ståndman......

B

bazzochic

hej har nyss klippt min medryttarhäst....en fjording.
alltså klippt från lång man till stånd man.
men den blev för trjock. ändå tunnade jag av den otroligt mkt (det svarta fältet) men den e ändå jätte tjock .ngn som vet ett sätt att tunna av en redan för tjock stånd man utan att klippa bort svarta hår för det växer ju ändå ut igen.
måste verkligen ha svar :crazy:
hoppas att den ser något bättre ut nu när jag sk åka ut till honom idag

Sv: ståndman......

Ska den inte vara tjock då? Om den flyter ut åt sidorna kan det rätta sig efter ett tag, när den "vant sig" vid att stå.

Du frågade väl ägaren innan du klippte, förresten? ;-)

ja självklart frågade jag ägaren...har lite mjuk gojja innanför pannbenet:smirk:
jag vill att den ska vara ganska smal...tycker det är snyggare...ägaren lika så

Har den varit hängande tar det flera klippningar innan manen står snyggt.

Ålen (det färgade) i manen är olika bred.

Du skall inte klippa bort/tunna ut det svarta (ålen), gör hellre tvärt om i så fall. Dvs att man snedklipper det ljusa på varje sida så det blir aningen kortare än det svarta. Då får man inte intrycket att manen är lika bred.

Min första egna häst var just en fjording och han hade otroligt bred man, så honom klippte vi alltid på det sättet. Fint blev det också :love:

Vissa fjordingar har tunt hår andra tjockt, precis som människor...det är inte så mkt att göra åt det. Min fjording har jättemycket man och den är ca 10-15 cm bred en annan fjordinga jag känner har en ca 5 cm bred man... När man har en bred man bör man tänka på att hålla efter den och klippa rätt ofta så den inte växer sig för lång och viker sig åt sidorna av sin egen tyngd.
Tror inte du ska ge dig på att tunna ut det svarta, det kommer snarare att bli som ett tomrum mitt i manen då.
Om det här var första gången manen klipptes efter att den varit lång ett tag, så kanske den är lite bredare nu än vad den kommer bli sen när den vant sig.

Säger som dom andra, har hästen haft lång och hängande man innan så tar det ett tag innan den kommer att stå snyggt. Kanske tom ända tills nästa klippning.
I min ungdom så sparade jag lång man på min fjorda och när jag skulle klippa kort sedan så det för hemskt ut och jag grät nästan. Trode jag förstört manen för all evighet. Men den ställde sig upp tillslut.
Tycker personligen inte man ska tunna ur fjordningmanar.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 327
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Hej, sitter fast i en mycket jobbig situation! Jag är nu gravid i v 20 , allt var planerat och jag är super glad över detta:D.. Nu...
2
Svar
35
· Visningar
4 490
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 303
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka