Stångbett, tävling

Rydefjal

Trådstartare
Hej.
Är ny innom western och hörde i öronvrån att man måste ha stångbett på hästar över 5år på tävling.
Stämmer detta?
isf, varför?

Sv: Stångbett, tävling

Lite osäker om det är från c- B klasser som du måste ha stång på hästar över 5 år. På låg nivå får du rida på tränsbett så länge du vill. Anledningen är helt enkelt för att du på lite högre nivå ska hästen vara skolad så den kan gå på stång på en hand.

innom WRAS (förbundet för alla raser) som har A,B,C,D,E systemet så måste du ha stångbett på 6åring och uppåt på A (Internationell) och B (Sm-nivå)
i C,D och E får du rida med tränsbett.

innom AQHA mm som enbart är för Amerikanska raser så är det 6år+ stång för alla hästar oavsett nivå. MEN det finns klasser där du rider med tränsbett bett och engelsk utrustning.

anledningen är att hästen "ska" vara såpass skolad vid denna ålder att den ska klaraav att ridas på en hand.

AQHA har även novice klasser walk & trot för alla raser där man får rida på tränsbett oavsett ålder

Noviceklasser följer bettreglerna inom AQHA. Om man som tävlingsarrangör lägger in en all breeds klass med walk and trot så kan man ha vilka regler man vill.

*KL*
Att reglerna ser ut som de gör är ju bara att acceptera, men jag har också funderat på varför. Argumentet att hästen vid en viss ålder skall anses vara tillräckligt skolad har jag svårt att förstå. Som jag ser det är det väl snarare ett tecken på god skolning och kommunikation om ett ekipage kan fungera med så milt bett som möjligt...? Det är kanske något grundläggande som jag inte förstått, men jag kan inte låta bli att se ett större värde i när ekipage presterar bra på en hand med tränsbett eller för den delen bosal, än med stångbett. Självklart förstår även jag att stångbett är ett värdefullt och ofta nödvändigt verktyg - men i de fall det inte behövs har jag svårt att se poängen i att regelverk kräver att det används. Någon som kan förklara?

[QUOTE=Tender;14627505]innom WRAS (förbundet för alla raser) som har A,B,C,D,E systemet så måste du ha stångbett på 6åring och uppåt på A (Internationell) och B (Sm-nivå)
i C,D och E får du rida med tränsbett.

innom AQHA mm som enbart är för Amerikanska raser så är det 6år+ stång för alla hästar oavsett nivå. MEN det finns klasser där du rider med tränsbett bett och engelsk utrustning.

anledningen är att hästen "ska" vara såpass skolad vid denna ålder att den ska klaraav att ridas på en hand.[/QUOTE]

Likna Svenks Körkorts Bihörighet :D
Skillnad är att man behöver igen skolning om stångbets funktion och häntering:grin:

En stang bid ER mildere, hvis man bruger den rigtigt. Den tillader brug af langt lettere signaler. Hesten reagere på vægtskiften når man flytter tøjlerne, ikke kontakt. Og så kan de fleste også "neck rein," hvilket betyder at de reagere på tøjler på halsen. Så stangen kan ikke være "hårdt," hvis man ikke tager kontakt med biddet.

Oplever man problemer med noget, så går man tilbage til snaffel eller bosal til at skole hesten, og så tilbage på stang igen. En hest burde først rides på stang når den er velskolet og let at styre, for at man kan fingøre signallerne.

Desværre er der rigtig mange, både rytter og træner, som misbruger stangbiddene. De bruger dem til at giv skarpere signaler, istedetfor de lettere, der er formålet med dem.

I den vaquero tradition, tog det 7 år at forberede en hest til at bære spade biddet. De blev redet i lang tid med to sæt tøjler, en i en bosal og en i bid, for at man kunne bruge bosalen, og skåne hestens mund.

En stang bid ER mildere, hvis man bruger den rigtigt. Den tillader brug af langt lettere signaler. Hesten reagere på vægtskiften når man flytter tøjlerne, ikke kontakt. Og så kan de fleste også "neck rein," hvilket betyder at de reagere på tøjler på halsen. Så stangen kan ikke være "hårdt," hvis man ikke tager kontakt med biddet.

Oplever man problemer med noget, så går man tilbage til snaffel eller bosal til at skole hesten, og så tilbage på stang igen. En hest burde først rides på stang når den er velskolet og let at styre, for at man kan fingøre signallerne.

Desværre er der rigtig mange, både rytter og træner, som misbruger stangbiddene. De bruger dem til at giv skarpere signaler, istedetfor de lettere, der er formålet med dem.

I den vaquero tradition, tog det 7 år at forberede en hest til at bære spade biddet. De blev redet i lang tid med to sæt tøjler, en i en bosal og en i bid, for at man kunne bruge bosalen, og skåne hestens mund.

I alla mina år med hästar har jag aldrig kom på en häst som var så dum att den fätta inte vad jag vill efter några rid pass!
Det är inte hästen som är trög fätta, snära den som sitter i sadeln.

Milda/tjocka bett är till för övertydlig kommunikation och mycket rörelse i handen. Smala/skarpa bett är till för en fin, osynlig kommunikation som inte en nybörjare klarar av. Hästen och ryttaren måste vara väl samspelta för att kunna rida på dessa fina bett. Det är ingen slump att de bästa ryttarna i världen rider på väldigt känsliga bett på otroligt känsliga hästar.

Korrekt använt kan man med stången ge extremt små signaler genom hand-tygel-bett som man aldrig kan få till med ett tränsbett och synnerligen inte på enhandsfattning. I det läget ÄR stången mildare, och svårighetsgraden väldigt hög.

Tygeln, som i sig också är en del i kommunikationen, hamnar också i ett helt annat läge på halsen utan att ryttaren behöver flytta sin hand.

Att man sedan kan få en stång att bli ett tortyrredskap är en helt annan sak.

Stångbettet är ju också en del i den traditionella westernridningen, och var något som de gamla cowboysen uppenbarligen ansåg fungera bäst under arbete. Förmodligen därför att det är lättare att få hästen att svara på minimala hjälper utan tygelkontakt och med en hand under arbetet.
Och tävlingsgrenarna idag har ju alla sitt ursprung någonstans och har en del regler att följa vad gäller utrustning osv. Annars kunde ju all tävlingsridning oavsett diciplin ske med helt valfri utrustning och klädsel :)

Milda/tjocka bett är till för övertydlig kommunikation och mycket rörelse i handen. Smala/skarpa bett är till för en fin, osynlig kommunikation som inte en nybörjare klarar av. Hästen och ryttaren måste vara väl samspelta för att kunna rida på dessa fina bett. Det är ingen slump att de bästa ryttarna i världen rider på väldigt känsliga bett på otroligt känsliga hästar.
Jag förstår ju den kopplingen - men inte orsakssambandet. Ett milt bett måste ju inte betyda övertydlig kommunikation med stora rörelser även om det förstås ofta är resultatet i praktiken. Ett skarpare bett gör att det kan räcka med subtila små handrörelser, absolut... men var tänker jag fel, när jag uppfattar det som mer krävande/berömvärt att rida på milt bett med små rörelser än på ett skarpt bett med lika små rörelser?

Jag antar att man behöver ställa sig frågan om det är möjligt att få en häst att gå lika bra/exakt på ett milt bett (i det här resonemanget ett tränsbett eller bosal) som på ett potentiellt skarpare (stångbett). Om det inte är möjligt, och stångbett alltså alltid är en absolut och odiskutabel förutsättning för att nå "hela vägen" till optimal prestation med små signaler, så förstår jag hela resonemanget. Men om det å andra sidan skulle vara så att det faktiskt är möjligt, med rätt kombination av individer och träning, att rida lika bra på tränsbett (läs: med jämförbart små signaler) så frågar jag mig fortfarande varför det inte är "bättre"? Kan tradition spela så stor roll?

EDIT: Wrangler pekar på att det är som i mitt första alternativ - att det aldrig är möjligt att använda lika små signaler med tränsbett som med stång. Om det oundvikligen alltid är så, då är jag helt med på resonemanget. Däremot tror jag inte att man skall dra för stora växlar rent praktiskt på att cowboys traditionellt ridit på stång. Klart man väljer de verktyg som ger störst chans att göra jobbet med minst arbete (läs: dressyrträning). :)

Senast ändrad:

Däremot tror jag inte att man skall dra för stora växlar rent praktiskt på att cowboys traditionellt ridit på stång. Klart man väljer de verktyg som ger störst chans att göra jobbet med minst arbete (läs: dressyrträning). :)

Fast att jag tog upp detta var mer för att visa att utrustning är en del av arvet, vi rider idag i fransiga chaps som slutar nedanför hälen för att det är snyggt och döljer skänkelrörelserna, men hade inte cowboyen haft fransar på kläderna hade inte vi haft det heller. Samma med hatt osv. Det är helt enkelt en del i westernutrustningen. Att vår utrsustning har med tradition att göra. Men att det från början fanns en andledning till varför man valde viss utrustning i olika situationer och dom anledningarna finns kvar än idag.

Alla som har provat att rida en välutbildad häst på stång vs tränsbett kan nog vittna om skillnaden vad gäller det. Betten fungerar helt olika.

Ok, tar det en gång till: På AQHA tävlingar kan det finnas novice walk & trot klasser för alla raser (all breeds) där man får rida på tränsbett.

Den vaquera tradition går ud på træning på hestens præmisser. Det kræver meget af hesten at bære en spade bid. Den skal være klar både fysisk og mentalt, til det de kræver af det.

Er man ikke villig til at ligge den nødvendig arbejde og forberedelse i det, skal man ikke bruge udstyret.

Vi respektere den vaquero tradition, men ikke selv rider nok til at opnå deres niveau. Derfor vil vi aldrig drømme om at bruge en spade bid på vores heste.

Problemet idag er dem som sidder i sadlen, der ikke har den nødvendig respekt for hesten, til at give hesten tid til at modne og lære sit arbejde.

Jag tror Kenneth att den nybörjare kommunikation problem ligger i
1."Korrdination" (vad hette det på svensk? när man kan skriva med höger hand men inte med vänster.) Nästan alla börja sina rid bana med 2-handfättning, då kommer den dagen dom ska ta 1-hand och dom bi helt 0-ställd, dom sakna den "korrdination och feeling" som behövs.

2. Igen har vissit hur de ska häntera ett stångbet eller ens förklara hur den påverka hästen.

Ibland undra jag om dessa "Svensk Elit" vet ens själv dess påverken!!
Under en tävling kan dom rein hur fint som helst främför domern, men sen ser man dom med ett "2-handfättnings" som ger hästen motsätts signaler.
Oavsätt vad man anvanda för bett måsta man vara konsekvent (is that right?)

Ok, tar det en gång till: På AQHA tävlingar kan det finnas novice walk & trot klasser för alla raser (all breeds) där man får rida på tränsbett.

AQHA Novice klasser och All Breeds klasser är två olika saker. Men ibland anordnas All Breed klasser på en AQHA show.

Men det är fortfarande AQHA's regelbok som gäller i Novice klasserna. Även om det är en walk&trot.

Den vaquera tradition går ud på træning på hestens præmisser. Det kræver meget af hesten at bære en spade bid. Den skal være klar både fysisk og mentalt, til det de kræver af det.

Er man ikke villig til at ligge den nødvendig arbejde og forberedelse i det, skal man ikke bruge udstyret.

Vi respektere den vaquero tradition, men ikke selv rider nok til at opnå deres niveau. Derfor vil vi aldrig drømme om at bruge en spade bid på vores heste.

Problemet idag er dem som sidder i sadlen, der ikke har den nødvendig respekt for hesten, til at give hesten tid til at modne og lære sit arbejde.

Det Vaquera Spad Bit går lång tillbaka till ridertiden där man vill få hästen i ett hög form med en-handfättning så att man kunde häntera sitt svärd.
I den form bliv hästens häls ett skid imot motstånders sid ärm sväng med svärdet.
Spanjorna tog med sig dess bett till America. Dess function och påverken är pricis samma som ett Port Stång Bit, skillnad är att Spad betet är grover och känsliger för hästen.

Jag måste säjer det här på English:
The horse can learn too respond just as fast on either bit! He does not need 7 years too learn that a slight preasure on the bottom right land mean too go left or the spoon touching the pallet means stop!
I do not know what it is that makes people want too make a big thing out of something so simple?
Not all horses can be fitted with a spad and outside of parades and looking pretty for the show they are of no practical use for everyday working and riding.

Jag har inte påstått att man inte går efter regelboken i AQHA noviceklasser utan att det ibland anordnas klasser för alla raser på AQHA tävling i Sverige och att man då enligt proppen får rida på tränsbett oavsett hästens ålder, åtminstone så har det gjort det två gånger i år...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: a1agnlju
·
Hej jag är en tjej på 13 år som inte har grönt kort och jag undrar om jag kan tävla lokalt på min mammas gröna kort eller om jag måste...
Svar
5
· Visningar
891
Senast: caradan
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka