Stam till "nybörjare"?

Grängesberg

Trådstartare
Har just läst en tråd på hästhantering där farliga hästar diskuteras.

Har ju ett tag gått i tankarna att skaffa mig en travhäst när någon av mina gubbar går över till de gröna ängarna för alltid, eller om någon trevlig dyker upp innan dess..

MIN travhästar ska ju vara av en sådan typ att den kan lära mig travets värld, naturligtvis har jag travkunniga människor i min närhet, men jag vill ändå att det ska börja på rätt sätt.

Vill ha en trevlig individ som är lugn och trevlig i hanteringen och snäll att köra.
Såklart så måste man ju se till individen, men har förstått att det har en hel del med stammen att göra för att det ska bli bra förutsättning till att lyckas.

MIN travare behöver inte vara en stjärna som är "snabbast i stan" utan den ska vara väldresserad att köra, en läromästare helt enkelt, som kan hjälpa mig in i travet.

Jag är hästvan, jobbat med hästar ganska länge, dock på ridsidan.

Vad skulle ni som kan rekommendera för blodslinjer?

Sv: Stam till "nybörjare"?

Smashers avkommor är oftast både talangfulla och gudomliga att köra o hantera...

Egentligen är det väl inte stammen du ska gå efter, utan individen? Eller vill du ha en unghäst? För annars är det ju bara att provköra och se hur den är... Finns gott om hästar till salu nu..

Undvik Pine Chip :angel:

Nej men det är ju himla svårt, det är ju till sist individen som avgör. Men min personliga erfarenhet är att Alf Palemas avkommor är himla trevliga och mysiga hästar, som dock kanske ofta inte blir några stjärnor på banan. Men som sagt trevliga.

...oj, och jag tänkte precis skriva att alf palema avkommor inte är bra nybörjarhästar......:rofl:

Håller med, Alf Palema är väl inte alltid så enkla men kanske mest som unga?

*kl*
Det är ju individer så kolla och provkör, är den startad så titta även i ATGs lopparkiv för att se hur hästen reagerar i tävlingssituationen. Det är ju inte roligt om det är världens mysigaste häst som blir ett monster när den ska starta.

Generellt, undvik Pine Chip i första ledet, underbara hästar tycker jag, men det är inga första hästar. Som farfar eller morfar kan säkert vara ok. Jag tycker inte heller att du ska välja en som är linjeavlad på Arnie Almahurst, eller en med Armbro Goal-blod. Se upp även med Super Arnie.

De flesta travare är väldigt snälla och enkla att hantera :love:

Senast ändrad:

Egentligen är det nog oerhört svårt att fråga någon vad vi tycker att du ska ha för stam på din häst, vissa har bra erfarenheter och andra dåliga. T.ex våran Callit avkomma är både fruktansvärt klok, trygg och alldeles one of a kind medans andra upplever hans avkommor som lite dumma och ofta bakrädda t.ex.

Kanske folket här kan tipsa vad du bör akta dig för, t.ex vilka linjer som ofta kan ge hårt. T.ex. Tap In och Wall Street Banker har väl varit vida kända att ge hårda och rent av otrevliga avkommor.

Egentligen är det väl inte stammen du ska gå efter, utan individen? Eller vill du ha en unghäst? För annars är det ju bara att provköra och se hur den är... Finns gott om hästar till salu nu..

Unghäst känns lite överkurs när jag är så grön, men 5-6 år kanske, det är ju ganska ungt ändå.. Hästen ska ju leva med mig resten av sitt liv, dom tenderar att bli gamla här.. mina nuvarande är snart 27, 23 och "ungponnyn" har hunnit bli hela 18! :eek:

Så det viktiga är ju att den är trevlig och lättkörd för en nybörjare som såsmåningom ska ta licens osv..

Martha..
Skriver upp Smasher på Yes listan! ;)

Kanske folket här kan tipsa vad du bör akta dig för, t.ex vilka linjer som ofta kan ge hårt. T.ex. Tap In och Wall Street Banker har väl varit vida kända att ge hårda och rent av otrevliga avkommor.

Ja, frågan kanske skulle vart vad man INTE ska ha för stam.. :idea:

Av det jag sett och läst så gillar jag hingsten Credit Winner..hur är den?
Pearsall Hanover?
Juliano Star är ju också fin..

Öht gillar jag franska hästar, tycker om den typen av häst, lite grövre modell, MIN travhäst kommer ju att bli riden oxå, såklart, då det är den biten jag kan bäst, så franskt verkar bra om jag enbart ser till hur dom ser ut.

En av de absolut Snallaste, goaste, mysigaste hastar jag traffat..

Colonel Boogie,
efter Cheif Lobell
undan Madam Colonel, Colonel Rodney - Kismet.

Ingen aning om alla hastar med liknande blodslinjer ar lika goa, men han ar en Parla!! :love: ..kanske lite gammalt blod iofs, men, men...

En annan mkt trevlig individ var Typical Male (red honom nar jag var typ.. 12 bast, o han hingst.. en av de goaste hingstarna jag mott!)

efter Dartster F
undan Honoluluflickan, Dean Rodney - Earl's Mr Will

..kan inte heller har uttala mig om hur andra individer med liknande blod ar.. o ater igen sa ar det val gammalt blod med.. :rofl:

Jag skulle säga Mr Drew som pappa. Lämnar underbara hästar, han lämnar ofta lite större hästar. Lugna och stabila, och gör sitt på banan. Gammalt blod, men skulle själv vilja ha en ung travare efter honom. Man han har ju gått ur livet nu i år :(
Har själv en gammal herre efter honom som nu blir 20 som vi ägt i 15 år! :) En underbar häst, som gjorde sitt yttersta så länge han tävlade.

Sedan skulle jag nog säga Turbo Thrust. Har bara erfarenhet av hingstar och valacker efter honom, men helt underbara hästar. Spec hingstarna har vart helt gudomliga. Stona har jag ingen aning om..?!!

En hingst som jag sedan bara har erfarenheter av ston är Backstreet Guy. Jag tycker dom ofta är egna i humöret och ganska "stoiga". Speciella men fina hästar!! :)

Har traffat ett sto efter Mr Drew som var hemskt trevlig med! Den damen hade jag inte tackat nej till... :love:

Både Pearsall hanover och Juliano star kan lämna ganska tuffa och svåra avkommmor. Har bara träffat ett fåtal efter PH men dom har alla haft humör och varit lite svåra. Har träffat ganska många efter JS. Som små kan dom vara riktiga ligister. Många är hårda med egna åsikter även som äldre. Men detta är bara min erfarenhet.

Franska hästar är ofta lite knepigare att träna. Snällheten är det oftast inget fel på. Credit Winner kan bli lite knepiga tycker jag det verkar som. Pearshall är nog inte alltid de snällaste... Juliano vet jag inte riktigt, lite svåra kanske som första häst? Buvetier d'Anuou, hans pappa är en aggresiv häst.

Jag tycker du ska välja en häst med övervägande amerikansk stam baserat på det du skrev i första inlägget, du vill ha en snäll häst att lära dig på, den behöver inte vara en superstjärna.

Senast ändrad:

Franska hästar är ofta lite knepigare att träna. Snällheten är det oftast inget fel på. Credit Winner kan bli lite knepiga tycker jag det verkar som. Pearshall är nog inte alltid de snällaste... Juliano vet jag inte riktigt, lite svåra kanske som första häst? Buvetier d'Anuou, hans pappa är en aggresiv häst.

Jag tycker du ska välja en häst med övervägande amerikansk stam baserat på det du skrev i första inlägget, du vill ha en snäll häst att lära dig på, den behöver inte vara en superstjärna.

Ok..

Vad finns det för amerikaner som ger lite grövre typ av häst?

Vill gärna ha en av lite kraftigare typ, dock inte hög som ett hus..

Såg en hingst i Vinternumret av Ronden som jag gillade, den var snygg, hette Crazed, fast den var väl ganska ny i avel?

Undrar hur Skogans Joker blir som pappa? För han verkar ju trevlig och hållbar.. Hur är hans stam?

Annars gillar jag typen som Quassia Lascaux har, hon är fin.

det finns ju Lindy's Crown hästar kvar fortfarande som kan vara i en lagom ålder...dom är ofta väldigt trevilga, lite kraftigare typer...lite att dom är gåvilliga men inte så jag vill kalla dom att vara heta...

synd, för jag har en märr som skulle vara perfekt för dig, hon är som en bil att köra, men tyvärr inget ridämne då hon är lite lång i ryggen.Hon har Lindy's Crown som morfar.

Jag tycker inte att du ska fokusera på hingsten som är pappa, mamman är ju väl så viktig. Du kommer att hitta massor av hästar som uppfyller de krav du specificerat här, sedan är det en fråga för plånbok och prestationskrav.

Du har fått tips på några hingstar som du ska se upp med som du kan ta med dig, det kan säkert komma några fler. I sådana här trådar blir det ofta svar som: jag har träfat en avkomma efter X och den var sååå snäll. Det hjälper ju inte dig om 80% av X avkommor är besvärliga. När folk gör bedömningen på en eller ett fåtal individer kan det bli fel.

Crazed är ny i aveln, hans första avkommor föds i vår. Gillar också honom på bilderna. :)

Jag tycker inte att du ska fokusera på hingsten som är pappa, mamman är ju väl så viktig. Du kommer att hitta massor av hästar som uppfyller de krav du specificerat här, sedan är det en fråga för plånbok och prestationskrav.

Du har fått tips på några hingstar som du ska se upp med som du kan ta med dig, det kan säkert komma några fler. I sådana här trådar blir det ofta svar som: jag har träfat en avkomma efter X och den var sååå snäll. Det hjälper ju inte dig om 80% av X avkommor är besvärliga. När folk gör bedömningen på en eller ett fåtal individer kan det bli fel.

Crazed är ny i aveln, hans första avkommor föds i vår. Gillar också honom på bilderna. :)

:bow: :bow: :bow:
Precis mina tankar! Man måste se till individen. Är hästen dessutom 5-6 år så är det ännu viktigare att fokusera på det än på stammen. Då är ju hästen redan "formad" så att säga och man får ett bra grepp om hur just den är.

Jag skulle säga Mr Drew som pappa. Lämnar underbara hästar, han lämnar ofta lite större hästar. Lugna och stabila, och gör sitt på banan.

Sedan skulle jag nog säga Turbo Thrust. Har bara erfarenhet av hingstar och valacker efter honom, men helt underbara hästar. Spec hingstarna har vart helt gudomliga. Stona har jag ingen aning om..?!!

Min erfarenhet av avkommor efter Mr Drew har varit små,lite sprättiga men snälla.

Har ett sto hemma som är efter Turbo Thrust, kanon snäll,lugn å stabil i ALL hantering.

Liknande trådar

Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 887
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar