Står i valet o kvalet....

T

Tess82

Jag har en liten Lipizzanerkille på snart 2år. I vintras gick han troligtvis omkull = stod på skalle helt enkelt.han började slänga ut med bakbenen och gå mycket ostadigt o klumpigt. Har haft ut vet som ev trodde att det satt i nacken, hade ut en massör som sa att det satt i ryggen mot korset till och hade ut en kiropraktor som har samarbete med en hästklinik i Uppland.Han kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var men trodde åxå att det satt i ryggen.han sa även att det såg ut som han gått omkull.han knäckte och grejade och gav mig sedan råd att gå ut och promenera + stretching varje dag i tre veckor och sedan återkomma.sedan dess går han bättre men fortfarande lite klumpig? Någonstans ringer den där varningen om att hästar kan få slinger :(, som vet sa.men kiropraktorn sa att det inte fanns tecken på det. Han sa åxå att det var fördel att hästen var så ung.Om det inte blev förbättring tyckte han att jag skulle åka in, men nu har jag ju sett förbättring.men ändå går jag och tänker på om skadan börjar växa ihop fel... :cry: äsch jag vet inte. /Tess

jag skulle åka in och få den undrsökt och röntgad, hoppas att allt går bra :bump:

åk in om du är osäker. det känns ju alltid bättre där kan de ju röntga och kolla hela pållen.

jag åkte in med min häst en gång "för mycket". Hon hade varit halt fram å tillbaka i ett halvår. hade precis blivit frisk. å då var hon halt igen! åkte så fort de hade tid, men hon var frisk, de röntga å allt hon hade bara vrickat sig...men hade jag inte åkt in hade jag fortfarande varit mer osäker å "larvig" när jag rider henne än vad jag redan är..men senast i torsdags var vet ute å frisk förklarade henne... :D så lycka till nu :) hoppas allt ordnar sig!

Undrar hur det går till på röntgen?vet sa att ska han röntgas i ryggen måste han läggas ner.kan de inte se något så går de in med kontrast.hon tror iallafall efter senaste besöket att det är nevrologiskt.men det tror och hoppas jag inte.nackkotorna sägs det av andra att det är så smärtsamt att röntga att det endast görs i samband med avlivning!?jag tänkter iallafall ta ut kiropraktorn en gång till innan jag åker in.han kan ju se om det har förbättrats något. :cry:

Det mesta går att röntga som vanligt - stående

Inga problem att röntga hela halskotpelaren och hela ryggen bak t o m länden ungefär. Längre bak är det värre.

Men hals/nacke är inget som helst problem att röntga precis som "vanligt" - d v s stående.

Re: Det mesta går att röntga som vanligt - stående

är du säker?isåfall tack för att jag får andas ut av ditt besked. :)

Jag fick min häst rygg röntgad på Strömsholms hästklinik för ett par år sedan. Det gjordes stående och vi upptäckte en skada i bakre sadelläget på ryggen. Kommer dock ej ihåg om hon röntgades längre bak också.
Stå på dig och ställ mer frågor till din veterinär! Bättre att undersöka för mycket, speciellt när du vet att han gått omkull.

Min häst gick också omkull ett par år innan vi konstaterade skadan. Jag hade önskat att jag stått på mig mer om röntgen tidigare, då hade vi kanske sluppit mycket problem som vi gått igenom.

Piggy

Re: Det mesta går att röntga som vanligt - stående

Helt säker jag med, inget problem alls i att ta röntgenbilder av hela halskotpelaren + nacke + tornutskott i hela ryggen ända bak till korset på stående häst.

Av halsbilderna kan man bedömma ev. försnävringar som kan påverka ryggmärgen, alt. pålagringar i fasettlederna osv. Man kan oxå se om nackkotorna (atlas och axis; C1, C2) är roterade efter ev. trauma, det kräver dock att hästen står väldigt still.

Kan dock vara svårt att få bra bilder av den nedre delen av ryggkotorna ibland, detta beror dock på muskelmassan som absorberar strålningen, och det hjälper därmed inte att lägga hästen ner.

/c- har tagit mååånga röntgenbilder...

Liknande trådar

A
Dressyr hej! jag har ett danskt halvblod som jag haft sedan 3 år tillbaka som ja inte vet ngt om sen 0-7 års ålder, det enda jag vet är att han...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: Uddatyp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka