Star Trekk

Daimie

Trådstartare
Har letat i trådarna men hittar inte det jag söker efter. Hoppas någon kan vara hjälpsam:)
Jag är lite intresserad av en Star trekk, kanske comforten men är lite oroad över hur sadelgjordsläget sitter. Min häst puttar fram sina sadlar. På min Karlslund(bomlös) hamnar sadelgjorden mitt på magen när sadeln ligger korrekt. Resultatet blir att den glider framåt. Frågan är också om comforten är för liten i sätet, har ca stl 44. Är det någon som har tips och idéer? Har sneglat lite på free form med arabian rigging, är det någon som har erfarenhet av modellen?

Sv: Star Trekk

här kommer lite bilder på min Comfortsadel.
den är helt underbar att rida i men jag tycker att den är lite obekväm om man ska ha vanliga stigläder därför tänker jag köpa ett par fendrar.:D

men sätet är helt underbart och man kan lätt göra det mesta i den! stadig är den oxå.och man kan hoppa upp från marken i den!

http://i19.photobucket.com/albums/b181/Tappsveden/Utrustning/DSC02467.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b181/Tappsveden/Utrustning/DSC02466.jpg

DSC02465.jpg

DSC02460.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b181/Tappsveden/Utrustning/DSC02461.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b181/Tappsveden/Utrustning/DSC02463.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b181/Tappsveden/Utrustning/DSC02462.jpg

:smirk:

Jag tror att jag är sugen på en st comfort men jag vet inte riktigt nu...tycker den ser lite baksutten ut när du sitter i sadeln? Att du hamnar väldigt långt bak i den? Ser ut som den trycker bak?

Det beror nog på anpassningen - min är snarare åt andra hållet - rider jag i någon annan sadel nu så känns DEN sadeln baksutten... :)

Jag såg ditt PM lite snabbt alldeles nyss men väljer att svar här istället (jag har varit borta några dagar).

Sadelgjordsläget på Comforten är egentligen ganska "rakt ner" men jag tycker inte att den hamnar mitt på magen ändå. På min arab som är konstruerad som en typisk arab, dvs kort rygg och sadelgjordsläget långt fram, så har jag fått trixa lite med sadelgjorden i början, dvs jag fäste den högre i främre spännet än bakre så att kunde ligga lite längre fram än mot sadeln (resår i båda ändar). Nu behöver jag inte det längre då min häst har utvecklat maffiga muskler i bakkant av bogen som håller tillbaka sadeln.

På min häst har alltid sadlarna glidit fram och det rejält, men Comforten glider möjligen fram ett par centimetrar mot för där jag vill ha den, men sen ligger den där - ungefär som om det är där den ligger bäst.

Comfort fanns iaf förut i två varianter - en normal (som Endurance skulle jag misstänka) och en Shorty. Shortyn kanske blir för liten, jag har 36-38 i byxbaken och tycker att den är lagom för mig.

/Camilla

Du rider din arab i distans va? Det är till det jag vill göra ihop med min arab men alla dessa sadlar funkar inte! Har en torsion som är så skööön som jag älskar men vi frå den inte att ligga still..den glider fram och så lägger den sig liksom över manken...testat med att pula en del med pommeln med det funkar inte...Min arab kan lätt dra 115 i täcken och är rund i kroppen och har kort sadeläge och så minimla manke och så lägger vi på ett sadelgjordsläge som ligger långt fram.Han är lätt lätt överbyggd också även om framdlen är påväg att växa ikapp..han är bara 4 och breeed som sjutton...
Allting glider fram UTOM en för smal bomsadel som är i minsta laget för min rumpa.Den vill jag INTE använda.Den är också just nu lite för rak på honom också.Den är alltså inget allternativ.
Så..tror du att en St comfort skulle passa oss?

Jag har sålt några Comfort till distans ryttare, då med fårskinns paneler, så jag tror absolut att du ska köpa dig en sådan:)

Det gäller att hitta rätt strl på framvalv, (se om hästen har låg/hög manke) samt passa in bossor rätt....sen är det bara att rida;)

Ja, en Comfort Shorty då din häst är så kort. Min drar 125 cm i täcken och är 156 cm hög... Det ger ett sadelläge på ca 37 cm. Shortyn är lite längre än det men det fungerar iaf.

Jag har standardpanelerna ännu och det fungerar bra (efter ett helt år med sadeln nu) men jag har oftast renskinn under som lyfter sadeln lite till.

/Camilla

jo jag vet att det ser ut som men det är dte inte. min häst har en väldigt svankig rygg och sadeln åker nu fram . men jag håller påaoch fifflar med panelerna nu för att se hur den på bästa möjliga vis ska sitta.

Jag var o provred ST idag -tyvärr hade hon inte dressagen eller gaitern hemma vilket jag önskat.
Jag fick testa Espaniolan o Comforten istället (är intresserad av E)

Jag tyckte man kände hästen otroligt bra i comforten men jag tyckte den var bredare att sitta i - medisen (som oxå var med) fick ont i ljumskarna av den. Nu var det utprovarens stora halvblod vi satt på, själv har jag ju en liten men bred islänning.

Espaniolan var urskön! men man satt lite smalare och "högre upp" i den - kände inte hästen riktigt lika väl.

Det blir nog en Espaniola ändå för jag tycker C är ful.. :o

Utprovaren ska komma hem till mig i morgon så ska pållen få testa sadeln oxå så får vi se om han tycker vi ska köpa en espaniola....:cool:

Det var min lilla erfarenhet av comfort :crazy:, som sagt man sitter otroligt nära hästen!

:) Tack så mycket för alla bilder och svar. Fortsätt gärna...jag har tyvärr inte svarat så mycket då jag varit datorlös. Usch vad tråkigt det är

Vad tror ni om espaniolan? Är det någon som har erfarenhet av denna?
Jag rider själv mycket western men också mycket arbete ute i skogen. Skulle den modellen funka för distans och westernträning? Glider den fram?

Den är ju inte direkt gjord för att stå i, iallafall (tänker på backar osv) - men jag red i den idag igen och testade så jag kunde rida lätt i den - det gick, precis. Men det är säkert en vanefråga oxå.
Jag beställde en... WWHHIII!!

Min tanke är att ha den att rida ut i oxå så jag räknar med att det kommer funka.

jag är med sugen på en comfort, dock den jag kollat på heter shorty.

vad är skillnaden mellan en shorty och den "vanlig"?

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: ufot
·
Utrustning Är på jakt efter en till sadel att alternera med. Har två kortryggade hästar och för tillfället endast en sadel- sensation g3. Har...
Svar
3
· Visningar
1 208
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 155
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en bomlös spansk variant av sadel. Har kollat på lite olika varianter, men fastnat för Masterback espana och Star...
Svar
5
· Visningar
2 013
Senast: escamillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka