Stam på avelssto

Bee

Trådstartare
Jag kan börja med och säga att jag är helt ny på det här med avel.

Är i behov av en sällskapshäst till min ridhäst och har då blivit lite sugen på att skaffa ett sto som är möjlig att använda i avel. Det handlar om dressyravel och avkommor som i första hand ska säljas. Jag har hittat två möjliga ston och undrar vad ni kunniga tycker om deras stam.

Sto 1: De Noir – BH Future Cup
Sto 2: BH Don Romantic – May Sherif

Självklart är det inte bara stammen som spelar någon roll, men vore intressant att veta vad ni tycker om dessa två.
 
Sv: Stam på avelssto

Jag gillar Don Romantic så jag väljer nummer 2.

Råder dig dock att inte stirra dig blind på stammen. Det stoet som är mest lämplig för avel och som du känner mest för, det är stoet du ska köpa. När det gäller stammar så är "smaken som baken".
 
Sv: Stam på avelssto

Jag har personligen sett fler DR-avkommor som tilltalar mig än De Noir.

Hur ser mödernet ut på stona? Det hade jag lagt mest vikt vid om du inte känner att du är ute efter några speciella linjer från hingstarna!
 
Sv: Stam på avelssto

Sto nr 1 är min favorit.
Nätt i typen, långbent och ädel. Visade som föl och 4-åring med bra poäng. Rör sig bra, med + för traven. Pga olycka inte fullt ridbar.

Ville nog mest bara kolla vad folk tycker om stammen rent allmänt då jag själv har dålig koll.

Ska absolut undersöka mer vilka meriter som finns på mödernet.
 

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·
Gnägg Hej! Nu behöver jag råd av er. Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny. Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket...
Svar
9
· Visningar
1 517
Islandshäst Jag är uppväxt i en familj där vi föder upp både hundar och katter. Hästar har vi inte alltid haft, vi köpte våra första hästar i...
Svar
9
· Visningar
2 218
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hur vet man vad man vill? Om man vill fortsätta ha häst, eller ta en paus? Läget är såhär. Min ridhäst dog för några år sedan. Han...
Svar
17
· Visningar
1 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp