Stallsysslor

B

blissare

Hej.
En fråga till er alla som har hästen uppstallad i stall med sysslor.
Står i ett stall med 10 hästar, varav 9 gör sysslor.
I stallhyran ingår morgonfodring vardag, utsläpp vardag, resten delar vi på.
Vi har haft som så att alla intag och utsläpp(-helg) har varit fasta och alla kvällsfodringar rullande(-efter ett 9 veckors schema)-
Nu har vi nya i stallet och allt är ett virrvarr!!:crazy:
Hur gör ni, behöver lite tips o nya tankar! Har kört fast totalt!!!!!
tack på förhand!

Sv: Stallsysslor

Jag radar upp tre exempel från några stall jag stått i:

*Morgonpasset och kvällsfodringen ingår i hyran.
Lunch och intag på EM sköts av oss inackorderingar efter ett fast schema som vi kommit överens om på ett möte.
Lördagkvällar rullande så att alla fodrar var 8:e lördagkväll, oftare om inte stallet är fullt såklart. Den veckan man lördagsfodrar ansvarar man även för att städning av foder- och sadelkammare samt duschspiltan görs åtminstone en gång den veckan.
Schemat ändras i princip bara om någon t.ex byter jobbschema eller flyttar.

*Morgon-, lunch- och kvällsfodringen ingår i hyran.
Inackorderingarna tar in alla vardagar och sköter även utsläppet (ej morgonfodringen) på helgerna.
Schemat är helt öppet, och alla skriver själva upp sig på de pass de kan varje vecka. Är stallet fullt blir det ett intag i veckan och ett morgonutsläpp per månad och box.

*Alla pass (morgon, lunch, intag, kväll) på vardagar ingår i hyran.
Hyresgästerna sköter helgerna (en halvdag/box i månaden när stallet är fullt), antingen morgon + lunch eller intag + kväll.
Helgschemat fyller hyresgästerna i själva så att man får en dag som passar.

I alla stall jag har stått i har passen fördelats per box man hyr, så de som har fler hästar får göra fler pass. Har hört talas om att det finns andra varianter på den punkten, vilket jag tycker är ganska obegripligt... ;)

Varför har det blivit ett virrvarr med de nya hyresgästerna? Det är ju viktigt att nykomlingar informeras om gällande upplägg INNAN de bestämmer sig för att hyra boxen.

varfor inte bara satta in de nya personerna dar utflyttade var. i schemat alltsa, svarare an sa kan det val inte vara..
om de inte tycker om detta, far ni val ha ett stall mota med stallagaren och komma pa ett nytt schema som passar alla. samt reda ut eventuella problem..

ot. tycker det har med kollektiv stall later valdigt konstigt.. och skulle aldrig sjalv sta i ett sant. DIY inga problem. men skulle inte vilja vara ansvarig for andras hastar.. skulle hellre betala ngn att gora det, tex stallagaren..det verkar vara sa mkt problem med att fa alla att sammarbeta dock..men lycka till

visste inte dom nya era rutiner innan dom flyttade in?

som moholmarabs skriver är det väl bara att sätta in dom där dom utflyttade var, och om dom känner att dom behöver hjälp de första gångerna kan dom väl gå med någon ett par dagar tidigare

Hej.
I stallet så är det regler o så, har stått där i 8 år och det har fungerat bra i stort sett.
Denna gång så var det en feltolkning av schemat som gjorde att det blev fel, tjejen som flyttade in trodde det var rullande sysslor på ena helgdagen vilket det inte var, ingen kunde tänka sej att byta dag...MEN nu har det löst sej ypperligt, en av tjejerna i stallet tar fast en fast morgonfodring och utsläpp söndag och då har hon inga vardagskvällsfodringar, så alla e glada och nöjda!!!
Tack till er som funderat!

Liknande trådar

Anläggning Precis som rubriken lyder, vart har ni era hästar uppstallade? Vad ingår i hyran? Jag har en maxad D-ponny (jag är väldigt kort) på 10... 2
Svar
30
· Visningar
3 024
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag står uppstallad i ett stall med 10 hästar, där man delar på utsläpp på helgerna. På vardagarna ingår täckespåtagning, vi har även... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 846
Senast: Mitrolle
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 995
Senast: startpompe
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men... 2
Svar
20
· Visningar
4 687
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Stora canvasburar
  • Kattbilder #10