Stark häst!

Sv: Stark häst!

Ok, det med stressen var väl mest riktat till föregående talare, men att hästen drar är ju isåfall en lydnadsfråga. Så att jobba MYCKET med det + respekt för sin ryttare i samband med en tillfällig lösning i form av ett lagom skarpt bett låter rimligt.

Nu är inte jag så duktig på det här med bett... Hur ser ett jaktkandar ut? Hur skarpt är det? Vad gör det för nåt?

Stressad är inte riktigt det rätta ordet... Han tycker bara det är så kul... Min häst 'är också väldigt lugn i psyket så sett men blir bara jävligt pigg...

Det blev fel...

Jag skulle svara trådskaparen. Vet inte varför det blev ett svar till dig.

Stressad behöver inte vara något negativt. Hästen kan också jaga upp sej själv för att den tycker det är roligt.

Ett jaktkandar ser ungefär ut som ett rakt D-bett men (helst) med kedja och extra liten ring i nedkanten på ringen (inte nedanför utan inuti) som man kan sätta fast tyglarna i för att få lite hävstångseffekt. Ger tryck på lanerna, nacken och bakom munnen (vid kedjan) för att begränsa trycket på nacken. Tull skillnad från t ex delat pelham/pessoa ger det inte lika mycket tryck i gommen och mindre men tillräckligt tryck i nacken.

bt.htm31.jpg

Jaktkandar "kimblewick"

det är meningen att man ska stanna hästen med rak hals, det ser otroligt hemskt ut att bara slita i en tygel :eek:

sara_oberg skrev:
Kan hålla med om att det är ett lydnads problem. Bettet löser inte det. Har du testat att stoppa honom genom att böja nacken? Han kommer att gå runt, runt men till slut stannar han och slappnar av i nacken och då ger du efter. Gör detta i skritt först och sen i trav osv.
Finns inget bett i världen som stoppar en häst med rak hals. Men han kommer att ge sig om du stoppar honom med en böjning. Kan kännas otäckt i galopp men sitt djupt enr i sadeln och håll dig i manen så går det!!

Hade massa problem med min häst men jag började med NH och ridning för en nhtränare och fr att ha varit en häst som stack i alla lägen, drog iväg med kedjor och allt, oerhört stark, är jag idag ute med henne med ett rep runt halsen...hon är mycket mer tillfreds med ridning och allt.

Hoppas det löser sig och lycka till

Det där är ett helt koncept. Och det du beskriver är en "nödbroms" dvs det man ska använda om hästen rusar i vild panik och man inte har en chans att få stopp på den annars OM man nu lärt in nödbromsen. Det är väldigt slitande att stanna så.

NH innebär ju också en kommunikation som hästen förstår. Har den blivit inlärd att lyssna avsaktande för bettet och ryttaren är konsekvent i handen är det logiskt. Vad som inte är logiskt är att segdra om hästen inte lyssnar - får man inte effekt av tygelbromsningen är det bättre att rycka till en gång tillräckligt hårt för att hästen ska lyssna. För tar man ett segt tygeltag och ökar trycket successivt talar man mer eller mindre om för hästen att den "får gå emot" och att den inte behöver lyssna på en gång (lite beroende på hur lång tid det rör sej om) överhuvudtaget ska man ju sträva efter att få ett resultat VARJE gång på hjälpen, och inom loppet av en halvsekund, annars är tygeltaget ..hmm.. meningslöst är ett lite för hårt ord, men snarare missvisande och ineffektivt.

Prova med ett smalt rakt tränsbett. Har rekommenderat det till många som har bettfrågor. Dels för att det tar lite plats i munnen och för att det stör hästen i munnen minst.

Det ultimata är att ha 3-4 olika bett och variera mellan, ett nytt varje ridtur.

Ett lydnads och träningstips.

Ställ upp ett hinder. X antal meter bort lägger du en bom. Avståndet beror på hur stor din häst är.

Travhoppa hindret (behöver inte alls vara högt) och innan bommen kommer så ska du hunnit sakta ner hästen till skritt och sedan gör du halt precis framför bommen.

Gör denna övning ett par gånger, ta det lugnt. När du känner att hästen lyssnar så sätt upp ett hinder till och med bom efter så du får göra två stopp.

I början kan man ha ett längre avstånd till bommen för att sedan korta ner det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 948
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden