Stämmer detta verkligen??+

Mysaan

Trådstartare
Läste lite om foder i gårkvälls och då stod det att krossad havre ska förbrukas inom 1 vecka för sedan börjar fettet i havren att härskna. Någon som hört talas om detta??? Är det farligt att ge hästarna denna havre då eller???

Sv: Stämmer detta verkligen??+

1-2 veckor har jag hört. Vet inte om det är farligt att ge men härsken mat låter inte så smaskigt. :eek:

Japp så är det!
Det är inte farligt...hästen dör inte på fläcken...men det smakar nog inte så gott och jag tror inte att det är så hälsosamt i längden att ge härsken havre.
Den hygieniska kvaliteten försämras och av dessa skäl ska man inte ge det till hästen.

Hade jag aldrig hört om....

Min pappa har gett sina högpresterande travhästar och distanshästar krossad havre i 25 år nu och de har alltid mått bra och tyckt om det. Och känner jag min far rätt så räcker nog den havre han hämtar i mer än ett par veckor iaf....
...men havren behandlas med någon syra av något slag i och försig, (myr?)syran ska tydligen skydda havren har jag förstått...

Stämmer inte riktigt...det beror helt på hur förvaringen sker också. Men att krossad havre härsknar inom viss tid stämmer..men att säga inom 1 vecka är lite halvsanning.

Hur långt tid det tar innan den härsknar låter jag vara osagt, däremot är det helt korrekt att näringsvärdet sjunker när man väl knäckt havren.

Få hästar har problem med helhavre, jag fodrar alltid med helhavre just för lagrinsstabiliteten, jag tycker det är lättare att hålla fräscht också.

*knapplån*

Tack för svaren! Själv fodrar jag bara med hela havre men stallägaren fodrar med krossad och hon tar hem så det räcker flera månader.

Nej, näringen sjunker alls inte i krossad havre..Varför skulle det göra de ?

Fettet börjar härskna o bakterieväxten tar fart när kärnan krossas. Men oftast håller den sig betydligt över en vecka. SLU folket brukar inte vilja ge något direkt svar på frågan om hur länge.
PL

Så obetydlig sänkning är väl knappast något att bry sig i...På en del Bukefolk låter som att merparten av näringen bara svävar bort i det blå...

Om man jämför den helt opåverkade papperssäck som håller helhavren med den fettfläckiga dito som krosshavren ligger i (vi kan köpa färskkrossat hos fodergubben) så inser jag snabbt att en hel del MJ sitter kvar I påsen när man fodrar krosshavre...

jag undrar detta med....har nämligen haft krossad havre blandat med krossat korn i en tät plasthink hur påverkad det då? har haft det i ett halvår nu ska kanske slänga det???
hur är dt med kornet blir det oxå dåligt? tycker ni jag ska byta ut krosset mot bara helhavre lr har kornet någon bra/viktig funktion?
tacksam för hjälp.

Gullan86 skrev:
jag undrar detta med....har nämligen haft krossad havre blandat med krossat korn i en tät plasthink hur påverkad det då? har haft det i ett halvår nu ska kanske slänga det???
hur är dt med kornet blir det oxå dåligt? tycker ni jag ska byta ut krosset mot bara helhavre lr har kornet någon bra/viktig funktion?
tacksam för hjälp.

Har du haft havrekross i 6 månader bör du nog slänga det. Kan du inte ha hel havre och sedan kornkross??? Vet inte riktigt vad kronet har för funktion men jag funderar.

okej tack för svaret ska nog köpa helhavre istället hur länge håller det sig? längre än krossat iallafall förstår jag.
ju usch måste slänga det nu efter att jag hört detta låter inte alls bra. kan jag börja ge han betfor istället såhär tidigt på hösten?(vissa ger väl på sommaren oxå)?.

ska fråga runt om jag kan ha kornkross bara(inte havrekross blandat i det). men jag vet inte om det är nödvändigt vad jag har fått lära mig så är det mer till smala hästar de blir väl ganska feta av det...men det innehåller kanske nåt han behöver.

jag tänkte på det om jag slänger krosset nu och börjar ge havre ska jag byta ut det direkt lr blanda de första gångerna?

jag skulle vilja påstå att det härsknar ännu snabbare än en vecka. använder jag krossad havre så krossar jag varje dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 327
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar