Står inte still...

F

Flickan

Heej jag e medryttare på en häst som inte står still när man ska sitta upp i sadeln,utan han bara går frammåt hela tiden.Har ni nått tips på o göra så att han står still när man ska sitta upp?Han gör det alltid vem det än e som rider.Meen annars e han urgullig:love: .Behöver tips!
Skriv om ni kommer på något;) :)

Sv: Står inte still...

Hej!
Jag har samma "problem" med min medryttarhäst!
Hur gammal är du? :)
/Julia

Min kompis medryttarhäst gör samma sak.
Hon brukar tvinga hästen att gå i en cirkel tills hon tröttnar.
Det brukar ta ngn minut eller så. Funkar jättebra!

Okej ja e 13 du?
Det är så svårt meen jag tänkte testa o ställa hästen mot staketet när ja hoppar upp. Hoppas det funkar men vill ju ändå kunna hoppa upp när som helst:smirk: :) :banana:

Till Emjo:
Menar du att hon leder runt hästen då?:p
Jag vill helst inte trötta ut hästen innan jag börjar rida meen jag vet inte om det e det att han e överaktiv utan det kan ju finnas nån annan anledning också meen jag ska testa det iallafall nästa gång ja e i stallet.:banana: :D

emjo skrev:
Min kompis medryttarhäst gör samma sak.
Hon brukar tvinga hästen att gå i en cirkel tills hon tröttnar.
Det brukar ta ngn minut eller så. Funkar jättebra!

jag gör likadant tar ta i innertygeln o lägger mot mankammen sen får hon går runt tills hon tröttnar och sen är det bara att hoppa upp, behövde bara göra så tre gånger nu står hon alltid still. Det är absolut inget som tröttar ut hästen.

Dom hästar som ej har stått still vid uppsittning tar jag stopp på direkt och berömmar när den står still. Har alltid funkat bra

Låt hästen gå.. den kommer gå runt runt dej.. och låt den göra det.
tvinga den inte utan låt den bara gå.. och prata lugnande med den.
När den sen stannar så berömmer du massor.

Det tar några gånger sen är problemet löst.

Om det inte är så att din häst försöker fly från ett fysiskt
obheag - tex trycket från sadeln då du sitter upp ?
Prova använda uppsittningspall och se om problemen avtar.

Annars är det antagligen bara stress .. lösningen har
jag skrivit längst upp i detta inlägg.

Nej det e inte det att den går runt o inte vilol stanna utan det e när man sätter i foten meen jag ska prova era tips än¨då:)

Man kan vänja sin häst att få godis från ryggen var var gång man suttit upp, så slipper man bråka med hästen, och uppsittning blir något positivt för båda parter. Ge gärna från båda hållen vid stigbygeln, så stretchar du din häst samtidigt. Har man någon som håller hästen i början, tar det inte lång tid, innan hästen fattat grejen!
Lycka till! :) önskar Nicke

Hästen jag rider vill inte heller stå still. Han backar tillochmed. Men det är en Islandshäst och på Island får hästarna gå när man håller på att kliva upp. Så om hästen du rider är en Islandshäst som är född på Island så kan det bero på det.

Tack för alla svar:)
Det e en franskt/brittiskt varmblod.
Meen nu när ja ridit han ett par gånger så värkar det gå bättre han kanske bara testade mej fast den andra medryttaren har det problemet än.:smirk:

Var envisare än hästen. Varje gång han går framåt så backa tillbaka honom, om och om igen. Tillslut fattar hästen att ni håller på så hela dagen om han inte står still.

Flickan skrev:
Nej det e inte det att den går runt o inte vilol stanna utan det e när man sätter i foten meen jag ska prova era tips än¨då:)

Om det är när man sätter i foten så kan det mkt väl vara
ett tecken på obehag.
Testa att sitta upp från uppsittningspall - det kan hjälpa.
Eller kolla sadeln.
Gör både och föresten. Kolla sadeln så att den verkligen
passar ordentligt. Kolla ryggen. Ta hjälp av någon som kan.
Och sitt upp från pall.
Ge det lite tid. Tro inte att det är kört bara för att det inte
fungerade första gången. (om det blir så)

Du ska göra precis samma sak som det man gör vid inridning av unghästar.
Du ska ha en medhjälpare som håller i hästen när du sitter upp. det är det absolut bästa, snabbaste och snällaste sättet att få hästen att sluta.

Nicke skrev:
Man kan vänja sin häst att få godis från ryggen var var gång man suttit upp, så slipper man bråka med hästen, och uppsittning blir något positivt för båda parter. Ge gärna från båda hållen vid stigbygeln, så stretchar du din häst samtidigt. Har man någon som håller hästen i början, tar det inte lång tid, innan hästen fattat grejen!
Lycka till! :) önskar Nicke
Exakt så har jag gjort med min och det fungerar otroligt bra: han vänder sig om och väntar på sin morot och rör inte en fena förrän den är i munnen. Det löste också problemet med att han gick iväg så snart jag kommit upp.

korta tygeln så tvingas hästen gå mot dig/runt dig istället för rakt fram. sen när du sätter dig i sadeln - ta ett djupt andetag och håll andan. det får många hästar att stå still. givetvis ska ta släppa andan också när hästen står still! :smirk:

Varför krånglar ni till det så med godis och tvinga runt den i cirklar? Skulle ni göra så med en unghäst oxå???

EmmaJo skrev:
Varför krånglar ni till det så med godis och tvinga runt den i cirklar? Skulle ni göra så med en unghäst oxå???

En unghäst kan man förhoppningsvis kanske forma som man vill ha den från början, men om man som jag fått erfara vid flertal tillfällen, att ha importerat en islandshäst, som från början är lärd att så fort man sätter foten i stigbygeln ska man fara iväg som en skjutjärnskanon, ja då är det inte så enkelt. Mina unghästar har aldrig fått den chansen, de är väluppfostrade, men en och annan felinriden äldre häst kan vara en verkligen vara något att bita i ibland. Det är svårt att lära gamla hundar sitta!
Då har jag provat med lite "cirkusmetoder" där jag satt focus på ledarskap och i första hand positiv inlärning, bla. med trick-training, där man förstärker kommandon i början med godis.
Enligt bla. clinic med Kyra, är det något hon lovordar alltmer med åren, enligt henne själv! Värt att prova, tyckte jag, och fick ganska snabbt resultat.
Jag tror på en kombination mellan positiv och negativ förstärkning vid inlärning, och vid positiv inlärning är det timing som gäller, har jag märkt! Jag tycker man får prova lite olika metoder, beroende på vad för individ man har framför sig. Allting passar inte på alla, man får vara lite flexibel...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama