Sv: Står inte still...
crux_ansata skrev:
Om det är när man sätter i foten så kan det mkt väl vara
ett tecken på obehag.
Testa att sitta upp från uppsittningspall - det kan hjälpa.
Eller kolla sadeln.
Gör både och föresten. Kolla sadeln så att den verkligen
passar ordentligt. Kolla ryggen. Ta hjälp av någon som kan.
Och sitt upp från pall.
Ge det lite tid. Tro inte att det är kört bara för att det inte
fungerade första gången. (om det blir så)
Jag har samma problem med min halvblodsmärr. Hon reds in som unghäst, men blev sen ståendes några år då ägaren skadade sig. Igångsatt igen under två månader i somras, sedan ståendes och sedan tog jag över i början av december.
Precis det som beskrivs ovan instämmer på min pålla, hon ville inte stå still när man satt upp, så fort hon märkte att jag höjde foten för att sätta den i stigbygeln gick hon helt solut. Spelade ingen roll att mams hängde i tyglarna.....(ja lite ouppfostrat
)
Upptäckte rätt snabbt att hon är lite känslig i ryggen, troligen gått med en sämre sadel tidigare och fått spänningar i ryggen av detta. Hon fick massage några gånger och sedan en tillpassad sadel. Detta i kombination med uppsittning fr. pall, som hon i början gärna cirkulerade runt först, har börjat lösa problemet.
Nu står hon still bredvid pallen, och flyttar en hov i taget tills hon står bra nog för att det skall bli en säker uppsittning för både mig och henne. Har till och med börjat inse att vi skall stå still även när matte landat i sadeln....
Kan tillägga att jag har fått acceptera att det är ingen idé att tokhålla i tyglarna på väg upp, ok att hålla i dem med lätt stöd men inte bromsa, detta stör henne mer än det gör nytta och hon tar det som en signal för "full fart framåt!",
Med lite tid, och tålamod löser sig detta problem ofta!!
Summakardemumma, undersök som ovan nämnt, rygg och sadel, är detta ok, försök få ngn att hålla hästen, vissa hästar har mer tyckande och tänkande om när saker och ting skall ske, än andra.
(Var lite orolig för uteritter, finns inga pallar i skogen, men har provat att sitta upp ute i skogen och då står hon så snällt stilla...
)