Stannar efter hinder?

B

bellismo

Hejsan! Nu är det så att jag rider på en liten b-ponny, vi har inte hoppat speciellt mycket. men nu på sistonde har jag börjat hoppa så smått. vanligtvis rider vi western, så jag rider ju på långa tyglar och sådant, men det är inte det som är problemet.

Han kan bjuda på framåt ända fram tills hinderna och hoppar väldigt fint, med bra teknik och sådant, men efter hinderna liksom "tvärstannar" han, och saktar alltid ner till skritt/trav, oavsett drivning mm. och han vill verkligen inte landa i galopp. även om jag lägger på galoppskänkel i hoppat så saktar han av i landningen, och endast då det känns som att jag ska krama ihjäl honnom och petar lite med spöet håller han galoppen, men då endast någon meter, sedan måste jag fatta ny, även över en markliggande bom reagerar han såhär. när vi inte hoppar kan han hålla den ganska bra, och endast sakta av i första eller andra fattningen i båda varven, sedan har han liksom "kommit igång" och mest bara vill springa ;P någon som har haft liknande problem med sina hästar, eller någon som har förslag på övningar så att jag kan lösa detta? (detta händer oftast inte på hinder i skogen, utan endast i gräspaddock)

Sv: Stannar efter hinder?

Provat att rida för tränare? ofta kan man få bäst hjälp av en duktig tränare som ser vad man ska göra åt saken. '
jag tycker att det låter lite som att du borde jobba med galoppen på din ponny.han kanske inte orkar, har dålig kondition?
finns en massa som skulle kunna vara orsaker..
vet andra som haft hästar som gjort likadant..men det var bara ovana som ryttaren före lagt till..om du förstår vad jag menar :p

jo, ägarna kollade för några veckor sedan på benen, och då såg det bra ut. han ömmar väldigt mycket, men att sko honom är inte att tänka på då han får panik av att någon slår honom på fötterna :/ men det är på gräs vi hoppar, så det är ju inte så att han är speciellt öm där iallafall..

Hej
Han kan få för mycket överbelastning så att han inte årkar hålla igån derekt efter. jag tycker att du ska träna mycket gallop cavalleti....

Jag menade inte att bokstavligt kolla på benen.
Undersöka av veterinär. En häst som stannar efter hindren brukar ofta ha problem med frambenen. Det gör så ont helt enkelt.

Men du. Inte rider man väl en häst som ömmar? :crazy:
Gräs eller inte, ni får nog vänta tills det gått över.
Hur kommer det sig att den ömmar förresten, det brukar väl inet hästar som är vana att gå utan skor göra utan anledning? :confused:

Så som sagt: Först och främst, se till att hästen är fräsch i benen (OCH fötterna) innan ni rider och tränar den.

Jag menade inte att bokstavligt kolla på benen.
Undersöka av veterinär. En häst som stannar efter hindren brukar ofta ha problem med frambenen. Det gör så ont helt enkelt.

Men du. Inte rider man väl en häst som ömmar? :crazy:
Gräs eller inte, ni får nog vänta tills det gått över.
Hur kommer det sig att den ömmar förresten, det brukar väl inet hästar som är vana att gå utan skor göra utan anledning? :confused:

Så som sagt: Först och främst, se till att hästen är fräsch i benen (OCH fötterna) innan ni rider och tränar den.
´

mjo, men det är bara på asfalt han visar tecken på det, och trots längre vila, så blir det inte bättre på asfalten. :/ nu är han ju inte min häst, för drygt ett år sedan kom han hem från att ha stått uthyrd i ett år, och de hade. trots att de inte fick det, skott honom och hovarna blev helt föstörda av det, och hur de fick på dem försår jag inte.. men innan dess vet jag inte om han ömmade då också. han har väl inte heller de bästa hovarna vilket även ägarna har sagt.

tack för alla tipsen, ska be ägarna att kolla upp det med någon veterinär..

Hur kan hovarna ha blivit förstörda av skoningen?
Och varför skulle han inte GÅ att sko?
Om dessa personer lyckades sko hästen så går den antagligen att sko.

Tycker mest det låter som att ägarna helt enkelt bestämt sig för att de har en barfotahäst, trots alla tecken på att det inte funkar :crazy:

Prova att hoppa studs med ponnyn. Då kommer det ju hinder direkt efter så att bjudningen stimuleras. Börja med 2 studs och utöka till 3 eller 4 studs efter hand.

Tycker mest det låter som att ägarna helt enkelt bestämt sig för att de har en barfotahäst, trots alla tecken på att det inte funkar :crazy:

nejdu, inte en aning hur de lyckades få på skor, men det måste ha vart ett jäkla ståhej, hanfår total panik av att man slår på hans fötter. och inte en aning hur de lyckades förstöra fötterna heller, men de var helt förfärliga, och innan han åkte gick han alltid barfota, vilket då gick fint.

En del hästar är VÄLDIGT svåra att få på skor, jag har en liten minishettis som fick sömstick hos fodervärden, när hon sedan kom hem och skulle skos (hon tävlade ponnytrav) så var hon heltokig så fort hovis skulle börja hamra på bakhovarna, till slut gav vi upp och ringde veterinären, som tur var så var han i närheten och kom och gav henne lungnande för att vi skulle få på henne skor övehuvudtaget! Och inte ens då sammarbetade hon..

Jag skulle precis som någon annan sa ta hästen till veterinär som kollar att benen är okej. Det låter som att det skulle kunna vara en trolig anledning att hästen kan vara ofräsch i sina ben, när den landar i språnget så läggs väldigt mkt vikt på benen. Nu är ju det inte säkert att det är orsaken, men absolut det första jag skulle kolla upp!!

Om han är helt frisk så skulle jag konditionsträna och är det bara en ren olat så skulle jag se till att bli av med den genom att envisas med att hästen ska galoppera bakom hindret! Men, ta då hjälp av tränare och gör det inte själv om du inte har tillräcklig rutin!!

Mvh Maria

Om det nu INTE är något fel på ponnyn, alltså den är undersökt av veterinär och den har inte ont, så är det inte helt ovanligt att små ponnysar får för sig lite trick! ;)

Min B-ponny som jag hade när jag var liten gjorde likadant. Han hoppade jättefint men ville sakta av/tvärstanna efter hindret.
Det gäller att vara bestämd och säga åt ponnyn direkt efter hindret att den ska FRAM, ge den en pisk på rumpan om den inte lyssnar fram för skänkeln, men var försiktig så att ponnyn inte blir för okänslig.
Min ponny hjälpte inte detta på, han var helt döv för både skänkel och pisk just i dom situationerna, så jag fick ta allt från grunden med honom.
Löshoppa, trava och galoppera över bommar och vara noga med att han bjöd framåt efter bommarna, sedan blev bommen lite upphöjd... lite till... lite till... till sist var det ett hinder och ponnyn var "lurad" till att bjuda fram efter språnget.

Det absolut viktigaste av allt är att ge MASSOR av beröm minsta lilla ponnyn lyssnar framåt/bjuder framåt!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka