Ständigt återkommande öroninflammationer..

Meibla

Trådstartare
Mulle får öroninflammation flera gånger per år i sitt ena öra (det som hänger ner, om det nu har nån betydelse) trots att jag håller rent så gott jag kan. När vi har är hos vet så får vi jämt fucidin och han blir helt bra i ca 1 månad, sen kommer skiten tillbaka. Är det nåt han kommer få leva med resten av sitt liv, eller går det att få bort? :crazy:
Behandlade katterna för öronskabb för några veckor sen, och då fick vi stronghold till både dom och hunden. Även den gången blev han helt bra i örat, men nu verkar det vara på gång igen. :(

Sv: Ständigt återkommande öroninflammationer..

Har veterinären gjort en grundligare undersökning? T.ex har min systers hund problem med ena örat, och alla örondroppar osv hjälper bara tillfälligt. Det veterinären kom fram till var att man borde operera in en s.k tub i örat. Hängöron brukar ju annars vara mer utsatta än stående pga sämre luftcirkulation.

Dom gjorde en lite grundligare när vi va inne för öronskabben på katterna och hans inflammation, men dom hittade ingenting. Förutom att inflammationen satt väldigt långt in i örat..

Är det gjort någon odling? Om inte - gör det! Det kostar ett par hundralappar, men då vet ni om han har bakterier. Ju mer ni behandlar med Fucidin desto större är risken att hunden blir resistent.

Min hund har haft samma problem, med ständiga besvär och inflammationer. Samma visa samma gång - veterinären skrev ut Fucidin och liknande antibiotikadroppar tills jag gick hos en som ville göra en odling. Visade sig att han hade streptocockbakterier och var immun mot de flesta preparat vi hållt på med.:crazy:
Så han fick en dunderbehandling med "starkare" penicillin. 500:-/fpk tabletter åt en 60-kiloshund blev dyrt... Men han blev frisk tillslut.

Tänk också på detta med antibiotika...
*Immunförsvaret sjunker till botten
*Det ger ofta svampinfektioner som följd
*En kur ska ALDRIG avbrytas, utan det är jätteviktigt att få bort ALLA bakterier innan kuren avslutas. Slarv eller för tidiga avbrott gör att de elaka bakterierna blir starkare och motståndskraftigare för varje gång.

Jag tycker inte om dagens slentrianmässiga antibiotikautdelning. Endel veterinärer slänger ut penicillin alldeles för fort och alldeles för ofta.:crazy:

Hoppas det ordnar sig!

(förresten - om ni provat "allt" finns det en operationsmetod som tydligen ska vara jätteeffektiv, där de lägger ett snitt som släpper in mer luft i hundens öra)

Nej någon odling har dom inte gjort. Ska be dom göra det. Han har trots allt haft inflammation mer eller mindre hela tiden i 2 års tid nu. :crazy:

Vi har aldrig avbrutit någon kur, utan han har fått precis så mkt och så länge som han ska ha. Frågade vet sist vi var inne, om Mulle kunde bli resistent mot fucidin, men det trodde han inte va någon större fara. :confused:

Ska iaf be dom kolla upp det lite mer noggrant nu. Tack för tipset :bow:

Min ena hund har en trång örongång på ena örat o för att motverka inflammationer har vi nu ett medel som man droppar i en ca tre ggr månaden som rensar rent. Funkat!

De borde kunna utreda orsaken (odlingen karlsson nämnde?). I värsta fall hör han till dem som behöver operationen, men då vet du i alla fall att det går att fixa. Så jaga på veterinären lite ;)

Vad är det för medel ni ger hunden?

Japps, ska jaga på dom :D Om inte annat så kanske jag ska byta veterinär :crazy: Den jag går hos nu är en liiiiiiiiiiiten klinik med 1 eller 2 veterinärer.. kanske ska ta djursjukhuset istället. :confused:

Hittar givetvis inte...sambon har städat...*suck* men vet att det är en vit flaska med blå text o pip för att kunna nå långt in i örat...kostar ngn hundralapp o finns hos vet...

Jag hade samma problem med min hund.Och när vetrinären vid tredje besöket ville ge fucidin igen begärde jag att vi istället skull odla ett prov.Han hade streptokocker som behandlades med penicillintabeletter och blev bra :bow: .

Ja, kanske kan vara nåt att fundera på. Men stort behöver ju inte alltid betyda bättre...du får undersöka saken. Hoppas det går bra :)

aha okej.. ska kolla om dom har nån sån :)

Det är sant, men det känns ändå som att det är bättre att åka till ett större ställe som har mer kunder och förhoppningsvis är lite mer insatta i olika sjukdomar. Och som inte gör som våra nuvarande. Tittar lite snabbt i öronen och skriver ett recept. Allt på mindre än 5 min. :crazy:

Mulles_matte skrev:
Frågade vet sist vi var inne, om Mulle kunde bli resistent mot fucidin, men det trodde han inte va någon större fara. :confused:

Nähä, konstigt.:confused:
Nu är jag ingen veterinär, men det där uttalandet känns direkt okunnigt. Det finns ju stora risker för att bakterier blir resistenta vid återkommande behandling med antibiotika.:crazy:

Mjo.. det tänkte jag oxå på... kom och tänka på all halsfluss man själv har haft och läkarna har babblat om det där.

Men så långt tänkte väl inte jag när jag väl stod hos vet, så jag nöjde mej med det svaret.

Ja, det låter ju inte så engagerat... Blev själv lite skeptisk till den lilla kliniken vi brukade gå till när de gjorde en ordentlig felberäkning på hur länge det skulle ta innan katten piggnade till efter nedsövning. Vi tog honom till jouren på djursjukhuset då, och träffade en underbar veterinär, inte bara kunnigheten utan även bemötandet :)

Epi-otic är det. Används förebyggande var 7:e till 14:e dag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 528
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka