Står på tre ben! Vrickning?

Sv: Står på tre ben! Vrickning?

Egentligen tycker vi nog lika!

Detta är ju ett undantagsfall!

Ja, under förutsättning att transporten dit inte förvärrar skadan eftersom båda de veterinärerna jag pratat med att sagt vila i box eftersom han blivit bättre sen igårkväll.

Jag vill att veterinärena på kliniken avgör vad de anser är bäst, men de var upptagna med patienter och har inte haft möjlighet att ringa upp mig än.

Nu ringde äntligen veterinären från kliniken och hon tyckte absolut att vi skulle komma in imorgon bitti. Enda problemet är ju att det är negativt att transportera honom om det är en spricka.

Håll tummarna för min ögonsten :cry:.

Bra beslut att åka in med din häst:)!!
Bättre med fakta än att gissa sig fram på hemmaplan.
Hoppas det inte är allt för allvarligt:crazy:.

Lycka till!!

/J.

Det finns många likheter med min hästs skada tycker jag:
Han stod på tre ben i hagen i somras, ingen värme, svullnad eller puls. Betydligt bättre dagen därpå. Distriktsvet hittade inget, gissade på hovböld eller ömfotad.
Nu 9 månader senare är han fortfarande lite halt, skadan är lokaliserad till mjukdelarna i kotan. Jag har nyss magnetröntgat, men inte fått svar än. Skador i sidoligamenten är en möjlighet.
Så din gissning på vrickning verkar inte fel men min erfarenhet. Tyvärr verkar vet vara dåliga på mjukdelsskador, kanske för att de är svårdiagnosticerade. Först på sjunde klinikbesöket (om jag inte har tappat räkningen...) blev det klart att det var mjukdelar i kotan.
Om de är duktiga på ultraljud så kan de hitta om det är en större skada i ligamenten. Annars ger hovbensfrakturer liknande symptom, men det finns ju flera andra möjliga orsaker också.

Lycka till!

En fråga bara.
Har den inte snösulor?

Om en lerig hage fryser på ytan o dessutom med blötsnö på skulle jag inte släppa min häst där, men vet att de flesta struntar i det.
De får klara sig bäst de vill:mad:

Nu ringde äntligen veterinären från kliniken och hon tyckte absolut att vi skulle komma in imorgon bitti. Enda problemet är ju att det är negativt att transportera honom om det är en spricka.

Håll tummarna för min ögonsten :cry:.

Jag håller med om att transporten är ett riskmoment! Spjälka o linda benet så gott du kan.

Risken att åka tycker jag ändå är mindre än att strunta i det. Om det nu är en spricka kan det lika gärna förvärras om man släpper ut i hagen lite för tidigt (alltså om man väljer att inte åka o röntga och är ovetandes om sprickan).

Alltid bättre att veta vad för skada man har att göra med för att kunna optimera behandlingen!

Jag hoppas att det inte är en allvarlig skada din häst har!
Håll hoppet uppe och lycka till i morgon!
Kör försiktigt!

Min dam har nu stått på fem dagars boxvila. Hittade henne precis som du i hagen, kunde inte stödja på ena bakbenet. Ställde in henne och åkte till klinik dagen efter – då var hon inte halt alls! Enligt vet hade hon trampat in något i hoven som orsakat den kraftiga hältan, det är tydligen inte ovanligt att den typen av hälta försvinner för att sedan komma tillbaka med ökad styrka (enligt vet)...

Nu boxvilat fem dagar med gips och pencillin. ska sättas i gång från och med i morgon, förhoppningsvis helt återställd inom en vecka el två...

Jag menar alltså att det kanske inte är bra bara för att hältan är borta. När min häst var så pass halt kände jag att det borde kollas upp trots att hältan var borta när vi åkte till kliniken. Jag menar – en sådan kraftig reaktion kommer sig ju inte av ingenting...

Stort lycka till i morgon! Håller tummarna för att det inte är något allvarligt! :)

Så här har det gått hittills. Tisdag kväll kunde han inte stödja på benet. På onsdagen kunde han stå på benet, men ville inte röra sig. På torsdag morgon åker vi till kliniken och då kan han gå hur bra som helst.

Klinikens hovslagare tror inte på hovböld. Han bedövas i kotområdet och veterinären kan utesluta att skadan sitter högre upp. Tar 6 röntgenbilder. Hittar inga fel alls därmed återigen misstanke om stengalla eller hovböld. Han har nu jodopaxbandage och ska stå inne med det tills på onsdag då hovslagaren kommer. Jag hoppas att det är hovböld. Jobbigt att inte veta annars.

Klinikbesöket gick bättre än vanligt vilket även personalen märkte :).
Han har nu stått inne i nästan 5 dygn och det blir minst 3 dagar till.

Hej,
Tänkte jag kunde dela med mig av min erfarenhet ang vrikningar.
Nr 1 Maja plockas in från hagen som har varit frusen men tinnat underdagen. Känner ingen värme/puls eller svullnad men haltar under ridning inte mycket men lite. Låter henne villa ett 2 dagar kollar ingen igenhälta i trav rider lite lätt i skritt och trav 3 dagar. Efter ridning får hon puls mellan kotan och hoven dagen efter halt, lite gallig och fortfarande puls. Ringer hovslageren= jo typiska symtom på en hovböld MEN reagerar för lite på tryck med visiterttången. Vi hittar till och med ett så kallat edem (typ blåmärke) stort som en 5 krona. Hov slagaren vill inte börja karva- hänvisar till vet.

Kollas på klinik- böj prov med lokal bedövningar= Hovleds vrikning.

Konvalocent i 2 veckor efter diagnostisering.

Nr 2
Popquorn kommer in från kladdig hage. Lite varm om ena kotan. Kollar honom på volten i trav jo lite halt de e han. villar 2 dagar, lite varm inte mycket, svag puls. dag 3 på morgonen vill han knappt gå ur boxen:eek: Trippar ut med tån före vill inte alls belasta benet.
Går ute 2-3 h men står mest still. Tar in dom hovslagaren kommer= Ingen hovböld:cool:

avvktar 2 dagar ringer sedan vet, får tid förs efter helgen.
Kommer dit Ingen hälta på varken mjukt eller hårt underlag:crazy:

liten reaktion på böjprov.
Vet vill inte lägga bedövning då ha endast e ½ gradigt halt. Får butta 10 dagar+ lättare ridning. Därefter återställd.

Popquorns hälta var mer akut än Majas, men lättare att behandla.
Majas led var rätt så infekterad med tanke på färgen på ledvätskan hennes hade inte läkt själv- vilket Popquorns troligen hade gjort med enbart vila.

Oj vad långt det blev:o
Hoppas de kan vara till lite hjälp i alla fall:)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 182
Senast: sassiball
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 482
Senast: Robina
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 809
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka