Stambokföring SWB

Fiorano

Trådstartare
Vad är egentligen poängen med att stambokföra sitt sto? Den enda anledningen jag kan komma på är att hon måste vara stambokförd om en avkomma ska bli godkänd hingst. Vad fler för anledningar är det?

*Fiorano-överväger att låta bli stambokföring*

Sv: Stambokföring SWB

Jag har inget bra svar, men funderar på om du inte kan vänta och göra det ett annat år. Enda anledningen att skynda och göra det nu är som jag kan se det, om du har ett hingstföl som du tror kan vara ett hingstämne (och inte vill riskera att stoet inte kommer till stamboksföring senare).
/U

Om det är meningen att ha stoet i kontinuerlig avel så tycker jag att det finns en mening i och med att man kan visa på bra förärvning hos stoet eftersom hon ev så småningom kanske kan komma upp i ELIT. :)

Så värdebokstav tycker jag är en anledning också.

Det tänkte jag också, men samtidigt, det finns nog ingen anledning att stressa med att göra det just i år om det inte är att årets föling är ett hingstämne.
/U

Du får ju en exteriör utvärdering av ditt sto av domaren, som du kan ha nytta av.

Hon är visad som sexåring med bedömning, så exteriörpoäng har jag redan på henne. Årets unge kommer att bli valack hur fin han än skulle vara. Finns inga tillräckliga prestationer på mödernet för att han skulle vara ett hingstämne och stammen är inte heller tillräckligt intressant ur avelssynpunkt.

Som du säger så finns det absolut inget måste för att visa.

En sak värt att överväga, inte just i ditt fall men andra, där stoet är helt ovisat, är att man visar så fort man har chansen, tänk så får man sedan ett kanon fint hingstföl och modern dör eller måste avlivas innan hon hunnits visas, då är ju den hingstungen "körd" hur fin den än är.

De flesta stona blir ju faktiskt inte mer än B premierade eller möjligen AB och det är väl egentligen bara A och Elit som är nåt att ha ur avelsynpunkt om man ska se det krasst.

Jag tycker, oavsett vilken ras man håller på med, att man som seriös uppfödare visar och stamboksför sina ston.

Särskilt med ston som är tänkta att vara i avelsboxen en längre tid.

Att stamboksföra sitt sto innebär ju att det är granskat (o godkänt) för avel.
Det innebär vidare att det tas upp i stamboken, att du på det viset bidrar till att man kan följa upp generation för genration.

Allt kan ju som sagt hända, ditt sto kanske inte får det långa liv du hoppats på, och då är ju möjligheten till stamboksföring borta.
Med allt vad det kan betyda för avkommorna då...

Jag tycker bestämt att man genom att stamboksföra sina ston klargör att man är seriös i sin avel, och att man vill medverka till rasens bevarande.

Men det är just det jag verkligen undrar. Stoets resultat i avelsboxen redovisas väl trots att hon inte är stambokförd? Ungarna får gå alla bedömningar och resultaten sparas. Du kan följa upp alla hästar på blup.se oavsett de är stambokförda eller ej. Och är stoet visat tidigare så är det avelsvärderat. Så därför undrar jag hur nödvändigt det är att betala 600:- för att få siffror bakom hästens namn.

Om man håller på med avel, dvs tänker långsiktigt och verkligen har valt en stostam som man tror på och vill fortsätta med (avel är när man tänker i flera generationer) så vill man stamboksföra. Dels pga de saker som ancan skrev, dels pga att man så småningom vill kunna höja stoet till A och Elit. En av tjusningarna med hästuppfödning är ju att planera stostammen både en och flera generationer framåt och då vill man givetvis att det stoet som jag tar föl på nu ska vara ordentligt stamboksförd så det ser bra ut i stamtavlan på stoet några generationer fram :idea:

Fortsätter med argument...

Allt syns inte i BLUP (tex om du visar ditt sto i samband med fölvisning så syns inte de poängen på BLUP-sidan om du inte stamboksför), dessutom så tar det ju en stund att klicka runt bland avkommorna några generationer bakåt. Jag tror att de flesta hästköpare inte ids sitta och bläddra i BLUP nån längre stund för att leta på saker själva (iaf inte om man är en vanlig ryttare som inte är intresserad av avel utan bara vill ha en unghäst med bra förutsättningar). Det är lättare att direkt se ett kvitto på om stostammen lämnat bra om de är stamboksförda. Ska man sälja ett föl så är det tex lättare att skriva i annonsen; "mamman är A-prem, mormor och mormorsmor är elit" än att rabbla upp hur många avkommor till mormorn som har gått medelsvår/fått diplom osv.

Senast ändrad:

Om man håller på med avel, dvs tänker långsiktigt och verkligen har valt en stostam som man tror på och vill fortsätta med (avel är när man tänker i flera generationer) så vill man stamboksföra. Dels pga de saker som ancan skrev, dels pga att man så småningom vill kunna höja stoet till A och Elit. En av tjusningarna med hästuppfödning är ju att planera stostammen både en och flera generationer framåt och då vill man givetvis att det stoet som jag tar föl på nu ska vara ordentligt stamboksförd så det ser bra ut i stamtavlan på stoet några generationer fram :idea:
Fortsätter med argument...
Allt syns inte i BLUP (tex om du visar ditt sto i samband med fölvisning så syns inte de poängen på BLUP-sidan om du inte stamboksför), dessutom så tar det ju en stund att klicka runt bland avkommorna några generationer bakåt. Jag tror att de flesta hästköpare inte ids sitta och bläddra i BLUP nån längre stund för att leta på saker själva (iaf inte om man är en vanlig ryttare som inte är intresserad av avel utan bara vill ha en unghäst med bra förutsättningar). Det är lättare att direkt se ett kvitto på om stostammen lämnat bra om de är stamboksförda. Ska man sälja ett föl så är det tex lättare att skriva i annonsen; "mamman är A-prem, mormor och mormorsmor är elit" än att rabbla upp hur många avkommor till mormorn som har gått medelsvår/fått diplom osv.

Bra skrivet - för att inte påtala hur mkt fwel det finns i Blup sidan...

Men det är just det jag verkligen undrar. Stoets resultat i avelsboxen redovisas väl trots att hon inte är stambokförd? Ungarna får gå alla bedömningar och resultaten sparas. Du kan följa upp alla hästar på blup.se oavsett de är stambokförda eller ej. Och är stoet visat tidigare så är det avelsvärderat. Så därför undrar jag hur nödvändigt det är att betala 600:- för att få siffror bakom hästens namn.

600 kronor är väl ändå en liten summa, om man som uppfödare villvara med och stödja och utveckla en ras man "brinner för".
Vi måste lära oss att skilja på avel och ren förökning.
Avel är till 95% planeringsjobb...

Och i din text har du helt glömt bort seriositeten - att ta ansvar för sin avel och sina avelsmål.;)

Alla vill ha all service, men en del är inte beredda att vara med och betala för att få den tyvärr.

Vi tänker olika, och det får stå för var och en, för mig är det viktigt att vara med "på alla plan" .

I min värld finns det inte på kartan att man inte ska stamboksföra sitt sto, om hon är berättigad till det. Mitt har ju vita papper men hennes ungar får gröna och jag tänkte försöka få in henne i B-delen så fort ungarna blivit lite större och visat vad de går för. Har ingen aning om vad det kostar, det struntar jag i!

Jag håller med där också.

Mina funderingar var väl mer åt hållet att man inte MÅSTE göra det på första fölet utan man kan vänta. Det kan finnas anledningar till att det är lite fel tajming nu, det kan handla om att stoet inte är igång nog för att man ska vilja visa upp henne riden NU.

Sedan tycker jag absolut att det är mycket roligare när jag kollar stammen på mitt sto och ser att stona är stamboksförda och kanske till och med höjd bokstav. Utan stamboksföring blir det ju inte lika tydligt om stoet levererat. Jag har själv stamboksfört de jag haft i avel som inte varit stamboksförda. Det är ju en fin tradition, som visar att stoet är bra nog att få vara i avel.
/U

Det klart att man inte måste stamboksföra på en gång, men TS ville ju veta vitsen med att stamboksföra överhuvudtaget. Sedan vet jag inte om kostnaden är något bra argument för att vänta till något annat tillfälle något annat år. De pengarna är småpotatis jämfört med resten. Nu börjar ju räkningarna rulla in på 4000 kr hit och 2000 kr dit från hingstägare och veterinär och seminstation... Så att betala 600 kr lite senare i höst när första fölet är registrerat (för betydligt mer pengar) så känns det inte direkt som att man ska snåla på just stamboksföringen som är en engångsumma.

Hum, j'kla internet kopplade ner så jag blev inte klar... Fortsätter nu:

Stoet blir oftast inte finare med åren. Om man avlar seriöst så planerar man ju oftast innan, dvs ser till så att stoet är visat och ev tävlat innan man betäcker. Då är det ju bara att stamboksföra pappersvägen när första fölet är reggat, så slipper man visa stoet med föl-mage :)

En anledning till stamboksföring utöver det som skrivs ovan är att det meriterar föräldrarna. Ibland kan det räcka med att en avkomma stamboksförs för att man ska få de sista poängen för A eller ELIT på sitt sto eller hingst. Vilket i sin tur även ökar värdet på deras avkommor d.v.s ditt sto i detta fall.

*kl*

600:- kanske inte låter mycket, men som student och med alla andra kostnader för id-märkning och registrering så blir det en del.

I vilket fall som är det då ingen panik att stoet måste stambokföras i år. Måste an stambokföra med föl vid sidan eller kan man göra det utan föl och visa henne på ex sommarpremiering? Vill ju så gärna ha lite vettiga tävlingsmeriter på henne också..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 489
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 663
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka