Ständigt skav, hjälp!

TryMe

Trådstartare
Hej alla bukemänniskor! Vet inte om jag har lagt tråden rätt, moderator får flytta om den är fel.

Det är såhär att min häst får ständigt skav av sadelgjorden. Jag har en hoppsadel och en dressyrsadel, bägge sadlarna passar honom. Oavsett om jag rider med fårskinnstunnel eller utan, vad jag provar för sadelgjord, så får han alltid ett litet runt sår som blöder på vänster sida där sadelgjorden sitter.

Kan det ha att göra med fällningen? Han började fälla ordentligt mycket för ca 1 månad sen, klippte honom förra veckan men problemet är kvar. Varje gång tvättar jag av och låter det läka innan jag sätter en sadel på honom igen, men jag vill ju kunna rida med sadel mer än någon gång i veckan :crazy:

Finns det någon som har samma problem eller vet hur man kan göra åt det här?

Sv: Ständigt skav, hjälp!

Jag har haft massa problem med det på min häst, just nu har hon inget sadelgjordsskav med sår utan istället sadelstadsknutor som jag behandlar med Canaural.

Hur såg huden ut innan det blev ett sår? fanns det någon knuta eller så, eller bara skav? om du har en extra bred gjord då så att trycket fördelas mer?

En sak som minskar risken för skav är att sträcka ut huden bakom armbågen genom att lyfta frambenet uppåt samtidigt som man drar försiktigt i benet.

Detta gör jag med båda frambenen efter jag dragit åt sadelgjorden.

Jag drar bara ner huden igen som har åkt upp vid armbågen när man drar.

Ts. Varför klipper man nu o när hästen är känslig?

Du kan prova att sluta dra gjorden så hårt.

Min har yttepytte lite skav i pälsen i värsta fall vid fällning och är verkligen ingen känslig skavhäst.

Men i somras drog han på sig skav på ena sidan som blev inte sårigt men lite torra skorpor typ. Testade lite olika salvor, tex riktigt fet typ ullfettssalva eller något men det fungerade inte som jag trodde.

Testade sedan med babypuder, eller vad det nu heter?, och det gick bort på typ 2 gånger! Eller ja, gick inte upp utan hann då "läka", var ju aldrig några sår direkt. Så det tipsar jag om, även om han blev svettig så verkade de ge tillräckligt lite friktion tillräckligt stor del av passet för att skavet inte skulle bli värre :) Det är ju jättehalkigt, jag hade det sedan innan då det fungerade bra mot skav av boots.

Vårt fullblod får skav av det mesta. Kan man inte sy en tunnel av renskinn? Det enda som funkar på vår att ha under sadeln t.ex är renskinn, då slipper han skav.

Har du provat en helt slät sadelgjord i neopren? Det är det enda som funkar på min skavkänsliga häst

Är det alltid exakt smma fläck och året runt?
Isf skulle jag kolla noga så det inte är en ink som sitter dumt till. En del inkar kan vara "platta"

Om hästen får skav endast på vä. sida är det för att huden är för spänd.
annars kan jag hålla med om att neopren funkar.

förr hade man det även i vojlockar- kanonbra.
Geras.

Man kan även göra vojlock av badrumsgolvmatteunderlag- neopren med hål i.

Sadelgjorden till hoppsadeln är i neopren, och den till dressyren vet jag faktiskt inte vad det är för material, men det är mer "tygigt".
Jag lyfter alltid hans framben efter sadlingen så att skinnet under sadelgjorden ska bli slätt.

Renskinn har jag inte provat, så jag ger nog det och babypudret ett försök :)

Axel: Jag har satt igång honom igen efter vintern, och skulle klippa honom för att han inte ska behöva stå inne medan svetten torkade. Håren som satt runt såren verkade göra det värre, därför klippte jag honom där också. Efter klippningen har såret inte blivit lika uppskavt som det blev innan.
Jag brukar inte dra åt sadelgjorden särskilt hårt.
Kan det vara att han är allmänt spänd i vänster sida, eller bara att huden är spänd? Vänster sida är nämligen hans svåra sida när vi tränar på ridbanan.

Har fått hem en ny tunnel till dressyrgjorden idag så vi får se om den kanske gör det bättre :)

Jag tänkte på ditt problem igår när jag bakade hallongrottor. Marsanpulvret som skulle vara i kändes lite likt det halkiga babypudret :D

Om det bara är på vänster är det troligen att huden dras upp.

Dra ut gjorden vid armbågen o dra sen ner huden. Det hjälper inte att dra i frambenet.
Gör det när du har slutdragit- innan uppsittning.
ta bort tyggjorden o ha ingen tunnel som veckar sig- slätt o lätta på gjorden så fort du har ridit klart- skrittar av med lösare gjord.

Åh tack för att du sa det! Jag har fått lära mig att man bara ska lyfta upp och fram hästen ben så blir huden slät och ligger rätt under gjorden. :grin:

Jag skrittar alltid fram och av med lösare sadelgjord, skrittar sällan av uppsatt utan går med honom :)

En egen teori från mig utan kunskapsunderbyggnad.när man drar sadelgjorden från en sida drar man ju huden åt ett håll och det kan bli små veck eller sträckningar.pröva att dra på båda sidor lite åt gången på båda sidor eller dra från andra sidan .

Liknande trådar

Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 668
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej, *Långt inlägg* Har placerat mig själv i en högst olycklig och oförnuftig position.. Har blivit hals över huvud förälskad i en...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 816
Senast: Silvery
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 835
Senast: MaritH
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 567
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka