Står på tre ben! Vrickning?

S

Sveipur

Behöver hjälp med info och råd eftersom jag aldrig varit med om något liknade innan.

Min sambo hittar ena hästen ståendes ute i hagen på tre ben igår kväll. Han kan inte stödja på ena frambenet alls utan håller upp det. Hästen är mycket matglad, men kan inte ta sig till höet. Sambon åker hem för att hämta mig och när vi kommer tillbaka till hagen ligger hästen ned och har stora problem att ta sig upp. Han har aldrigt någonsin legat ned vid denna tiden på dygnet (kvällsmatningstd). Det är tydligt att han lagt sig ned för att vila benet.

När jag var i hagen tidigare under dagen hade han gigantiska snöstyltor (trots snösulor), så jag antar att han med lätthet har vrickat/stukat sig. Jag ringer jourveterinären. I väntan på att vet. ska komma, försöker vi få ned honom till transporten för att ta hem honom till stallet. Han vägrar gå men till slut lyckas han stappla ca 100 meter till transporten. Pigg och glad är han iallafall.

Veterinären känner ingen värme eller svullnad och hästen är inte öm när han undersöks. Han lindar benet och ger honom smärtstillande. Om han inte kunde stödja på benet på morgonen skulle vi ta honom till klinik. Annars skulle han äta smärtstillande (finadyne) och stå i box. Han ser bättre ut nu på morgonen.

Jag väntar på att jourveterinärens kollegors telefontid och ska sen ringa dit, men jag vill hemskt gärna ha tips och råd av er.

Om han inte kunde stödja på benet skulle vi ta honom till klinik. Annars skulle han äta smärtstillande (finadyne) och stå i box.

1. Hur lång tid brukar en vrickning/stukning ta?
2. Hur brukar rebailiteringen se ut med avseende på boxvila (hur länge) och små promenader?
3. Lindning av benet?

Det känns fruktansvärt att ha honom instängd i stallet även om han får sällskap. Han har i princip bott ute i stora hagar dygnet runt under sina 18 år.

Sv: Står på tre ben! Vrickning?

Jag hade åkt till djursjukhus.
Om hästen inte kan stödja på benet och får smärtstillande så han går på det kan ju skadan förvärras. Tänk om det är en spricka i benet som blir en fraktur pga belastningen.

Jag hade spjälkat benet så gott det går innan transport till klinik.

Tid för läkning/konvalecens är ju helt omöjligt att spekulera om när man inte vet vad det är för skada.
Haft en rejäl vrickning, hästen gick på benet, men var rejält halt. Det tog 4 mån.

Jag had åkt till klinik på stört.
När en häst har så ont att den inte stödjer på benet då har den ONT!

Skulle gissa på hovböld eller frasktur/spricka(egna spekulationer). Har han en spricka kan det förvärras om ni transporterar till klinik. Det kan vara värta att ha distriktan att komma ut och stödja upp benat ifall att, innan ni åker Men ring kliniken och hör, de vet ju!

Hårt rullade delar av dagstidning fungerar bra som spjälkning i hop med ett åtdraget elastiskt bandage!

När hästen ställer sig på tre ben och vägrar stödja på det fjärde, kolla hästen med hjälp av veterinär. Någon vrickning är det inte, hovböld eller liknande och i sämsta fall en fraktur av något slag. Har varit med om hästar som varken ömmat eller varit varma trots frakturer, så dess värre är det inte alltid dessa riktmärken är pålitliga.

håller med, så allvarlig smärta är antigen hovböld eller fraktur, i bland fång men då brukar båda benen drabbas.

Precis så betedde sig min häst när hon fick sin fraktur i hasen. :crazy:

Blockhalt utan någon tydlig förklaring, ingen hittade något direkt fel för blotta ögat, det upptäcktes först vid röntgen.

Det som gör att jag misstänker vrickning är de enorma snöstyltor han hade när jag var i hagen tidigare under dagen. Jag tänkte ju redan då att måtte han inte skada sig. Känns nästan som ett under att ingen mer häst skadat sig i vår hage.

Det finns två anledningar som gör att jag bara vill ta honom till klinik i nödfall. Dels kan det vara skadligt att han rör på sig vilket det innebär med promenad till transporten och lastning samt att stå och parera inne i transporten. Det andra är att han har varit med om en traumatisk djursjukhusupplevelse i samband med en operation för några år sen. Sen dess har det varit fruktansvärt att besöka kliniker. bara att få i honom lite lugnande för att kunna utföra röntgen är en stor apparat. Vår annars så kolugna lilla häst blir alldeles vettskrämd. De har dessutom fått ge så stora mängder lugnande att han fått hemska "baksmällor". Han har bara stått och skakat efteråt.

Jag har nu pratat med kollegan till jourveterinären och han ville att han skulle stå helt stilla i boxen i några dagar och sen i liten sjukhage. Sen har jag ringt kliniken och väntar nu på att bli uppringd för att höra deras åsikt.

OM det nu skulle visa sig vara en vrickning så är jag bara ute efter en grov uppskattning om hur länge det brukar vara "normalt" att stå i liten sjukhage.

Jag kan inte svara dig på det, eftersom personligen hade jag inte själv sett på detta som en vrickning. I de fall jag har varit med om vrickningar, har hästen till trots försökt stödja på sitt onda ben även om det har handlat om en grov sådan.
De gången hästen INTE har velat stödja på benet, då har det handlat om en hovböld eller faktiskt fraktur.
Prova att lägga ett våtvärmande omslag på hoven, gjord på vatten, jodopax och socker. Ev kan du då få reda på ganska snabbt om det handlar om en hovböld, och kan då utesluta den delen om du inte fn har för avsikt att åka till klinik.

Jag kan inte svara dig på det, eftersom personligen hade jag inte själv sett på detta som en vrickning. I de fall jag har varit med om vrickningar, har hästen till trots försökt stödja på sitt onda ben även om det har handlat om en grov sådan.
De gången hästen INTE har velat stödja på benet, då har det handlat om en hovböld eller faktiskt fraktur.
Prova att lägga ett våtvärmande omslag på hoven, gjord på vatten, jodopax och socker. Ev kan du då få reda på ganska snabbt om det handlar om en hovböld, och kan då utesluta den delen om du inte fn har för avsikt att åka till klinik.

Idag står står han på det onda benet och den smärtlindring han fick vid 22-tiden igår borde väl ha släppt nu? Jag ska gå ut och kolla lite med visitertång, men jag kan ju inte påstå att jag har vana av hovböld heller. Vi har varit förskonade från den typen av skador.

Kan det inte vara värt att ta ut en hovis för uteslutande av hovböld?

Nu har jag kollat med visitertång och det regerar han inte alls på. Inga sömmar sitter konstigt och han har bara gått i gräs och lerhage utan vassa föremål som stenar. Det utesluter ju ändå inte att det kan vara hovböld.

Faktum är att min hovslagare är sjukskriven och jag har efter mycket letande lyckats hitta en som kommer först nästa vecka. Jätteprbrist på hovslagare där jag bor enligt hovslagarna själva. Avvaktar samtalet från kliniken.

Det som gör att jag misstänker vrickning är de enorma snöstyltor han hade när jag var i hagen tidigare under dagen.
Vrickning brukar ge svullnad och värme.
Har ni lokaloserat var/vilken led?

Gissning på hovbensfraktur? Denna kan vara utan svullnad och värme och de kan bli :devil: halta.

Jag tycker ändå du ska åka till klinik och håller allts inte med tex Boj om att man ska exprementera hemma om hästen är så dålig att den knappt stöder på benet.

Vrickning brukar ge svullnad och värme.
Har ni lokaloserat var/vilken led?

Gissning på hovbensfraktur? Denna kan vara utan svullnad och värme och de kan bli :devil: halta.

Jag tycker ändå du ska åka till klinik och håller allts inte med tex Boj om att man ska exprementera hemma om hästen är så dålig att den knappt stöder på benet.

Nej, vi har inte lokaliserat var det är. Vet. trodde att det var kotleden eftersom det är vanligast. Men som sagt, han stödjer på frambenet i dag och vilar på ett bakben som han alltid gör när han står och vilar. Smärtstillande har han ju inte fått sen igårkväll.

Jag är tämligen säker på att det är styltorna som är orsaken. Han kunde ju inte gå utan stod och vinglade på styltorna tidigare under dagen.

Ja, det känns som klinik och röntgen skulle vara det bästa (om det inte förvärrar tillståndet) så vi får veta vad felet är.

Hur som helst finns det bara en sak som är viktig just nu och det är att han blir så pass frisk snarast att han kan gå i hage igen. Det är tiden i box och sjukhage som jag bävar för å hans vägnar.

Men om du åket till kliniken och det är en vrickning, så behandlas ju den direkt. Eftersom du är tidigt ute om du åker direkt så blir ju konvalecensen betydligt kortare. 2 dygn i stillhet efter behandlingen och sedan liten hage någon vecka.

Men om du åket till kliniken och det är en vrickning, så behandlas ju den direkt. Eftersom du är tidigt ute om du åker direkt så blir ju konvalecensen betydligt kortare. 2 dygn i stillhet efter behandlingen och sedan liten hage någon vecka.

Behandlas hur? Sprutas han?

Kliniken har bara öppet halvdag imorgon men hon som svarade skulle försöka peta in oss för en röntgen, under förutsättning att deras veterinärer tycker att jag ska komma in. Väntar med spänning på besked.

Nu hade jag själv anlitat klinik för den här typen av skada, men eftersom Sveipur inte har tänkt att åka mer än i undantagsfall så kan man bara försöka använda uteslutningsmetoden.
Det handlar alltså inte om experiment, jag hade hellre sett att hästen fått komma på klinik för en ordentlig genomgång när det gäller detta. Jag misstänker nämligen någon fraktur dessvärre, och om dessa tas om hand snabbt finns chans för bra rehabilitering beroende på skadans art, dröjer man kan chansen minska snabbt till återrehabilitering. Det kan ju också handla om senskada och även dessa är i stort behov av snabb åtgärd.

Behandlas hur? Sprutas han?

Kliniken har bara öppet halvdag imorgon men hon som svarade skulle försöka peta in oss för en röntgen, under förutsättning att deras veterinärer tycker att jag ska komma in. Väntar med spänning på besked.

Är den en vrickning är leden blodfylld. Då brukar man spola leden för att sedan behandla med tex HY-50 (typ syntetisk ledvätska) + Celeston (cortison). Vad veterinären använder varierar lite från fall till fall.

Nu tror jag väl eg inte att din häst har vrickat sig... det brukar synas med värme eller/och svullnad.

LYCKA TILL!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 182
Senast: sassiball
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 482
Senast: Robina
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 809
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka