Hur kinkig skull du vara?

Sv: Hur kinkig skull du vara?

Vad tråkigt för de drabbades del. Det blir väl antagligen extra jobb för er. Tycker det är märkligt av stallägaren att inte säga ifrån. Borde det inte vara lättare att säga ifrån till sin lillasyster än en okänd människa? Jag hade tyckt det varit svårare att säga ifrån till en okänd människa, där vet man ju inte riktigt hur man ska säga till och vad responsen blir. Skulle det vara min lillasyster, hade det varit ord och inga visor däremot. (DET är syskonkärlek ;))

Som svar på din fråga: Jag hade valt alternativ ett. Sedan med all säkerhet irriterat ihjäl mig på dem och det hade gett mig dåligt samvete "tänk om de faktiskt ÄR hästrädda, för okända hästar?".
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag är gott trött på folk som ska åka snålskjuts på andra hela jävla tiden.. så jag hade lätt valt nr 3.
Är man så rädd eller ska dra nytta av andra hela tiden så får man ställa sig i ett fullservicestall.

Det är INTE mina problem att

1. ägarna är rädda
2. ägarna har valt att ha hästarna femtio mil ifrån sitt hem så dom har så långt att åka när dom ska fodra (och därför ska dom som bor närmre fodra)
3. och andra konstiga ursäkter för att slippa ditten och datten

:devil:

Okey jag kan tänka mig alternativ 1 under en begränsad tid tills den nya har vant in sig vid de nya hästarna.. men det får ju typ ske under en vecka eller två..
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Och återigen utifrån det du skriver . Gå till ansvarig ;)

När jag stod i kollektivstall så fanns det ingen ansvarig.. utan ansvariga var alla som stod i de 3 stall som skulle samarbeta ..

Så du förstår ^^

Nu står jag i eget stall så jag har inte dom problemen längre ;)
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Nix förstår inte alls för det ät fortfarande som jag skrev . Då stod du i ett värdelöst stall i sig .
Kollektiv skötsel betyder inte ingenmansland i sig även om det tyvärr verkar vara mer regel än undantag numera .
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Därmot hade jag tagit upp frågan med stallchefen, och erbjudit mig att vara med ett par gånger när de nya människorna ska lägga täcke på min häst. Om det nu kan hjälpa. Jag tycker det är lite tråkigt om man ständigt ska "räkna" tjänster och gentjänster. Ge de nya lite tid att komma in i rutinen och var trevlig och hjälpsam.
Ja självklart skulle jag också vara hjälpsam och tillmötesgående. Jag utgick ifrån att de nya sagt nej till att vara delaktiga i de rutiner som fanns. Om de vill vara med och bara behöver hjälp i början så är det ju jättebra.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Borde det inte vara lättare att säga ifrån till sin lillasyster än en okänd människa?

Det där har jag också funderat på, hade det varit mitt syskon hade det varit "gilla läget" från dag ett. Sen hade jag självklart ställt upp på syster och åkt ut och hjälpt henne de utsläpp hon hade.

Jag har så svårt när man väljer sitt eget välbefinnande före hästarnas.

Jag har nu meddelat att jag ämnar byta på dem, vars ägare byter på min. Känner mig en smula dum i alla fall, känns så jäkla tramsigt, samtidigt som jag ändå tycker det var rätt beslut.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Nu har jag inte läst allt
Men en fungerande rutin ska inte sabbas utan de får anpassa sig (oavsett släktskap med ägaren) annars faller hela korthuset och det blir skitprat och grin såå himla fort. De vågar ju alltså leda hästarna? Då vågar de alltså leda hästarna till en uppbindningsplats. Sätta fast dem och därefter sätta på täckena. Att det tar tre gånger så lång tid är deras problem.
Jag hade om börjat med 1 för att sedan tydligt förklara varför jag övergår till 3. Den dagen de är ute måste ju hästarna få täcken på sig? vem ska göra det istället för dem? Gör stallägaren det den dagen så är det ju lugnt.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Nix förstår inte alls för det ät fortfarande som jag skrev . Då stod du i ett värdelöst stall i sig .
Kollektiv skötsel betyder inte ingenmansland i sig även om det tyvärr verkar vara mer regel än undantag numera .

Ja det är helt värdelöst när det inte finns någon ansvarig så därför flyttade jag därifrån.
Finns tyvärr alldeles för många som inte har någon ansvarskänsla särskilt eftersom ett sådant kollektivt som inte har en ägare går ut på att alla måste samarbeta.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag skulle nog valt 3,
om inte hästarna kommer i kläm då skulle jag valt 1 alltså, tex inte genom att lämna en ensam häst inne i stallet som mår skit dåligt av det/släppa ut en klippt häst ut i minusgrader/regn och blåst och sen skulle jag se till att ta hand om min/Mina hästar då den som inte "törs" täcka min/mina har jouren. Jag skulle ju då också gå ut med mina djur själv oxå
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jo, fast om hästen rantar runt i boxen och någon blir nervös av det är det väl inte värre än att man kan binda upp hästen ute i gången? Jag tar alltid på hästarna täcke i gången eftersom jag inte tycker att man ska inkräkta för mycket på deras "zoon" inne i boxen. Dessutom slipper man då risken för att hästen ska försöka smita ut.

Om man går med på att ställa in sin häst i ett kollektivt stall och hästarna är mer eller mindre "normala" (inga monster som bits och sparkas), så får man väl också vara inställd på att man behöver hjälpa till med andras hästar? Det är lite själva grejen med ett kollektivt stall, och stallägarens skyldighet att informera om det innan. (Sen är ju frågan om den informationen har gått fram i TS fall med tanke på att stallägaren verkade vara bekant med personerna sen innan, och om stallägaren helt enkelt valt att särbehandla person X till följd av det?)

Jag kan ju ta som ett exempel: Jag har en tvååring som av förståeliga skäl är lite hoppig och valpig och kan strula på vägen till och från hagen. Oftast då med andra eftersom hon endast är van vid att bli hanterad av mig. Det är inga problem för de som står i mitt stall, då den ena är hästens uppfödare och den andra har unghäst själv. Dock skulle jag ha förståelse om någon hade sagt sig vara rädd för hästen, och då valt att ta ut henne själv.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Min ena unghäst hade aldrig haft täcke på sig när hon blev civiliserad (inte 2-åringen heller för den delen) och då fick jag träna dem först för att det skulle gå smidigt för den som har stallet, den ena ville att man tog täcket på i boxen så henne ställde jag på gången, men deom skötte utsläpp då vägrade ta på täcke på min unghäst för hon stod inte still i boxen - ingår inte i servicen att lära andras hästar att få täcke på sig hette det...., det blev annorlunda med en annan stallchef som helt enkelt prioriterade hästarnas mående, inte sin egen bekvämlighet.

TIll TS.
jag hade satt på alla täcken och pratat med stallägaren
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Om det inte blir någon ändring trots jag pratat med stallägaren eller försökt visa/lära systern hur man sätter på täcken på de andra hästarna så skulle jag välja alternativ 3. Jag hjälper gärna andra när de har problem men jag tänker inte göra deras arbete åt dem.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

*KL*

I de kollektivstall jag har stått i har det förresten varit så att man har haft "smekmånad" första månaden då man inte behövt ta egna stallpass, utan gått bredvid ett par gånger. Då blir man ju inskolad i rutinerna och kan lära känna hästarna. Snönt om man känner sig osäker!
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Så har jag ordnat det i vårt ! (Jag är ansvarig ) . Funkar mkt bra och alla hinner skola in sig och få koll på rutinerna vilket ger en trygghet för den som är ny men även generellt i hela inackorderings gänget i det att man vet att den nya fått koll på rutinerna och individerna . Brukar bli väldigt bra :)

Dock tror jag tyvärr att 90 procent av kollektiv inte har det upplägget .
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag skulle i första hand prata med stallägaren och köra enligt alternativ 1, i hopp om att det löser sig med de nya hyresgästerna.

Om det inte löser sig - ja, i vårt stall har vi en hästägare som faktiskt inte bidrdar till det gemensamma alls, och resultatet är ju att alla beter sig enligt alternativ 3 gentemot henne. Jag skulle bara rycka in för hennes skull om mitt samvete krävde det för hennes hästs skull (typ att hästen inte ska bli utan mat eller kvarglömd ensam ute, men till det yttersta lyfter jag inte ett finger), jag gör faktiskt inte henne en enda tjänst, eftersom hon inte skulle drömma om att hjälpa oss andra. Totalt sett är det ju hon som förlorar på det hela.

Stallägaren är helt insatt i problemet, och förstår vår inställning. Så vi lever väl med att världen inte är perfekt, helt enkelt.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Alternativ 1

Men jag jag hade sagt att jag nog tycker att det är på tiden att man tar tag i sin hästrädsla då man står i ett stall där man med andra där man brukar hjälpas åt på helgerna.

Ge dem tipset att ställa upp hästarna på gången då de byter täcke, då minskar man risken att något händer. Och om det finns någon extra grinig häst i stallet så kanske man kan ha lite överseende att alla inte vågar byta täcke på just den hästen.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade valt alt 3. Att man delar på utsläpp/täckespåtagning och liknande bygger ju på att alla gör allt som ingår när de är deras tur. Skulle någon säga att de inte skulle klä på eller av min häst skulle jag inte vara jättesugen på att göra samma saker med deras djur.

Det ska även sägas att jag har haft en häst som kunde vara riktigt marig med främmande människor (alltså alla som inte var jag i princip), men jag var alltid noga med att säga till alla som skulle vara med och dela på utsläpp och liknande att de skulle säga till om de ville slippa henne så fick jag sköta den biten själv för min hästs del.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

*KL*

I de kollektivstall jag har stått i har det förresten varit så att man har haft "smekmånad" första månaden då man inte behövt ta egna stallpass, utan gått bredvid ett par gånger. Då blir man ju inskolad i rutinerna och kan lära känna hästarna. Snönt om man känner sig osäker!

Så har vi i vårt stall även om det är ett litet stall där 4 av 6 hästar är våra. Men vi vill ju ha det på vårt vis och då får nya inhyrningar gå med några pass och se hur rutinerna fungerar för att det ska fortsätta vara bra och inte bli tokigt om någon inte vet var saker finns, hur torkrummet fungerar osv.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i dagsläget uppstallad på en ridskola med 15 hästar och två inackorderade, varav den ena är min. Jag har flyttat in rätt...
Svar
14
· Visningar
1 974
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: YorkWann
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 612
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp