Stämmer detta verkligen??+

Sv: Stämmer detta verkligen??+

Påstå kan man ju alltid men har du något belägg för att det i allmänhet skulle vara så i någon signifikant omfattning.
Men ok jag kan förstås säga att det härsknar första dagen eftersom härskning är en gradvis process.
PL

Varför kan man då köpa både krossad havre och korn som har legat minst en månad i säcken hos de flesta butiker som säljer foder??? Det står ju faktiskt packdatum på säcken. Men ingen sista förbrukningsdag. På andra foder t.ex. färdigfoder ( ingen nämnd och ingen glömd ) står ju bäst före datum. Ska man inte kunna lita på foderleverantören?

Gullan86 skrev:
okej tack för svaret ska nog köpa helhavre istället hur länge håller det sig? längre än krossat iallafall förstår jag.
ju usch måste slänga det nu efter att jag hört detta låter inte alls bra.
Min hela havre som jag köpte i feburari luktar fortfarande fräscht. Funderar dock på att skippa hvare helt eftersom jag gör av med så lite eller köpa hem mindre åt gången.
Gullan86 skrev:
kan jag börja ge han betfor istället såhär tidigt på hösten?(vissa ger väl på sommaren oxå)?.
Du kan ge betfor om du vill. Min pålle har fått betfor och Lucern hela sommaren då han givetvis skulle börja tappa vikt när han hamna på betet. :crazy:
Gullan86 skrev:
ska fråga runt om jag kan ha kornkross bara(inte havrekross blandat i det). men jag vet inte om det är nödvändigt vad jag har fått lära mig så är det mer till smala hästar de blir väl ganska feta av det...men det innehåller kanske nåt han behöver.

jag tänkte på det om jag slänger krosset nu och börjar ge havre ska jag byta ut det direkt lr blanda de första gångerna?

Om du bara ska byta från krossad till okrossad havre så tycker jag inte att du behöver ha någon övergångstid. Vad jag hört så ger man korn till de hästar som har svårt att hålla hullet. Fast då kan amn lika gärna ge lucern om man inte vill ha just kornet.

okej tack för svaret....och jag behöver ju inte ge min häst korn då för de blir han bara fetare=) o de behöver han inte.

men påtal om havren då....är det något speciellt jag ska tänka på med helhavren då? gämfört med krossade havren? hur länge håller sig den hela?
ska jag ge ungefär lika mkt lr mer/mindre?

jag ger nu en hand av krosset hur mkt kan/ska jag ge till en islandshäst på 300kilo 126cm hög och jobbas normalt....vad e det vanligaste att man ger lixom om man har hyffsat bra hö/ensilage/hösilage(tror snarare att de e mkt bra) i stor bal senare i vinter...just nu går han på magert bete...

betforen kan jag börja med den typ 1 dl nu direkt lr ska jag börja med mindre i några veckor och trappa upp?

jag vet iaf att korn är det extra viktigt med en övergångstid på, vissa hästar tål det väl inte heller?

Betforn kan du börja med att ge 1 dl tror inte det är några problem. Hur mycket havre du ska ge är jättesvårt att veta. Du måste göra en analys på grovfodret och räkna en foderstat så det blir bra.

I övrigt så skiljer det inte så mycket på hel och krossad havre. Den hela håller längre än den krossade iom att när den är krossad så börjar de naturliga fetterna att härskna direkt. Vilket inte sker när havre är hel.

Gullan86 skrev:
men påtal om havren då....är det något speciellt jag ska tänka på med helhavren då? gämfört med krossade havren? hur länge håller sig den hela?
ska jag ge ungefär lika mkt lr mer/mindre?

...undrar samma sak samt hur stora skillnader det är på att ge hel mot krossad havre? :banana:

Mysaan skrev:
Läste lite om foder i gårkvälls och då stod det att krossad havre ska förbrukas inom 1 vecka för sedan börjar fettet i havren att härskna. Någon som hört talas om detta??? Är det farligt att ge hästarna denna havre då eller???

har nästan precis läst om de i skolan och då sa dom ungefär 7 dagar :crazy:

Men om hästen inte tuggar ordentligt så att den hela havren går rätt igenom och man inte har möjlighet till att krossa havren alldeles innan fodring, vad gör man då??
Vill inte sluta med havren heller då jag tycker det funkar bra på min häst.

:confused: Kan du köpa mindre kvantiteter?? Jag vet inte alls vad man ska göra

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 326
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar