Stänga ute hönsen från trädgården

Magiana

Trådstartare
Jag är less på att ha hyresvärdens höns sprättande i mina odlingar och behöver sätta upp något för att stänga dem ute. Eftersom jag letar efter ett hus att köpa kommer jag inte bo kvar här så länge till, så jag är inte så villig att lägga särskilt mycket av varken pengar eller tid för att fixa ett staket, men jag blir ändå ledsen av att hönsen stökar till. Någon sorts material till staket behöver jag ändå skaffa, frågan är vad?

Jag vill helst inte ha ett så högt staket då jag själv vill kunna komma åt att rensa och fixa utan stora manövrar med att ta bort ett jättestaket. Jag hoppas att även ett lägre staket ska få hönsen att välja något annat ställe att sprätta på.

tradgard.jpg

Längst bort i bilden har jag en liten stenmur för att hålla jorden på plats mot slänten vid äppelträdet. Där jag stod och fotograferade är det en grusgång och på vänstra sidan av spaljén är det en smalare remsa jord som jag håller på att plantera. Det är alltså den ytan som jag vill hägna in.

Är det någon som har något smart förslag?

Vad är inte särskilt mycket pengar? 10m rabattstaket från tex Biltema går på ~150kr, jag vet dock inte om ett sådant är tillräckligt för höns? Väldigt enkelt i alla fall.

Vi använder kompostgaller som vi kopplar ihop och hägnar in växter vi är rädda om för att skydda dem när vi släpper ut hönsen! Funkar jättebra - lätt att flytta på och ta sig förbi själv. Och gallren går ju att använda till annat i trädgården sedan. I o m att höns oftast vill "mellanlanda" ovanpå något de ska flyga över behöver man inte ha ett jättehögt staket bara det är för smalt i överkant för hönorna att sitta bekvämt! (Med viss reservation för att det är lite olika med olika raser hur högt och långt de flyger.)

Jag har mätt upp sträckan runt om och det är 20 meter staket som behövs. Det blir 300 kr för rabattstaketet från Biltema och det är acceptabelt, även om det hade varit skönt att slippa utlägget. Tyvärr har jag inte vägarna förbi där förrän om en vecka. Jag blev dock lite inspirerad av det staketet för ett slags hemmabygge med pinnar och snören. Men då går det nog åt minst 80 meter snöre och det har jag inte hemma. Frågan är om jag ska köpa snöre och förbruka tid till att göra hemmabygget eller om jag ska förbruka tid (och bensinpengar) för en extra tur till Biltema och köpa deras rabattstaket. Det kanske går jämnt upp?

Kompostgaller går bort direkt av femtielva anledningar.

Jag har mätt upp sträckan runt om och det är 20 meter staket som behövs. Det blir 300 kr för rabattstaketet från Biltema och det är acceptabelt, även om det hade varit skönt att slippa utlägget. Tyvärr har jag inte vägarna förbi där förrän om en vecka. Jag blev dock lite inspirerad av det staketet för ett slags hemmabygge med pinnar och snören. Men då går det nog åt minst 80 meter snöre och det har jag inte hemma. Frågan är om jag ska köpa snöre och förbruka tid till att göra hemmabygget eller om jag ska förbruka tid (och bensinpengar) för en extra tur till Biltema och köpa deras rabattstaket. Det kanske går jämnt upp?

Kompostgaller går bort direkt av femtielva anledningar.

Bra och billigt snöre finns på Rusta (på svarta trissor) om du har närmare till den affären.

Det blev ett 50 cm högt kycklingnät. Jag åkte till Jula för jag såg att de hade samma sorts rabattkant som biltema, men den var slutsåld. På hyllan bredvid hade de kycklingnätet och det kostade bara en hundring för 10 meter, så 200 spänn fick jag lägga ut.

Jag kan inte direkt påstå att det blir snyggt och det stör mig att det är andras tamdjur jag behöver hålla ute ur trädgården. Att vilda djur kan ge sig på odlingarna känns lättare att ta, för dem är det ingen annan som styr över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka