Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man håller på med avel, dvs tänker långsiktigt och verkligen har valt en stostam som man tror på och vill fortsätta med (avel är när man tänker i flera generationer) så vill man stamboksföra. Dels pga de saker som ancan skrev, dels pga att man så småningom vill kunna höja stoet till A och Elit. En av tjusningarna med hästuppfödning är ju att planera stostammen både en och flera generationer framåt och då vill man givetvis att det stoet som jag tar föl på nu ska vara ordentligt stamboksförd så det ser bra ut i stamtavlan på stoet några generationer fram
Fortsätter med argument...
Allt syns inte i BLUP (tex om du visar ditt sto i samband med fölvisning så syns inte de poängen på BLUP-sidan om du inte stamboksför), dessutom så tar det ju en stund att klicka runt bland avkommorna några generationer bakåt. Jag tror att de flesta hästköpare inte ids sitta och bläddra i BLUP nån längre stund för att leta på saker själva (iaf inte om man är en vanlig ryttare som inte är intresserad av avel utan bara vill ha en unghäst med bra förutsättningar). Det är lättare att direkt se ett kvitto på om stostammen lämnat bra om de är stamboksförda. Ska man sälja ett föl så är det tex lättare att skriva i annonsen; "mamman är A-prem, mormor och mormorsmor är elit" än att rabbla upp hur många avkommor till mormorn som har gått medelsvår/fått diplom osv.
Men det är just det jag verkligen undrar. Stoets resultat i avelsboxen redovisas väl trots att hon inte är stambokförd? Ungarna får gå alla bedömningar och resultaten sparas. Du kan följa upp alla hästar på blup.se oavsett de är stambokförda eller ej. Och är stoet visat tidigare så är det avelsvärderat. Så därför undrar jag hur nödvändigt det är att betala 600:- för att få siffror bakom hästens namn.