Stång+Bygelnosgrimma?

S

Svíþjóð

Numera får man ha "vilket bett man vill" så länge det används "rätt".
Får man använda stång och bygelnosgrimma? Är det "rätt"?
Är det inte bara engelsk nosgrimma som gäller till stång? Eller ändrades det när det blev nya regler?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stång+Bygelnosgrimma?

Svíþjóð skrev:
Numera får man ha "vilket bett man vill" så länge det används "rätt".
Får man använda stång och bygelnosgrimma? Är det "rätt"?
Är det inte bara engelsk nosgrimma som gäller till stång? Eller ändrades det när det blev nya regler?

Du får använda repnosgrimma, engelsknosgrimma samt aschennosgrimma i samband med en isländsk stång. Däremot var väl inte en bygel tillåten, om man nu inte även har ändrat det med. Det går ju undan i svängarna, så man knappt hinner uppdatera sig.

Jg trodde inte att något bett med kindkedja fick användas till nosgrimmor som sitter under bettet, såsom aachen och remont?

Allt finns at läsa på www.feif.org under "förbjuden utrustning" :)

Anledningen till att jag frågade var att 2 kända ryttare red med stång och bygelnosgrimma förra året på ett smkval, jag var inte där själv men hade kompisar som var där, vi började fundera om det var "rätt".

Muninn skrev:
Jg trodde inte att något bett med kindkedja fick användas till nosgrimmor som sitter under bettet, såsom aachen och remont?

Det var det jag trodde också, men de två som red med bygelnosgrimma blev inte diskade.
Jag får ta att kolla upp det där.
För jag blev nyfiken

Men på en Aachennosgrimma kan man väl ta bort undre "delen"?
Då får man ju få använda den, om det nu är så som jag har trott hela tiden ^^

Senast ändrad av en moderator:

Muninn skrev:

Nu har man i varje fall tillåtit aschennosgrimma till stång, däremot är jag fortfarande tveksam till bygel men där kan jag faktiskt ha fel om man även har ändrat den också. Tidigare var det inte tillåtet.

Så det är ingen som vet? Säkert?

Man får INTE ha bygelnosgrimma till stång.
Det skrev Lena Lennartsson till mig när jag frågade om aachen + stång.

Filippan skrev:
Man får INTE ha bygelnosgrimma till stång.
Det skrev Lena Lennartsson till mig när jag frågade om aachen + stång.

Jo jag anade det, eftersom den ändringen hade jag inte hört talas om utan endast att aschen var ok till stångbett.

tack, nu vet jag säkert.
Det var också det jag trodde.
Alltså borde dom ha blivit diskade. . . :/

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
664
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 305
Senast: Exile
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka