Ständiga hålrum.

Shettisar

Trådstartare
Jag blir tokig, mina shettisar har haft problem med hålrum i antingen 1 eller 3 hovar.Har hållt på att verka upp dom nu i 1 års tid.Det blir bättre men sedan sämre.Vad sjutton kan jag göra för att det ska bli helt återställt och inte komma tillbaka? Vad beror detta på? Är det någon som har liknande eller hört talas om sådana problem???? :cry: :cry: :cry:
Det började med ena stoet för 1 år sedan.Men nu hade även gammelvallacken litet men synbart hålrum på vänster fram.

Det ÄR jättevanligt och av någon anledning extra vanligt på shettisar och ettåringar (av alla raser).
Det troliga är att det kommer av någon mikroorganism osm lever i markerna i dina hagar.
Det är nog bara att droppa på med Thrush Buster, hålla efter med verkning och se glad ut...

Enligt de senaste rönen uppkommer hålväggar på grund av en kombination av bakterier och svamp. Hästarna smittas av jorden de går på. Det innebär att hästarna kan smitta varandra... Dock drabbas inte alla hästar och vad detta beror på vet man inte. Det som ger bra resultat är att göra rent ordentligt. Medlet skall vara både svamp och bakteriedödande.

Att sedan fylla hålväggarna med tjärdrev är ett sätt. Eller fylla med bomull dränkt i lotagen (nelex) ett annat. Vissa förespråkar fyllning av något slag andra att hålet skall hållas öppet så luft kommer till. Det senare då om hästen går på torr mark så att hålet inte fylls med ny lera.

Jag provade det mesta för att få bort hålväggarna på mina hästar. Det som för mig gav bäst resultat var att varmsko hästarna. Varmskoningen bränner bort bakterier och annat innan skon slås på.
Men även det är en metod som har sina nackdelar. Det är framför allt dyrt. Och alla hovslagare kan inte erbjuda tjänsten.

Det finns en gammal tråd om detta - tyvärr vet jag inte hur man länkar men den heter "hål i hovarna" och är från okt -03
Jag kopierade vad jag svarade då: "Jag skulle tippa på att det är hovväggsinpackningar dina hästar fått. Mitt sto hade det och efter hovis hade verkat ur och vi hade tryckt upp bomullstussar med ren jodsprit (bakteriedödande)i hålen ett tag så stoppade det upp och kunde så småningom verkas bort. Jag kan bara säga att det blir allt vanligare och att det mest kommer på hösten med regn, rusk och lera. Det finns olika teorier om vad det beror på men ingen är befäst mej veterligt. Tex pratas det om för många hästar på för liten lerig mark kan vara orsaken och att bakterien kommer ur jorden. En del säger att om en mer mottaglig häst får det kan den smitta de övriga i en lerig hage genom marken, andra säger att det inte smittar alls, endel säger att det beror på växthuseffekt och försurning. En del att det är vanligast i vissa delar av landet. Man får vara noga med att hålla koll så man kan åtgärda och stoppa upp angreppen innan de gått för långt och gröpat hela hovväggen intill mjukdelarna. Angreppen börjar oftast med att bakterier tränger upp genom sprickor i bärranden/hovväggen, detta är en sammanfattning av de förklaringar jag har fått... "

Om du letar upp tråden finner du andra inlägg med goda råd!!
=)

White line disease... och hålvägg är samma sak....

White line disease konstaterades i USA första gången. Kommer inte ihåg nu vilken delstat det var... Hur som helst så skor de alltid hästarna med den sjukdomen over there...
(Detta enligt min hovslagare)

Hej.
Ja jag upptäckte också att Thrust Buster är det mest effektiva om man jämför med tjära.
Det tråkiga i kråksången är att min nu f.d hovslagerska ansåg inte det vara av värde att inskaffa Thrust då det inte skulle hjälpa :confused:
Hon verkade inte ens upp hålen utan gjorde de rena med hovkrats och sen bara att tjära dom sa hon.Jag "sket" :angel: i detta och inskaffade Thrust B efter ett annat inlägg från dig ;)och det ångrar jag inte en sekund.
Men det som jag frågar mig nu är om jag på något sätt kan förbättra jorden i hagen :confused: eller som du skriver pensla och verka och se (mindre )glad ut :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 616
Senast: Puffindog
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 210
Senast: oz_joj
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka