Stänga ned hus på vintern

M

Meanwhile

Vi bor i ett hus på landet - elvärme, eget vatten och avlopp. Sista tiden har vi börjat prata om att det vore smidigt att ha en lägenhet i stan där vi båda jobbar. Mest är den tänkt som övernattningslägenhet några dagar i veckan men vi har också pratat om att det vore skönt att vissa delar av året helt och hållet bo i stan. Slippa en del av det som hör vintern på landet till.
Men nu är frågan: funkar det verkligen? Skulle man kunna stänga ned sitt hus ett par månader och vad ska man i så fall göra för att det ska fungera? Tömma vattensystemet? Hur mycket kan man dra ned på värmen utan att huset tar skada? Och hur håller man mössen borta så det inte blir high life när man kommer tillbaka?

Sv: Stänga ned hus på vintern

Det måste vara +15 grader eller mer i huset för att fukten ska hålla sig borta.

Vårt hus har i alla fall klarat sig i trettio år :) Det står från september till april! Tapeter, furu (!), tv, spis, bilder, böcker, spel osv har inte tagit skada.

Strömavbrott i något dygn eller två är inte ovanligt härute. Då fryser vattnet och har sig. Hur hanterar man sånt när man inte är på plats?

Vi har ett hus som stått tomt 1½ vinter i Norrbotten.
Vi skaffade larm via mobil hos Clas Olsson som ringer upp om strömmen går samt även när den kommer tillbaka.
Om vi inte skulle kunna ta oss dit i rimlig tid så har en granne nyckel så att vi kan ringa till dem.
Vi stängde av vattnet och höll 15-18 grader inomhus.
Några musproblem har det aldrig varit där.

Har stuga uppe i jämtland och har ca 8-12 grader inomhus när vi inte är där. Vattnet stänger vi självklart av. Sen har vi också så att vi får meddelande om strömmen går, kan också kolla hur varmt det är när som helst genom mobilen. Skit smart är det, sätter på strömmen när vi åker hemifrån så är det varmt när man kommer fram :D
Inga problem med djur och liknande mer än flugor som vaknar till liv med värmen.

Vi har ett hus vi bara bor i på somrarna. Har klippt uppvärmningssystemet (oljepanna), så ngn värme är aldrig på. Stänger av varmvattnet när vi åker tillbaka till stan. Lägger ut lite råttgift här o var, i dom utrymmena vi vet att dom kan komma in.

Huset har stått i åtminstonde hundra år.

Klart att det fungerar! Hur gör annars alla med fritidshus?! Men det gäller att göra det ordentligt. Precis som du befarar är vattenskador största risken. Det man ska göra då är att stänga vattnet, alltså stänga huvudkranen. Sedan tömmer man vattensystemet, inklusive varmvattenberedare, som i regel har en avtappningsventil. Töm toaletterna på vatten. Frostskydda vattenlås genom att hälla i en vätska som inte fryser.

Vilken inne temperatur som krävs för att hålla husets konstruktion i skick beror just på husets konstruktion. Har man ett välisolerat hus med fruktspärr måste man ha grundvärme för att inte riskera fuktskador i konstruktionen. Egentligen är det väl minst 5 grader varmare än utomhustemperaturen som gäller, men utomhustemperaturen varierar ju. Det finns alltså inget generellt svar på vilken temperatur som är lämplig det beror på husets konstruktions och förväntade utomhustemperaturer. Vissa hus klarar att stå ouppvärma under vintern. Vi lämnar vår sommarstuga ouppvärmd under vintern och har aldrig haft problem. Det är alltså konstruktionen som avgör behover av temperatur. Det kan var bra att kolla med försäkringsbolaget vad de kräver för att försäkringen ska gälla.

Sedan är det viktigt att luften får möjlighet att cirkulera, så alla dörrar inomhus ska vara öppna och dragventilerna sla också vara öppna.

Vissa hus klarar att stå ouppvärma under vintern.
Det är alltså konstruktionen som avgör behover av temperatur.

Det är ett gammalt trähus 1800-tal. Men förstås ombyggt och ändrat med krypgrundsavfuktare, elvärme mm.

Om huset saknar fuktspärr och än bättre om huset dessutom har lite isolering så kan du överväga att ha det ouppvärmt. Men du bör ju såklart vara medveten om att grundvärme alltid är fördra, en temperatur på bara 5-10 grader minskar risken för fuktskador markant, och innan du ens överväger att lämna huset ouppvärmt så bör du kolla med försäkringsbolaget så att de inte kräver grundvärme.

Tilläggas bör att om huset bara ska stå tomt kortare perioder så finns det verkligen en poäng med att hålla en högre grundvärme, att värma upp och kyla av huset ofta ökar risken för fuktskador.

Fast man kan ju montera in en luftavfuktare med termostat som startar under +5 grader. Och sätta in en terrmostat som bryter elen vid -5 grader. Det är ju inte vintern som tar på huset, utan när våren kommmer...då kommer ju fukten när allt tinar.

*KL*

Har man huset helt ouppvärmt så ska man vara medveten om att moderna kylar/frysar ofta inte tål att stå i minusgrader.

Visst låter det dumt med en frys som inte tål minusgrader.

Så för sådana hus så kan det vara en bra ide att hitta gamla grejer (freon?) som tål minusgrader.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar