Stamboksföra/avelsgodkänd ?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RivvaIsTheBest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 839
R

RivvaIsTheBest

Hej!
Jag är inte så bra på det här, så jag hoppas att det finns andra som är det! ;)

Jag har ett fint Svenskt Ridponny sto e Prince River hon är 13 år...
Nu är det såhär att jag skulle vilja Stamboksföra/avelsgodkänna
henne, men hur gör man det?

Är det samma sak? :crazy:

Ska man åka på ngn spec utställning?

Skulle vara såå snällt om någon unde ge mig en detaljerad förklaring så att jag äntligen fattar!:o

ha de bäst:rofl:

Sv: Stamboksföra/avelsgodkänd ?!

Du ska visa upp henne på sommarpremiering.
tider och platser kommer senare i vår på Svenska hästavelsförbundets webplats

det man gör på sommarpremiering är en avelsvärdering - värdering av hennes exteriöra egenskaper ur avelssynpunkt. OM hon uppnår minimipoäng för stambokföring så ansöker du om detta hos rasföreningen. Vissa raser går att stambokföra innan de fått föl, andra måste ha fått ett föl först (med stamboksberättigad härstamning, samma ras).

ASRP har även haft egna visningar och utställnigar där det har varit möjligt att stambokföra sina ston. Kolla regelbundet på deras hemsida för vidare information.

Glömde säga att ditt sto behöver inte ha föl för stambokföringen men du skall bifoga ett ridbarhetsintyg på henne. Min avatar har Prince River som morfar.

men asså jag fattar inte vilka man ska åka på! har kollat på asrp, men det står ju typ "ston 1-6 år"?

Liknande trådar

Avel Jo, det är såhär, jag har ett D-ponny sto som är importerat från Holland, men som nu står som svensk ridponny i sitt pass. Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
2 069
Senast: Dalatjej
·
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka