stångbett.

attempt

Trådstartare
Funkar det såhär: om hästen är under 6 år måste den ridas på tränsbett och om hästen är över 6 år måste den ridas på stång?

Min häst är nu 4 år, så jag ska alltså börja rida henne på stång lite smått om 1½ år, för att sedan börja tävla med stånget vid 6 års ålder. Vilket stångbett är det bästa som förstabett? Själv gillar jag Billy-Allen betten... Vad tycker ni?

Sv: stångbett.

Det är hästens utbildningsnivå som bestämmer när den är mogen för stång, inte dens ålder. Det är först när du tävlar på B-nivå som 6-års regeln träder i kraft. Tävlar du på lägre nivå så kan du fortfarande rida tvåhändigt på tränsbett.

Okej, så jag kan rida på tränsbett på D-tävling när hästen är över 6 år.
Får jag rida med stångbett när hästen är under 6 år på D-tävling?

ja.

detta står i regelboken D och C klass : "Alla hästar oavsett ålder, ridas på valfritt bett, godkänt enligt denna regelbok"

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka