Stanna i boxen!

Mabuse

Trådstartare
Skulle vilja ha lite dressyrknep från er. Såhär är det: medryttarhästen, som är en snäll och vänlig häst, står i ett stall där man inte får rykta hästarna i gången. Alltså måste skötsel ske i boxen. Därför skulle jag tycka att det var väldigt behändigt om man kunde lära henne att stå kvar i boxen även om boxdörren är öppen.

Men hur gör man? Hästarna på ridskolan kan, så det måste ju gå på nåt sätt?

Sv: Stanna i boxen!

Testa i början med att ha ett grimskaft för dörröppningen så att hon inte kan gå ut och var sedan konsekvent att hon inte får flytta ett enda steg utan att du bett henne om det. Rör hon på sig så ställ tillbaka henne där hon stod från början och säg "stå still", (absolut inte höja rösten, utan bara vänligt men BESTÄMT). Efterhand bör det gå lättare och lättare. Tillslut kan hon stå helt still utan att försöka smita (ta då bort grimskaftet)

Hoppas att det fungerar. Finns säkert många fler metoder, men testa förlorar man inget på. ;)

Om inte annat så fråga dem på ridskolan hur de gör för att få hästarna att stå kvar :idea:

Jag skulle inte ha ett grimskaft för dörröppningen, när jag va liten satte jag för böxöppningen så, det slutade mycket traumatiskt!!!
Hästen fastnade i grimskaftet, och blev hängandes, jag va bara 7 år, och blev givetvis handlingsförlamad! Som tur va så va det en vuxen i närheten som kunde skära loss hästen.

De dresserar inte hästarna på ridskolan, de tycks bara kunna det. Hur det nu går till?

Tölva skrev:
Varför ska du ha boxdörren öppen?

Jag tänkte på det oxå...

Skruva upp en uppbindnings ring, och bind sedan hästen i den!

För att det är lite meckigt att dra igen den efter sig hela tiden. Enklare vore om hon kunde stå kvar ändå.

Lär henne att stå still och flytta tillbaka henne varje gång hon tar ett steg framåt. Konsekvens.

Hon kan stå still lös i gången, så det är inte det, och står jag mellan henne och dörren försöker hon inte gå ut. Problemet är när jag är inne i boxen, och har henne mellan mig och dörren - börjar hon gå då har jag svårt att hinna stoppa henne. Hur ska jag då flytta henne när hon tar ett steg framåt?

Funderar... Månne det kan fungera om jag själv är utanför boxen? Om jag har dörren öppen, men motar henne varje gång hon försöker gå ut?

Står jag framför henne är det ju lätt att stanna henne, problemet är att stanna henne när jag står bakom henne.

Hon kan väl stanna på kommando? Och jo mota när du är utanför är ju lättare än bakom men hon lär ju försöka det med ;)

(Annars får du fuska med grimskaft över ryggen som du tar tag i när hon går iväg).

Ok, som jag läste så var grimskaft-för-dörr-idén inte så smart :crazy: Men du kan ju alltid ha hästen i grimskaft och hålla i det alt binda upp hästen med säkerhetsknut :)

Hur menar då försöka då med? Det är ju försöken som skapar inlärningssituationen. Står jag utanför så är det ju inga problem att lära in - tar hon ett steg utanför boxen så säger jag nej och backar henne. Tills dess att hon inte försöker längre.

Men jag vet inte om hästar är så listiga att hon räknar ut att jag inte kommer kunna stoppa henne om jag själv är inne i boxen?

Stanna på kommando - nja, det kan hon väl sådär. Men inte tillräckligt för att lyda när det finns en stallgång full med höpåsar och havrehinkar och annat mumsigt att gå ut till.

Det är snällt med tipsen, men hur meckigt blir inte det att stå och hålla i ett grimskaft medans man exempelvis borstar bakbenen eller mockar? Då är det ju enklare att stänga dörren.

Senast ändrad:

Mabuse skrev:
Det är snällt med tipsen, men hur meckigt blir inte det att stå och hålla i ett grimskaft? Då är det ju enklare att stänga dörren.

Du behöver inte hålla i grimskaftet. Läs va jag skrev i ett föregående inlägg.
Frästen, varför ska man ha boxen öppen, jag tycker det är lite oansvarigt, om hästen (trots inlärning att stanna) skulle rusa ut ur boxen och ut i stallgången. Vet du hur mycket skada en lös häst kan orsaka?
Jag skulle aldrig acceptera att hästfolk fick sköta sina hästar i boxen med öppna dörrar om de inte hade hästarna uppbundna.

Cronis skrev:
Du behöver inte hålla i grimskaftet. Läs va jag skrev i ett föregående inlägg.
Frästen, varför ska man ha boxen öppen, jag tycker det är lite oansvarigt, om hästen (trots inlärning att stanna) skulle rusa ut ur boxen och ut i stallgången. Vet du hur mycket skada en lös häst kan orsaka?
Jag skulle aldrig acceptera att hästfolk fick sköta sina hästar i boxen med öppna dörrar om de inte hade hästarna uppbundna.

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte var dig jag svarade. Annie skrev att jag kunde hålla henne i ett grimskaft.

Sen att du inte skulle acceptera det - nej, men nu står jag ju inte i ditt stall, heller. Och jag tycker det är väldigt behändigt om hästen vet att den inte självmant får gå ut ur boxen. Sen behöver man ju inte driva det absurdum - i min syrras stall var det en tjej som hade tokpli på sin häst. Den fick för död och pina inte gå ut ur boxen, och gjorde det inte heller. Inte om det stod en hink betfor tre meter utanför boxen, och inte om ägaren åkte däreifrån och lämnade hästen över natten med öppen boxdörr (hon provade bägge delarna för att testa hästen). Det är en överdrift, men att hästen inte smiter ut så fort man vänder ryggen till två sekunder tycker jag underlättar i den dagliga hanteringen.

Mabuse skrev:
Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte var dig jag svarade. Annie skrev att jag kunde hålla henne i ett grimskaft.

Jag såg att det inte va mig du svarade, men jag kände mig "tvungen" att svara ändå.
Det är ett fritt land, jag framför mina åsikter. Alla har vi olika åsikter.

/Cronis-som nu lämnar tråden. :smirk:

Det är så klart alltid fritt att säga vad man vill. Jag exempelvis är väldigt förtjust i blåbärspaj. På mitt skrivbord står en tom kopp. Osv.

Men det är ju fritt för andra att svara också, väl? Och av ditt svar såg det ut som om du trodde att jag svarade dig (eftersom du skrev "läs va jag skrev!"). Och det gjorde jag inte. Så jag ville uppmärksamma dig på det.

Enklast är väl att stänga boxdörren, binda upp hästen, eller ge den en tuss hö. Vill man verkligen träna den till detta moment, gå en trick-trainingskurs, klickerträna eller NH-kurs. Eller köp en bok i något av ämnena. Så får du ännu fler lydnadsuppgifter att lösa, som kan vara till gagn för kommunikationen. Inte konstigare än att gå en hundkurs.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar