Sv: star trekk espaniola
jag upplever espaniolorna som rymliga,, jag hade den minsta varianten, och skulle tro att den var som en 17,5",,, men man sitter jättebra ändå!
det enda jag tycker är trist, vilket var andledningen till att jag sålde min espaniola, var att de verkar kunna bli "förstörda", snedridna och så, lättare såklart, än en bomsadel. Jag pratade med en återförsäljare, och hon hävdade oxå detta. Det är ju lixom "bara" läder, så det nöts o slits fortare, oavsett om man är noggrann med sin sadel. Detta beror oxå till stor del av hur mycket o ofta man rider, och hur stor o tung man är,, såklart att panelerna o sitsen frestas mer om en stor tung karl rider än en liten nättare tjej,,,, Detta sätter förmodligen oxå sina spår på sadeln...
Tyckte dock att min var kanon, o hästen älskade den! Har bytt till bomsadel igen, just pga att jag kände att den kanske inte skulle ha något andrahandsvärde alls om jag lät den bli för gammal... Han trivs rätt bra med bomsadel oxå vad jag märker, men det är lite svårare att påverka än i en bomlös....
Lycka till!