Stängselfrågor

annaa

Trådstartare
förmodligen rätt osmarta frågor angående HUR man gör ett bra el-staket.

Har haft förmånen att ha ponnys man kan stängsla in med balsnören :angel: de har alltid stannat kvar ändå, så jag har slarvat med att ha ström i mina staket. har ingen el i närheten heller, utan måste koppla till ett bilbatteri.

Nu anländer antagligen ytterligare en pålle snart, och därför har jag tänkt göra iordning staketen ordentligt innan han kommer.. så att inget dumt händer i onödan.

Men jag har insett att jag inte är så haj på det här med el, därför undrar jag:

Är det ok att det finns två "ändar" på elrepen, dvs att den inte går hela vägen runt och möts? blir strömmen lika stark ändå eller t o m starkare eftersom staketet bara blir hälften så långt? har nämligen "naturligt" staket i halva hagen i form av höga berg mm. onödigt att hägna med el där..

Har köpt ett handtag med elastisk lina till grinden. där man "hakar" i den är det två metallöglor, den ena för handtaget och den andra för eltråden. räcker det med att knyta eltråden i metallöglan för att strömmen ska ledas vidare eller tappar man lite av elen isf? hur gör man annars för att all el ska ledas vidare?

var rörigt att försöka beskriva det här, men hoppas ni förstod och har lust att komma med råd! tack på förhand

Sv: Stängselfrågor

vill bara tillägga att nuvarande staket i n t e består av balsnören, men däremot riktigt gammal eltråd som jag håller på att byta ut. exemplet med balsnören var bara för att förtydliga hur slarvig jag kunnat vara. det räcker med en lina av vad som helst för att de ska hålla sig inne..

Det är helt okej med två ändar på elstaketet.

(Men är det avbrott på tråden kan ju inte strömmen gå runt.)

Ja det räcker med att "knyta". Se bara till att det finns kontakt om du använder elrep eller elband. Ju flera "kontakter" desto bättre.

Har upptäckt att vara noggran när man sätter staket lönar sig i längden:angel: inte onödiga knutar eller halvdana islatorer.. men vad hjälper det när ena ponnyn har fläsknacke o inte känner någon ström...:smirk:

Jennifer

Jag ska bara ha ström på övertråden, så det blir två ändar, men inga andra avbrott.. Men om aggregat o batteri sitter ungefär i mitten av tråden, då leds den väl åt båda håll ut till ändarna??

Vad menar du med kontakter? att metallen i linorna får kontakt med metallen i fästet för grinden eller? Kan man göra nåt så att man inte "tappar" nåt av styrkan i strömmen där?

tack för ditt svar förresten!

ja, gör man det ordentligt från början spar man ju både tid och energi!
Men det är ju egentligen fel säsong för det där nu.. Nu när vi äntligen har lite minusgrader har jag kommit på att jag borde slå ned vissa stolpar lite mer.

Inte lätt med okänsliga envetna ponnys heller. Är din rymningsbenägen?

Mina känner nog heller inte mycket med all päls, fett osv. Men de går inte ut ändå. inte ens när vi hade storm och träden hade dragit ned stora delar av staketet.

Men nu vill jag ha kraftig ström i översta tråden, vågar inte lita på att nykomlingen stannar lika snällt och det vore ju en mardröm om de kom ut. Så nu får det vara slut på slarvet från min sida!

Vilka isolatorer föredrar ni?
Jag har satsat på fel sort, man måste trä tråden igenom dem, och det är ju jättejobbigt om man behöver byta en stolpe eller isolator, för då får man ju dra ur tråden hela vägen..

Jag ska bara ha ström på övertråden, så det blir två ändar, men inga andra avbrott.. Men om aggregat o batteri sitter ungefär i mitten av tråden, då leds den väl åt båda håll ut till ändarna??

Vad menar du med kontakter? att metallen i linorna får kontakt med metallen i fästet för grinden eller? Kan man göra nåt så att man inte "tappar" nåt av styrkan i strömmen där?

tack för ditt svar förresten!

Ja, stömmen leds ut i alla ändar så länge kontakt finns.

Och med kontakt menar jag metall- metall, alldeles riktigt.

En annan sak som är viktig, men som vintern sätter stopp för ibland, är jordningen. Snö/is ligger ju ivägen för att det ska "ta" ordentligt på våra mycket påpälsade vänner. Men å andra sidan är det just nu inte läge att komplettera upp med mer jordning. :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 959
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte... 2
Svar
22
· Visningar
3 654
Senast: bigganl
·
Anläggning Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar