Hur kinkig skull du vara?

Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade pratat med stallägaren och förklarat att ska man stå i ett kollektivt stall ska man kunna hantera hantera andras hästar på ett säkert och bra sätt. Lika som att hästen som man stallar upp i ett kollaktivt stall så ska hästen vara så pass snäll och uppfostrad att denne ska kunna hanteras av alla på ett säkert sätt.
Därefter tycker jag att om man är rädd för andras hästar och ändå ställer sig i ett kollektivt stall så får man räknas utanför kollektivet. Alltså ta in och ut sina höstar själv och slippa hantera andras hästar.
Jag hade inte velat att en person som var rädd för att sätta på täcken hanterade min häst öht. Vad händer om hästen blir rädd på väg ut till hagen?

Jag hade valt alternativ 3 av de du räknade upp
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade valt att gå på stallägaren i första hand . Blir märkligt att denna inte sätter reglerna utan helgerna blir ngt sorts ingenmansland i fråga om vad folk känner för / inte känner för ?

Det har jag gjort, men du vet det är "lilla syster yster" som äääntligen har köpt sig en häst och vill stå i stora systers stall. Då blod är tjockare än vatten...
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Ja, det är ju märkligt att inhysningar i ett stall är rädd för hästar.

Och jag hade också valt nr 3 men anser inte att det är "kinkigt". Däremot skulle jag vara lite orolig för hur det kommer att fungera med deras utsläpp men ni kanske har säkra fållor direkt från stallet.

Det där har jag också funderat på, att man inte vågar hantera en häst i en täckesfråga, men det är okej att ta ut och in ur hagen. Sen är det alltid frågan om hur mycke drama man ska ställa till med.

Just nu är det lite, "jag sköter mitt" som gäller. Jag börjar fundera på var man ska stå om man vill använda sin häst som sportredskap, det blir alltid hästarna som får stryka på foten när vi "inte orkar".
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Lika som att hästen som man stallar upp i ett kollaktivt stall så ska hästen vara så pass snäll och uppfostrad att denne ska kunna hanteras av alla på ett säkert sätt.

Absolut!
Själv har jag en nioårig valack, som man går in till klär på och tar ut, han vickar inte på ett öra.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Det har jag gjort, men du vet det är "lilla syster yster" som äääntligen har köpt sig en häst och vill stå i stora systers stall. Då blod är tjockare än vatten...

Vad står det i kontraktet? om det står att det ingår täckes-påtagning så kräv att få reducerad hyra eller någon annan för stallägaren jobbig kompensation. Kan även föreslå att den som inte klarar av att ta helgpassen får köpa sig fri.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag skulle ha valt alternativ 3. Om man inte klarar av att byta täcken på andras hästar, så får man ställa sig i ett annat stall där man inte behöver göra sådana saker.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade fortsatt som vanligt eftersom det är hästarna som drabbas, de kan ju inte rå för att deras ägare är ''rädd'' för de andra hästarna. Men jag hade inte bara accepterat det utan tydligt talat om att jag tycker de är löjliga. Iofs skulle jag heller inte vilja att någon hästrädd klädde på min häst, tänk om den är elak mot hästen utan anledning?
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Varför skaffar man häst om man är så rädd för hästar att man inte kan lägga på ett täcke egentligen? Vad händer om hästen får ett spel på väg ut i hagen? Eller när de rider?
Verkar jättekonstigt tycker jag.

Jag hade blivit irriterad och sagt till stallägaren att jag förväntar mig att den service som ska ingår och som hittills har fungerat bra fortsätter fungera. Hur denne löser problemet är inte mitt bord.

Sen i verkligheten är det sällan så lätt. Jag är sån som lätt tjurar när saker blir 'fel' men jag tycker om hästarna så mycket att jag inte skulle låta det gå ut över deras hästar om man säger. Det är ju inte hästarnas fel att ägarna verkar lite knepiga så de hästarna skulle få samma service som övriga hästar. Även om jag säkerligen skulle gå och muttra surt om det.

Hoppas att du får rätt på det snart :) Det är värdelöst att gå runt och oroa sig/reta sig på sånt här.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Vad står det i kontraktet? om det står att det ingår täckes-påtagning så kräv att få reducerad hyra eller någon annan för stallägaren jobbig kompensation. Kan även föreslå att den som inte klarar av att ta helgpassen får köpa sig fri.

Nåt om täcken står inte i kontraktet, bara ut och insläpp vardagar.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade pratat med stallägaren och förklarat att ska man stå i ett kollektivt stall ska man kunna hantera hantera andras hästar på ett säkert och bra sätt. Lika som att hästen som man stallar upp i ett kollaktivt stall så ska hästen vara så pass snäll och uppfostrad att denne ska kunna hanteras av alla på ett säkert sätt.
Därefter tycker jag att om man är rädd för andras hästar och ändå ställer sig i ett kollektivt stall så får man räknas utanför kollektivet.

:bow:

Så resonerar jag med, väljer man kollektiv men inte är beredd på de uppgifter som förväntas av var och en med de rutiner som finns så bör man leta sig vidare..

Eller alternativet att man får sköta allting själv med sin/sina hästar utan hjälp från andra då man inte erbjuder sin egen hjälp till övriga..Att hitta på egna förhållningssätt, regler eller rutiner i ett kollektiv funkar aldrig..eller funkar aldrig i stall överhuvudtaget när majoriteten vill göra på ett visst sätt.., om inte fruktansvärt orättvist mot övriga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade tagit det med stallägaren i första hand, i andra hand valt alternativ tre.

När jag flyttade till mitt nuvarande stall stod där en häst som var riktigt jäkla otrevlig att ta på täcke på. Hon bets fram, sparkades bak och knuffades i sidled, och stor var hon också. Ska väl tilläggas att den här hästen var utdömd för lynnesfel i Tyskland, så det var någon allvarlig störning på henne, bara tjejen som ägde henne rådde på henne. Jag hatade att ta på täcken på henne, jag är rätt liten och är van vid ponnyer, en häst på över 1,70 som är riktigt, riktigt elak var absolut inte vad jag önskade på mornarna. Nu var det inte många mornar jag behövde ta ut hästarna, utan kanske en gång/vecka, och då löste vi det så att den här hästen stod med täcket på sig över natten och jag bytte på de andra som vanligt.

Jag tycker som de andra att man inte kan påstå sig vara rädd för andras hästar om man står i ett stall tillsammans med andra, om hästarna uppför sig på normalt sätt. Den här aktuella hästen kan inte jag kalla normal, men det är den enda riktigt elaka häst jag har stött på under tjugo år som hästverksam, och det tillhör nog inte vanligheterna. Om man har en sådan "speciell" häst kanske man dock måste inse att man inte kan tvinga någon annan att hantera hästen.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Uhh men såna hästar kan ju knappast kallas normala?

I ett stall jag stod förrut så fanns det också en monsterhäst som högg fram, sparkades bak och otäck på mitten.
Den hästen hade också blivit utdömd pga lynnesfel i modern tid så den är det nog mer eller mindre fel i huvudet på. Var utredd från topp till tå utan att hitta några fel.

Men där var ägaren himla bra, hon förstod att alla kanske inte ville hantera hennes häst och uppkom det problem fick man låta hästen vara å hon skötte den själv.
Men peppar peppar fungerade det oftast bra ändå, var hästen på mongohumör på morgonen och egentligen skulle haft täcke så fick den helt enkelt vara utan och var den snäll åkte täcket på.
Denna häst var dock oklippt och hade bara täcke vid busväder så det var ingen katastrof om den blev utan.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Fast jag tycker det är jättestor skillnad om du som har en tjurig häst och ngn annan inte vill lägga på ett täcke pga personen är rädd för hästen.

Eller om hästarna är som i vårat stall, en 5åring kan sätta på täcken på alla hästarna i stallet just för att hästarna är så snälla.
Då tycker iaf jag att det är rent av trams att inte följa de normala rutinerna.
Självklart får ju hästägaren lov att visa den nya personen i stallet om det känns osäkert och finns frågetecken hur man brukar gå till väga.

Men sen tycker jag det bara ska fungera.


Visst är det skillnad med en grinig häst - vilket är varför jag sköter det hela själv :).


Allmänt
Men samtidigt kan jag faktiskt förstå den nyblivne hästägaren (jag tar för givet att det är första egna om någon är rädd för att lägga på täcke...) som är nervös när hen ska hantera en annan häst än den egna "trygga". Det gör ju ingen skillnad om hästen du tar hand om är gudasnäll, du kan vara rädd ändå, och då är det ju enormt viktigt att framföra det.

Har, som jag skrev, lite svårt för den där sköt-dig-själv attityden, att man ska räkna tjänster och vägra hjälpa folk som inte kan erbjuda samma i utbyte.

Rädsla är tabubelagt - jag ser hellre att man är öppen med det och att vi kan diskutera oss fram till en lösning, än att hästägaren ska fejka och försöka. Det blir inte bra för varken häst eller människa.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

/.../

Jag tycker som de andra att man inte kan påstå sig vara rädd för andras hästar om man står i ett stall tillsammans med andra, om hästarna uppför sig på normalt sätt. Den här aktuella hästen kan inte jag kalla normal, men det är den enda riktigt elaka häst jag har stött på under tjugo år som hästverksam, och det tillhör nog inte vanligheterna. Om man har en sådan "speciell" häst kanske man dock måste inse att man inte kan tvinga någon annan att hantera hästen.


Fast det kan man givetvis vara... Du kan mycket väl känna dig trygg med din egna häst, men bli rädd och nervös när du ska hantera andras.

"Snäll" är också väldigt subjektiv. Jag tycker generellt en häst är lätthanterlig så länge den inte bits och sparkar - men den kan gå runt lite och titta på annat, det stör inte mig. En fd stallbekant däremot blev vansinnigt upprörd på hästar som inte stod blickstill när de skulle skötas.

Jag kan förstå att man blir irriterad i ett kollektiv, där hästskötseln ju bygger på att alla gör sin del. Men man måste inse att folk har olika utgångspunkt.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

1 eller 3.

Jag själv använder inte täcke på mina hästar och i ett kollektivstall vi stod i var det byte av täcke på alla hästar. Dvs av med innetäcke och på med ett eller två andra täcken vid utsläpp. Det var lite omständigt då en av hästarna var en shettis (lite bökigare pga storleken) och en annan var så bråkig att man behövde ta ut den och binda fast den på gången för att öht kunna ta av och på täcken. Och då först försöka fånga den i boxen utan att bli biten. Att ta av och på i boxen var fysiskt omöjligt - den kastade sig helt enkelt runt och bet/sparkade eller trängde in en. Tur är väl att det var en mindre ponny (nätt c-ponny tror jag), så det blev väl lite lättare än att handskas med en storhäst. Lite otäckt var det allt, och lite tjurigt när man själv inte ens har täcken på sina hästar och därför inte kräver samma tjänst tillbaka. Men det var bara bita ihop och göra, vi hade ju inte så himla många utsläpp i veckan, vi tog hellre morgonfodring isf.

Nu står vi inte där längre.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Fast det blir ju helt ohållbart med kollektiv skötsel om folk är rädda för att hantera andras hästar även om de är helt normala uppfostrade såna . Då förstår jag inte varför man ställer sig kollektivt .

Samma sak omvänt - har man hästar som inte uppför sig inom normala ramar kan man inte förvänta sig att ett kollektiv passar .
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Nej, det är helt sant.

Jag tänker mig nog att en nervös nybliven hästägaren kan lära sig att lägga på täcke och leda främmande hästar ganska så snabbt, om de bara blir positivt och trevligt bemötta. Man behöver inte sätta hårt mot hårt direkt.

Sedan har jag dåliga erfarenheter av rädda människor, som ska låtsas att de inte är rädda. Men det är kanske något OT.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Håller med .
Och därav vikten att man rannsakar sig själv innan man ställer sig kollektivt . Är man rädd är det ingen bra idé .
Eller har en jävligt knepig häst .
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

kl o OT

Kom att tänka på detta.
För ett antal år sedan så blev jag ombedd att hjälpa till med in o utsläpp av en gammal märr o två shettisar några veckor i smälkalla vintern av en ytligt bekant/granne (nåja 5 km) då denne skulle resa bort. Där fanns även ko med kalv o 6 tackor som skulle lamma under tiden som skulle utfodras o vattnas.
Vi var tre som skulle dela på det, förutom mig en gammal bonde o en ung tjej på 16 år. O så mockas naturligtvis, hos alla.
Märren var en sur o stor gammal sak som anföll om jag hade Fäis med mig när jag skulle kolla stängslen, bl a. :devil:

Det hände då o då att jag hittade märren utan täcke när de skulle in, o lika ofta med täcke när jag skulle släppa ut dem.
Jag var även där när det lammades då några höll på att stryka med.

Fick jag något tack? Inte ens en flaska vin, eller ett SMS!
Sånt beteende gör mig föga intresserad av att hjälpa andra med sina djur.:devil:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i dagsläget uppstallad på en ridskola med 15 hästar och två inackorderade, varav den ena är min. Jag har flyttat in rätt...
Svar
14
· Visningar
1 974
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: YorkWann
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 612
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp