Det finns en gammal tråd om detta - tyvärr vet jag inte hur man länkar men den heter "hål i hovarna" och är från okt -03
Jag kopierade vad jag svarade då: "Jag skulle tippa på att det är hovväggsinpackningar dina hästar fått. Mitt sto hade det och efter hovis hade verkat ur och vi hade tryckt upp bomullstussar med ren jodsprit (bakteriedödande)i hålen ett tag så stoppade det upp och kunde så småningom verkas bort. Jag kan bara säga att det blir allt vanligare och att det mest kommer på hösten med regn, rusk och lera. Det finns olika teorier om vad det beror på men ingen är befäst mej veterligt. Tex pratas det om för många hästar på för liten lerig mark kan vara orsaken och att bakterien kommer ur jorden. En del säger att om en mer mottaglig häst får det kan den smitta de övriga i en lerig hage genom marken, andra säger att det inte smittar alls, endel säger att det beror på växthuseffekt och försurning. En del att det är vanligast i vissa delar av landet. Man får vara noga med att hålla koll så man kan åtgärda och stoppa upp angreppen innan de gått för långt och gröpat hela hovväggen intill mjukdelarna. Angreppen börjar oftast med att bakterier tränger upp genom sprickor i bärranden/hovväggen, detta är en sammanfattning av de förklaringar jag har fått... "
Om du letar upp tråden finner du andra inlägg med goda råd!!
=)