Stam vid körning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lola97
  • Startdatum Startdatum
L

lola97

Ni som använder era hästar till körning. Vad har ni för stam? Är det gångartshästar man ska avla på för att få fram den ultimata körhästen, om man ska tävla i tex maraton!

Är sugen på att i framtiden betäcka min ridtravare för att få fram en körhäst och även såklart ridhäst. Min travhäst är väldigt fin framför vagnen, travar lugnt och fint och galopperar gärna och sakta!
Eftersom travaren är en körhäst så borde det inte bli helt fel att betäcka den med ett hbl för att få fram en till körhäst men med målet att tävla inom "vanlig körning"!?

Hur ser man att en hingst har en bra kropp för körning, kan ni ge exempe!?. Gissar på att jag inte ska kolla på hopphingstar ;)

Sv: Stam vid körning

Nu är han ju död, men jag vet att Falleur var väldigt populär som fadershingst för körhästar.

Min första tanke vid köp av körhäst (marathon) är att psyket ska vara rätt. Den ska tycka om att dra vagn i alla tempon och den ska vara orädd för snäva svängar, konstiga hinder, publik, saker som fladdrar och låter, etc. Det är synd att lägga pengar på en gångartshäst om den sedan inte klarar den psykiska pressen. I andra hand tittar jag på typen och rörelserna. Den måste inte ha häng på traven och röra sig med höga kliv och bestämda steg framåt, men den bör kunna föra sin egen kroppsbyggnad graciöst och obehindrat. Ett plus inför dressyren är ju att hästen ger ett fräscht intryck och ser vital och livfull ut, att den har en vaken blick. Sen är det viktigt att den är formbar och lydig, är den inte det får man säkerligen problem vid marathonkörning. Samtliga moment kräver kontroll och behärskning.

Så i min mening är inte gångarternas utseende och schwung det viktigaste på en körhäst. Typen av häst jag efterlyser för körning är långlinjerad och graciös, men proportionerligt byggd med en stark rygg och bakdel. (Icke att jämföras med den häst jag faktiskt köpte i somras! *tihi*) Men det hela kommer an på vilken ras vi pratar om. I ditt fall är det en travare/HB, men jag kör ju lika gärna ponny som häst...

Jag vill ha mina körhästar/ponnisar stabila i psyket vakna men orädda. Utstrålning och ett härligt steg samt gärna med massa. Det är därför jag har cobbar och welsh Mountain :love: styrka massa steg temperament och en lätthet trots all massa i ett vackert ytter skal. Kan det bli bättre?

Tack för ditt svar :)

Varför söker du just efter en långlinjerad häst? Vad är det som gör att dom är "bättre"?

Falleur har gjort sig mycket välkänd som förärvare inom körsporten, tyvärr är det inte så rumsrent att vara en körhästproducent.

Men vilken häst som helst kan lika gärna bli körhäst precis som vilken häst som helst kan bli internationell hoppstjärna. Det finns ju inga garantier i detta med avel. Kolla in Cissi Qvarnströms häst Marco Bay med stammen Beach Boy-Irco Marco. Han borde ju kanske blivit hopphäst med den stammen men blev en av världens bästa körhästar istället.

En bra körhäst tycker jag ändå skall ha gång, utstrålning och arbetsvilja och inte heller vara för klent byggd så den orkar med maratonprovet.

Det finns väl eghentligen ingenting som gör den långlinjerade hästen bättre än andra, utom möjligen i utseendet. Dressyrdomare, särskilt i högre klasser, vill ha harmoniska ekipage som ser ståtliga ut med mycket energi i sig, men som rör sig fridfullt och kontrollerat. Jag tycker personligen att en långlinjerad häst (eller en proportionerligt byggd individ, snarare) ser bättre ut framför vagnen än en liten kompakt kanonkula som ser ut att explodera vilken sekund somhelst. Därmed absolut inte sagt att den hästen/ponnyn inte kan vinna över den långlinjerade. Definitivt inte. Men just i dressyren är det viktigt att tänka "harmoni" och "lätthet" snarare än "tempo" och "rörelse".

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka