stambokföra & fölvisning

Loppz

Trådstartare
Hej!

Ska stambokföra mitt sto iår när vi visa fölet. Lite frågor dock.

1. Ska jag skicka fölvisningsblanketten till arrangören?
2. Stambokföringsblanketten ska skickas till flyinge, får jag tillbaka nåt papper att ha med på visningen eller kontaktar flyinge arrangören? hjälp
3. Fölet som är fött i år har inte fått namn, utlåtande om färg/tecken eller reg. nummer. Vad ska jag fylla i där? Där står att jag ska fylla i reg nr eller regestreringsansökans nr, vad är detta o hur får jag det?
4. Den som ska visa, måste det skrivas på denna blanketten eller kan man skriva både morsan o mitt namn eftersom vi inte vet i nuläget, eller är det inte såå viktigt?
5. Är man själv eller 2 personer inne på visningen? Klädsel?

tacksam för snabba svar!

Stoet är ett fullblod och fölet är efter flyingehingstar.

kram Annica

Sv: stambokföra & fölvisning

Jag har en följdfråga, någon kanske vet svaret, annars blir det att ringa asvh.

Om man köper ett holsteinerföl i Tyskland som inte hunnit få sitt pass än, får man då visa den på fölvisningen? Inga av de svenska fölen har ju fått sina pass och holstein ska ju ge gröna papper och samma rättigheter som svenskfödda.

Någon som visat tyskfött föl på svensk fölvisning?

Förra året så var där ett tyskt sto med föl. Fölet fick visas men inte stoet och det var för att hon inte var tilläggsregisterad i ASVH. Så det gäller förmodlingen fölet också om det inte är registerat i ASVH så blir det bara visat i mån av plats utanför "tävling" som det brukar heta.
Men rent juridiskt så får du numera inte ta hit ett tyskt föl som inte har pass. För det får inte transporteras inom EU utan pass om det inte är under sex månader.

Om det inte är ändrar fr o m i år så skickar man alla papper till föreningen som har visningen. För om stoet inte är visat inna så ska ju hon också visas och bedömas på plats. Om stoet ska stamboksföras pappersvägen så kan det ske först efter det att fölet har blivit registrerat.
För ett fullblodssto gäller att hon för att kunna bli stamboksförd ska vara tilläggsregistrerad i ASVH.
Fyll i så många uppgifter som du har på blanketten, den är ju inte specifik för fölvisning så alla uppgifter går aldrig att fylla i för fölet.

När man visar sto med föl så ska man vara minst två personer. En till fölet och en till stoet. Klädsel ska vara snygg och i vissa propositioner står det angivet hur man ska se ut, i andra inte. Men vita/ljusa byxor och mörk tröja med vit skjorta under är nog det vanligaste. Hjälm är obligatorisk att man har. Tänk också på att ha skor som är bra att springa i vilket t ex inte ridstövlar är.

Jag föreslår att Du om det gäller SWB tar en titt på ASVH:s hemsida och letar upp propositionen för Din regionala förening och samtidigt passar på att läsa reglementet för fölbedömningarna.

Det är svårt att svara på Dina frågor då dessa är lite förvirrande - Flyinge har ingenting med stambokföringar att göra och det är därför svårt att förstå varför Du skulle sända stambokföringsblankett dit??? Och vad är det för stambokföringsblankett Du talar om??

I vår regionala förening anger Du i samband med anmälan via internet vilka meriter som kan påverka avelsvärdebokstaven som Ditt sto har och sedan tar man med sig originalhandlingarna för att styrka detta vid själva stambokföringstillfället. Några handlingar sänds INTE in i samband med anmälan hos oss.

Jag ställde alldeles nyligen denna fråga till ASVH och fick svaret att det skall gå alldeles utmärkt att både anmäla och delta med ett importerat föl som inte har hunnit få sitt pass - alltså på exakt samma villkor som för ett ännu oregistrerat SWB-föl. Allt naturligtvis under förutsättning att registrering sedan kan ske med gröna papper.

Ah, vad kul! Blir det av så är det garanterat med papper från "grönt förbund".

edömningarna.

Det är svårt att svara på Dina frågor då dessa är lite förvirrande - Flyinge har ingenting med stambokföringar att göra och det är därför svårt att förstå varför Du skulle sända stambokföringsblankett dit??? Och vad är det för stambokföringsblankett Du talar om??

Här är blanketten
http://asvh.se/blanketter/stamboks_blankett.pdf
och där står att den ska skickas till flyinge?:confused:

Om stoet ska stamboksföras pappersvägen så kan det ske först efter det att fölet har blivit registrerat.
Vad är skillnad med att göra det pappersvägen och "live"?
Trodde alla som ska stambokföras ska visas:confused:

För ett fullblodssto gäller att hon för att kunna bli stamboksförd ska vara tilläggsregistrerad i ASVH.
Aldirg hört talas om detta men hittade detta på asvh:
Fullblod:

Skicka in det pass som Sv. Galoppförbundet utfärdat i original tillsammans med blanketten "Ansökan om pass" så erhåller fullblodet ett registreringsnummer i ASVH.

Ska alltså skicka in stoets pass, och "få" ett nytt eller? Hur lång tid tar detta?

Senast ändrad:

Om stoet är visat tidigare och poängbedömt vid en offentligvisning t ex treårstesten eller kvalitetstävlan så behöver man inte visa stoet fler gånger. Då finns det en blankett på ASVH:s hemsida som man fyller i och skickar in när stoet har minst en registrerad avkomma i ASVH. Det är det som menas med pappersvägen och stoet får då den poäng hon fick vid visningen som poäng för stamboksföringen.
När det gäller tilläggs registeringen så ring och hör med ASVH hur det fungerar idag. Har själv inget minne av att jag skickat in passet när jag fått det gjort. Samma med hur lång tid det tar, det är ju semestertider just nu så det kan säkert variera.

Man ska skilja Flyinge som stuteri/skola och Flyinge som ort. ASVH ligger rent geografiskt i/på orten Flyinge men har inget med Flyinge som har hingstarna att göra.

...och bara för att förtydliga för mej själv: stambokföringsblanketten ska ändå skickas till arrangören som sedan skickar det vidare till stambokkontoret i flyinge?

Tack så hemskt mycket för alla svar!:D

...och bara för att förtydliga för mej själv: stambokföringsblanketten ska ändå skickas till arrangören som sedan skickar det vidare till stambokkontoret i flyinge?

Ja om det är den som ska användas för sto som visas. Är det den som används för att göra det pappersvägen skickas den till ASVH här avkomman blivit registrerad eller i samband med att man skickar in papperna för registreringen

Tack för svar:D

Ringde asvh idag, semester till 6 aug:eek::eek:
så ska ringa arrangören idag och höra med det här till tilläggsregistreringar för hästens hus (galoppsporten) hade itne hört nåt om att skicak in hennes pass, så vi får se.:)

En annan fråga -vad gäller om ett sto blivit klass fyra när det visades som 3 åring? Och man nu har ett föl med godkänd hingst. Får man inte stambokföra då?

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 194
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 070
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 862
Senast: bollen__
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Jag tittade ut en billig häst, ett föl som föddes i somras (juni) och som är leveransklar strax innan jul :p. Uppfödaren bor i...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
13 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka