Stark klippmaskin!

E

Egonson

Letar efter en riktigt STARK och bra klippmaskin, som klarar tjock, f-e-t nordispäls :crazy:
Sladd eller sladdlös spelar ingen roll. Priset kvittar, än så länge kollar jag bara vad det finns för alternativ. Köp blir aktuellt först till hösten..

Måste ha en egen klippmaskin till denna vintern, går inte att låna då min häst behöver klippas så ofta (har massor av päls som växer i raketfart typ). Har lånat en vanlig, normalstor DeLaval hittils, det GÅR att klippa men då måste man rensa stup i kvarten och köra låååångsamt och försiktigt, annars kör den fast.. Sen måste man spänna åt skären till max, annars tar den inte öht.

Funderar på typ skär för fårpäls, men det kanske blir väldigt randigt på en häst? Inte för att det skulle göra något, vi visar ju inte oss bland folk, men man vill ju ändå ha det lite prydligt gjort om man säger så :o ;)

Sv: Stark klippmaskin!

Jag har inget direkt tips på ngn klippmaskin, men laval, brukar ju ha bra. Du skulle ju kunna göra så tt du klipper med de grova skären först och sedan med de finare till häst. Det blir mer arbete, men du skonar klippmaskinen och jag tror att det blir fint.

DeLaval har en rätt så stor rejäl maskin som är helt suverän! De jag hyr av har en sådan och den har hållt i många år och är fortfarande lika bra att klippa med!

Köp en av deras rejälaste och sedan får man ju lämna in skären också så de blir slipade efter hand. De slits ju och då blir det trögare att klippa.

Jag klippte min shettis som hade rejäl päls med min de Laval. Jag hade lite grövre skär än vanligt. Sedan byter man till de vanliga skären och kör lite finlir så blir det snyggt. Min de Laval är bland de bästa investerningar jag gjort. Den är verkligen urstark. Dyr i inköp visserligen men kvalitet kostar.

Okej. Ja det får nog bli en DeLaval, de ska vara bra det vet jag. Bara det att den jag har lånat har varit för svag, men hon som har maskinen är noggran att slipa den ofta. Skulle nog behövt ett annat skär egentligen än det dom har.
Men det finns kanske starkare maskiner (det är en medelstor sladdriven "Elklipper" står det på den).
Hittade ett skär som låter bra, "DeLaval saxskär CS1 – för djur med längre och tovigare hår" :D
Det finns ju olika W på dem med, högst är 320, borde vara starkast då eller?
De andra är 65, 100 och 180 W..

DeLaval har dom ju här i stan så det är ganska enkelt att lämna in för slipning. Hur ofta brukar man behöva slipa dom?

Senast ändrad av en moderator:

Och hur många tusingar ligger en DeLaval på? Hittar inget på nätet..

Deras "lilla" maskin (som är som en normalstor) kostar 3 700 tror jag. Det klipper grymt snabbt på tjock päls, eller minas päls är väl 1/4 av en nordispäls, men men...Den blir nog bra till din häst tror jag! :D

Okej :) Då vet jag ungefär vad jag ska spara ihop.. Får väl spara lite i överkant så det räcker till :p Om jag nu lyckas spara ihop. Men det ska väl gå.

Jag tror att min kostade runt 5 000:- extra blad kostar runt 500:- har jag för mig. Det är mycket pengar, men värt det. Har du en päls som är jobbig att klippa måste motor orka gå en längre tid. Sedan är det ju så att om man vårdar den ömt och oljar och slipar skären så håller den verkligen länge. Min gamla klippsax är nog upp emot 15 år. Då klippte den kor de första 10 åren....

Min Alfa Laval har jag haft i 14 år nu och den går som en klocka. Klipper häst(arna) ofta, flera gånger om året. Dock fick min klippmaskin gett ett verklig tufft prov på "samarbetsvilja" när jag klippte en 5-årig Islandshäst valack! :crazy:

Det var den absolut TJOCKASTE, TÄTTASTE och rätt ut sagt VIDRIGASTE päls jag någonsin har sett; det var som att klippa ett riktigt jättehårigt får :bump: Men maskinen klippte snabbt, snyggt och det var inga som helst problem! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 162
Senast: Bri
·
Utrustning Hej. Har en klippmaskin, DeLaval Sladdlös...., den är lagom till kroppen. Alltså normalstor... men blir krångligt att klippa ben och...
Svar
11
· Visningar
2 045
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 582
Senast: Harbor
·
Hästvård Jag ska köpa en klippmaskin, ffa är det min shettis som behöver klippas. Hennes päls är sjukt tät/tjock, lånade min kompis maskin förra...
Svar
8
· Visningar
2 362
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka