stängselfunderingar...

PrittePuff

Trådstartare
vi ska sätta nytt staket runt våra hagar så vi kan släppa på hästar där... :)
just nu är det taggtråd från 1800-bortnött... :p

så nu undrar jag vad ni tycker man ska ha för stolpar och eltråd/band...

vi funderar på 20mm band och runda stolpar ev. 150cm*5cm
är det för svaga stolpar... (dom e billigast :p)
helst vill vi ha 180*7cm på stolparna men det är ju så DYRT...

fyrkantiga stolpar, var kan man köpa dom och vad är det för ca priser? dyrare än runda va??
vi hade tänkt att bara ha två trådar. på vilken ungefärlig höjd ska dom sitta på? ( shettisar och ev. häst på ca 150cm)

:bow: för svar!

Sv: stängselfunderingar...

Det finns ju alternativ.
På jobbet så har vi stängslat in sjömarkerna till bete för ungdjur och ett gäng hästar.
Där har vi grova 12-15cm stolpar med långt avstånd emellan och några tunna ca 2cm mellan bara för att hålla tråden "järntråd" uppe, de är ej islagna i backen.
Sedan får man sträcka tråden ordentligt. Kommer inte ihåg hur stort området är men 50hektar är det iaf.

Vi har de runda stolparna med grovlek 5 cm. Fungerar utmärkt!

I trådväg föredrar jag antingen band 10 mm eller tråd 3 mm, med många ledare i. Breda band kan vinden gripa tag i och gå av, och de blir väldigt "hängiga" när snön lägger sig på dem.

Vi har trådarana på 70 cm och 130 cm men det är till stora hästar. Är en avägning hur lågt du ska sätta. Shettisen ska ju inte kunna krypa ut men ju lägre de sitter desto mer jobb med att röja gräs som går emot eltråden. Kanska 50 cm och 110 cm kan funka?!

Ta 150cm stolparna, du har ju inte så stora hästar så du behöver inte 170... Jag skulle sätta 3 trådar om jag hade en shettis å en stor häst ihop, shettisen behöver ha väldigt lågt och den stora hästen rätt högt och då blir det lite långt emellan...

Här hemma har vi fyrkantiga stolpar som kanske är runt decimetern breda åt båda håll. Sen har vi tre trådar. Lägsta kanske är ca 30cm ovanför marken och högsta på 160.

Det är lätta re att sätta runda stolpar än fyrkantiga, det gör ju inget hur de runda kommer ner men de fyrkantiga får ju inte vrida sig när man slår/trycker ned dem. Till så små hästar hade jag valt att sätta understa tråden på ca 30-35 cm, sedan en på 70-80 cm och en på ca 120 cm. Glöm inte att du kanske skaffar en något större häst en dag och då är det tråkigt att inse att det fina staketet är för lågt.... Sedan hade jag valt grövre stolpar, själv har jag 10 cm i hörnen, 8 cm längs vägarna och 7 cm mot åkermark. De går alla att trycka ned med lastmaskin. De tunna går gärna av då. Det sparar mycket jobb att trycka ned dem med maskin! Glöm inte att de ska ner långt också, gärna 60 cm. Minst 180 cm långa tycker jag att stolparna ska vara. Ett staket är så dyrt att det lönar sig att satsa på kvalitet när man väl ska sätta helt nytt.

Stolpar och trådhöjd kan jag inte tipsa dig om, men däremot band. Breda band ser snyggt ut en dag, sedan töjer de sig och vrider sig och blir allmänt fula. Vi har gröna jättebreda stall i inackorderingsstallet - så himla fult! De ha töjt sig och det ser rätt ovårdat ut. Nu har dock stallvärden dragit lite i banden.

Jag tycker att vita, smala band på 1 cm är bäst. Syns bra och håller sig snygga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Så ska vi bygga hagar inom kort. Hagarna ska inhysa allt från miniatyr till halvblod. Min tanke är att det självklart ska finnas en föl...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 119
Senast: MaRomer
·
P
Hästmänniskan Hejsan! Min förening är i färd med att bygga nya rasthagar till nästa vinter då nu hästarna senaste vintern totalt tuggat upp varenda...
Svar
1
· Visningar
1 235
Senast: Cado
·
Z
Hästmänniskan Nu har vi börjat planera sommarbetet för två av våra små hästar. Sommarbetet kommer att vara på ett plats, där det aldrig har varit...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama