi köpt transport.

Hur bör man gå tillväga på bästa sätt för att träna bort stressen och dumheterna att dra iväg??? Kan ju tillägga att han aldrig drar iväg på hemmaplan.

Känner mig ledsen och är rädd för att det inte kommer bli bra! :(

Sv: stark och stressad häst i ny miljö

Kommer inte på något bra sätt att hjälpa er så här direkt.. Men hur är det om ni åker nånstans där det finns andra hästar? Han kanske mest var stressad för att han var helt ensam där ni lastade av? Ska ni åka på kurs eller dylikt så finns det ju troligen fler hästar där. Eller om ni lastar två hästar och åker iväg med båda, om ni har möjlighet till det.

Lycka till!

Ullis

superstar skrev:
Kommer inte på något bra sätt att hjälpa er så här direkt.. Men hur är det om ni åker nånstans där det finns andra hästar? Han kanske mest var stressad för att han var helt ensam där ni lastade av? Ska ni åka på kurs eller dylikt så finns det ju troligen fler hästar där. Eller om ni lastar två hästar och åker iväg med båda, om ni har möjlighet till det.

Lycka till!

Ullis

Jag har bara åkt iväg med honom två gånger tidigare, en gång till ett ställe där det fanns ca 10 andra hästar, då var han ganska stressad men det var inte alls som idag.
Sen körde vi honom till Hbg:s djursjukhus men då smet vi snabbt in i en box, han skrek som en blådåre och var riktigt jobbig. När vi väl skulle in på undersökning frågade personalen om han var en unghingst så som han betedde sig trots flera lugnande sprutor. Då var han en 13årig valack och verkligen ingen unghingst.

Han blir väldigt stressad hemma om han blir lämnad ensam i hagen så det hänger väl ihopa lite det där med att han var alldeles ensam där vi lastade av.

Jag skulle kanske kunna lasta en till av mina hästar, en minishettis. Men denna brukar åka lös när vi är ute och kör, kan ju bli lite problem...

Ska fundera vidare på detta problem, jag vill ju trots allt att det ska ordna sig så vi kan åka iväg utan problem. Dumma jag trodde att det var lastningen som skulle vara det stora problemet, istället var det min mesigt lugna häst som var otroligt stressad och visade sin styrka. :crazy:

Hoppas på att ännu nån annan har lite bra tips att dela med sig!

Det framgår inte i ditt inlägg om du hade tränsat före urlastning eller om ni höll honom i grimma. Om ni inte redan gjorde det, tränsa innan ni lastar ur, för att få lite mera styrka.
Tänk också på att göra något roligt när ni har åkt - rid en sväng om han tycker det är kul, eller låt honom komma ur transporten och få beta :d en stund eller vad som helst som kan få honom att förknippa resandet med att något trevligt händer.
Bättre råd har jag inte att ge, hoppas det löser sig för er, så att ni kan komma iväg på träning m.m.
Lotta

Han hade tränset på sig när vi lastade ut men vi fäste grimskaftet i grimman av nån anledning.... Vi sa också att det nog underlättat om vi höll i tränset.

Jag tror inte han har ro till att beta, inte igår iallafall, men förhoppningsvis går det bättre i framtiden....

Tack för ditt svar!

Jag måste återigen framhålla Horsemanship. Jag har haft exakt samma problem men man måste säkra sin relation till hästen på hemmaplan oavsett hur bra det går hemma.

Använd gärna en repgrimma av kraftig typ så han känner den om han drar iväg. Försök få honom ur balans lite, segdra inte utan ryck. Hästar klarar det. Bättre ett fåtal ryck och att han fattar än att segdra hela tiden.
Så fort han följer er så ha slakt grimskaft/tyglar så han får eftergift och förstår att han gör rätt. Minsta drag så ryck så lär han sig snart att det är behagligast med slak lina emellan er.

Låt han gå en stund på det nya stället och beta honom. Det tar tid innan de lugnar sig.

Hoppas det går bra och LYCKA TILL.... :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet