stängsel-hopp

M

_Mia___

Jag har en häst som är 2,5 år gammal och när jag ska rida mamman tilll hästen hoppar 2,5åringen över stängslet. Dom är av rasen shetlandsponny. Hon går med 2kompisar. Det är inte alltid hon hoppar men när hon hoppar så går översta tråden av(fast att vi har ström). Hon har börjat med det nu... Vad ska jag göra? :confused:
Tacksam för svar!:bow:

Sv: stängsel-hopp

dt e ju högt men hon springer rätt igenom!:confused:

En tjej i mitt stall har problem med en stakethoppare. Hon fick rådet av en gamal hästkarl att sätta en tunn kedja runt halsen och att ena änden skulle hänga ner mellan frambenen. Så när hästen hoppar får den en rejäl stöt av staketet.

Tycker att det låter lite läskigt och hon provade det aldrig.

Dock höjdes staketet och när hästen sedan hoppade fastnade han med ena bakbenet och slet av en sena... Så använd tråd som lätt går av!

Malin

har en shettishingst på 4 år som oxå hoppade rakt genom trådarna förut, nu har jag fyra trådar och så fick jag lägga på han tråden några gånger och visa att det e ström på tråden, nu har han respekt för strömmen å håller sig snällt på rätt sida av hagen.

har en hings (shettis) mitt tips e å byta ut ´mot trästaket. Min lille struntade i tråd och ström så vi skruvade upp 2 slanor runt om. det fanns ju gott om smala träd i skogen efter stormen=/. Nu är de bort tagna å han går inte ut. och så har vi 4 trådar med el i alla.

Tack för tipset! :bow:
Men finns det inte en chans att hästen försöker att hoppa över trästaketet å skadar sig? Lite orolig över det.... :confused:

Gör det tillräckligt högt!
Eller som sagt, stäng in i mindre hage med mycket ström så att den får respekt för tråden!

Vår unghäst hade en period när hon bara hoppade, hur jag än byggde hagen högre och högre... Till slut valde vi att ta in henne i boxen medan dottern red mamman eller den andra hagkompisen. Höll på så några veckor och sedan var det bra igen.

gör så att ponnyn går emot strömmen några gånger. då kommer den att respektera tråden om du har tillräckligt starkt aggregat.

De till så att det är ström över allt och att det är tillräckligt med ström, är de för svagt så känner de den inte och bryr sig inte. Hade problem med min förra ponny som bara sprang igenom tråden (berodde på att den var typ aldrig bytt och ingen ström i), jag tänkte sätta upp två plankor och ström i en eller två trådar i mellan, men blev aldrig av. Hon lärde sig när vi fick ny tråd och mer ström i det. Men det kan ju vara värt att testa, har du tillräckligt högt finns det ju ingen risk att han skadar sig, han kan ju inte hoppa hur högt som helst. Har även sett folk som har shettisar som har fårstängsel, sånt rutat med ström i, både högt och tätt. Kanske kan funka (:

Det där me fårstängsel e nog inget vidare. Hästen kanske kan fastna i kvadraterna med en hov å få panik... Men tack för alla tips!:bow:
Hästen hoppar lixom såhär: :bump: (högt å bra) hopptekniken e dt då inget fel på!;)

Du kan byta till trästängsel, med el. Och höja stängslet högre än det var innnan, då ser fölet stängslet och fattar nog att hon inte kan komma över det.

Jag är tacksam för alla svar, men hon springer rätt igenom....
Så jag vet inte vad jag ska göra...:eek:

Be någon att passa på henne, jag har haft en häst som hoppade ut om han tyckte att fel häst gick ut ur hagen. Men han hade en viss plats som han hoppade över på så det var bara att passa på honom med en långpisk. Vi gjorde det ett par gånger sen har han aldrig hoppat ut igen. Kanske låter grymt, men det funkar oftast. Lycka till!!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar