Stalypso igen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 586

elle12

Trådstartare
Vet att vi har diskuterat honom i flera trådar, men nu har jag en video hemma på honom och jag gillar honom skarpt, han kan både röra sig och hoppa samt har en guldkantad härstamning tycker jag. Ni som har sett honom IRL, har ni någon uppfattning om hans benställning? Har kollat med ASVH och han kan få gröna papper här om man själv bekostar att tre domare från Sverige åker ner och kollar honom dvs om de godkänner honom ( 2500:- per dag och domare+ soc.,skatt, resa och ev. hotell om de måste sova över). Det var flera stycken som hade hört av sig angående honom, så jag tror att om någon tar in honom här så blir han populär. Risken man tar är att domarna inte godkänner hans benställ och att han måste vara röntgad som våra hingstar. Det är svårt att se hans benställning på videon och jag hittar inget om det någonstans, någon som har någon koll på det?

Sv: Stalypso igen...

Varför måste de åka ner och bedömma honom? Vad skiljer honom från andra importhingstar?

Nog borde han redan vara röntgad? Alla tyska hingstar som säljs efter premiering är ju röntgade?

Vet tyvärr inget om hans benställ.

Läs nya avelsplanen Cyllene det verkar vara hårdare regler på gång angående godkännandet av importer.

Helen

Läste det snabbt och vad jag förstår så är det från 2008?

Om man anser sig ha en riktigt bra hingst så vore det väl lättast att få den att göra svenskt bruksprov.

Och vad de menar med att det är dåligt med info ang ocd så har ju kravet nu varit att man måste skicka med röntgenplåtarna till ASVH när man söker licens/godkännande.

Danska förbundet hade bort Dacaprios plåtar i vintras, Jens mfl var för slöa för att skaffa nya. Så trots att 5000 kr betalats och hingsten ligger skyhögt i index så godkändes han inte av ASVH. Något som även för mig var självklart! Men det är ju inget nytt...

Varför måste de åka ner och bedömma honom? Vad skiljer honom från andra importhingstar?

Nog borde han redan vara röntgad? Alla tyska hingstar som säljs efter premiering är ju röntgade?

Vet tyvärr inget om hans benställ.

Han har bara gjort sitt 30 dagars test och inte 70 dagars. Från ASVH:s hemsida:
4.7.1. Hingst som importerats från utlandet
Därest hingsten är visningsberättigad gäller samma krav på bedömningar,
bedömningsbarhet och avelsvärdeklasser som för svensk hingst i samma åldersgrupp.
Dock ges dispens för genomförande av bruksprov för 4-5-årig hingst om den i utlandet
hört till de 10 % främsta i sitt bruksprov, såvida detta är av minst samma omfattning som
det svenska, i någon av grenarna dressyr eller hoppning. 3-åriga hingstar kan godkännas
på sitt resultat från tyskt 30-dagars test. De ska då ha tillhört de 10 % främsta, alternativt
ha uppnått en minimipoäng på 8,5 i endera disciplinen. Resultaten från tyskt 30-
dagarsprov, som ej är ett slutgiltigt prov, har ett års giltighet medan alla slutgiltiga
bruksprovsresultat kan tillgodoräknas i sex år efter genomfört prov
.

Han ska vara röntgad klass 1 och är OK i benen.

M

OK, motsvarar röntgen klass 1 den röntgen som de svenska hingstarna ska ha? Vet att man ibland röntgar på olika ställen på benen i olika länder.

Ja, det är p g a att han inte har gjort 70-dagars utan 30- dagarsprovet som det här är enda sättet att få igenom honom pappersvägen.

Enligt den jag pratade med på ASVH så sa hon att det är en såpass fin hingst att hon trodde att det enda som skulle kunna sätta käppar i hjulet var om han inte hade OK benställ eller ej var röntgad enligt svenska normer ua.

De som har hingsten är inte villiga att transportera honom till Sverige för att han ska visas upp här, han är såpass efterfrågad ändå, så för deras del spelar det ingen roll. Det är jag själv som är intresserad, vill ha gröna papper och vill inte skicka ner mitt sto med föl. Ett gallår hade jag inte tvekat, men förhoppningsvis fölar stoet i slutet av april nästa år. Däremot har jag hört mig för med skick från de som handhar det, och det är OK för dem att skicka det till Sverige.

Jag var helt säker på att han gjort 70-dagars men där hade jag alltså fel. Det var sånt himla hallå när han gjort sitt test med så bra poäng att jag inte tänkte så långt.

Det var pga hans testresultat vi valde att inte ha Staron en säsong till. Stationerna ligger ju såpass nära att Stalypso hade fått alla "Stakkato-ston".

Kan du inte be Sprehe faxa hela hans resultat från 30-dagarstestet? Visst får de väl poäng på benställ där? Eller är det 70-dagarsresultatet jag tänker på nu? När jag funderar vet jag inte ens om jag sett ett bedömningsintyg från 30-dagars så jag vet vad som är med...

Hoppas dock verkligen att det går att ta in på honom!!

Jag hoppas också att det går, ska försöka undersöka saken ännu närmre.

Har i alla fall fått reda på att drygt 200 ston är dräktiga med honom i år, nu vet jag inte hur många han betäckte då de skickar till många ställen över hela Tyskland, men han har i alla fall en hel del levande spermier verkar det som, och har de skickats runt i Tyskland så borde de vara OK när de kommer hit också.

Cyllene, du som har erfarenhet av skick, kollades motiliteten på HHs sperma både i Tyskland och här eller hur har ni gjort? Det hade ju varit bra om man kunde kollade både före och efter skick om det skulle bli något problem med det ( har ju hört "skräckisar" från folk som har skickat efter dyrt utan att det blev dräktigt och när de kollade motiliteten här var den 15-20%...) Jag vet att kvaliteten inte bara beror på motiliteten, men ju fler levande desto större chans.

Vissa har kollat motilitet här också. Många kollar i ren nyfikenhet när det kommer hit.

HH har kanonkvalitet. En station fick en dos över, stoppade det i kylen och en vecka senare låg det på 20 % motolitet! :) Inget som man vill seminera med som den veterinären sa men lite kul att det såg så bra ut. Vi beställde ofta tre doser till tex tisdagen och sen kunde man se vilken dag de behövde användas. Eller till fredagen så hade man hela helgen.

OK, blir det så att jag kan lyckas få hit så ska jag se till att det kollas noga både före och efter. Man hoppas ju såklart på det bästa, men som sagt man har ju hört om annat också. Kul att HH har så bra kvalitet.

Funderar på hur det går med era efterforskningar på Stalypso?

Är det något man kan hoppas på till våren om vi är en bunt intressenter :angel: så att det bara går att importera sperma eller måste det till större krumelurer...

Jag har bara haft att göra med hingstar som tagits in via stationer men hur gör man om man är flera privatpersoner (fast det kanske är ngn av de intresserade som har en station).

Om jag har fattat det rätt så tar alla mottagarstationer som finns på ASVHs lista emot sperma från alla deras godkända hingstar om man vill det.

För min del har jag lagt ner efterforskningen i Sverige eftersom jag har nära till en EU-station Danmark och kan få skick dit om jag vill = billigare än att betala för att ASVH domarna om de ska kolla honom i Tyskland. Sprehe tar honom inte till Sverige för visning.

Kanske är mödan värt även för mig att ta E6:an ner till Danmark :smirk: Det tar ju faktiskt bara 4 timmar till Helsingborg så...

Var har du närmaste EU-station i Danmark, från dig sett?

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka