Star vs Kylinge och enaxlat vs boogie?

Lotus

Trådstartare
Söker en tvåhästars transport med fronturlastning och möjlighet till bredåkning, samt fönster fram, helst på båda sidor, eftersom hästen är van att åka i Star Diamant och lätt känner sig trängd i trånga utrymmen. Totalvikten bör inte överstiga 1500 kg om möjligt.

Har tittat på Stars olika modeller, samt någon Kylinge på nätet. Kommer inte att åka särskilt mycket, utan tävling max 10 ggr/år. Vill helst inte lägga ner så stor summa men har svårt att hyra eftersom jag har lite speciella önskemål. Har noterat att boogiesläpen självklart är lite dyrare, men hur mycket skulle ni värderat det till med tanke på att ni inte skall åka särskilot ofta eller långt?

Tips emmottages tacksamt!

Sv: Star vs Kylinge och enaxlat vs boogie?

Har ett äldre Kylinge, bogge, fronturlastning, 1500kg (får lasta 860kg) och är nöjd. Det var inte jättebilligt men heller inte dyrt då bägge axlarna är bytta, däck + fälgar är nya, bromsarna är nya, golvet är nytt osv. Det hade dock inga takfönster men det håller jag på att fixa nu, det ena är i stort sett klart, det andra får vänta lite (ponny bryr sig inte ett smack...) ska äve sätta dit höga blinkers och bromsljus. Har ny belysning I släpet samt satt dit exta ventiler fram. Funderar ev på taklucka till sommaren, får se.

Det ligger kanon på vägen även i högre farter (brorsan körde hem det och han kör inte långsamt... Ingen häst i då!) Tycker det är lätt att köra fast det är högt (alltså bilen känns ungefär som när jag kör mindre enkelaxlade släp).

Tvåaxlat är en säkerhetsfråga också, vid ev punktering händer inte så mkt (om man nu inte har samverkande boggie, det kan bli lite besvärligt).

Sv: Star vs Kylinge och enaxlat vs boogie?

:idea: Varför inte en Ifor Williams-transport???? Fronturlastning, boggie och med 3 fönster som standard! :) Lätt att plocka ur och i inredningen. Känner flera som har sådan och är jättenöjda! Kostar inte skjortan heller!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka