Stallsysslor efter förlossningen?

C

cafu

Ja...vad ska/får man göra och inte göra? Nu tänker jag i första hand efter en vaginal förlossning utan större komplikationer. Kan inte minnas att jag fick några särskilda förhållningsorder av läkaren innan utskrivning, möjligen något om att inte "lyfta för tungt". Men det är ju en definitionsfråga :angel: Vad göra när man har gård och djur som måste tas om hand? Mockade ur en av hästboxarna hemma i går kväll vilket tog en stund då hästarna stått inne under dagen i samband med avmaskning. Var jobbigare än jag trodde, och då har jag ändå känt mig pigg efter förlossningen. Var tvungen att be sambon om hjälp med box nr 2...och i dag har jag inbillat mig att jag haft lite svårare att hålla tätt, för det är väl det som är risken om man anstränger sig för tidigt efteråt?

Hur snabbt har ni andra återgått till stallsysslorna efter förlossningen?
 
Sv: Stallsysslor efter förlossningen?

Jag låg på BB tills Emil var 4 dgr gammal. Så from dag 5 har jag kört på som vanligt hemma i stallet. :D Han är nu 3 veckor gammal och jag mår toppen & har gjort det hela tiden. :) Jag tror att man känner hur mkt man orkar & det är bara en själv som kan avgöra. Alla är ju så olika.
 
Sv: Stallsysslor efter förlossningen?

Jag tror som CosmicQueen, gör det du känner att du klarar av, och avvakta med resten.

Min häst var på sommarbete så jag fick en naturlig paus från stallarbete när jag kom hem från BB.

Om du går in för att knipa när du arbetar i stallet så tränar du ju bäckenbottenmusklerna :)
 
Sv: Stallsysslor efter förlossningen?

Det är väl främst tunga lyft man skall undvika för att slippa problem med urinläckage och framfall:crazy:.

Sen är det ju väldigt olika, med min etta så tog det emot rejält och jag hade väldigt ont av foglossning och svanskota.
Med tvåan gick det mkt bättre och jag visade sto och föl på mönstring 6 veckor efter förlossning;).

Sen är ettan född i december och tvåan i juli och som hästägare var ju betesäsong att föredra:D.
 
Sv: Stallsysslor efter förlossningen?

2 veckor efter förlossning kände jag mig återställd även om konditionen är fruktansvärt dålig. Men det beror även på vad stallsysslor innebär. Jag har ju bara en häst så mockning är inte så jobbigt.
 
Sv: Stallsysslor efter förlossningen?

Med första sonen som är född i april så tog jag inte tag i stallsysslorna förrän efter sommarbetet... de fick gå ut tidigt redan i maj släppte vi dem på betet och fram till att vi släppte dem så mockade min sambo boxarna och bar tunga vatten hinkar och sånt.

denna gång ska är bebisen beräknad till den 12/12 i år så vi har redan sen i våras "vänjt" hästarna vid att de får gå på lösdrift iår, dvs vi har inte tagit in dem ännu.
detta dels för att jag vill inte att min sambo ska behöva ta för mycket stallansvar eftersom han egentligen inte ens gillar hästar :o och dels för att han kommer ändå att få ta mycket ansvar över våran första son när bebisen kommer.
så när det blir stallsysslor igen...det vet jag inte...

men vi ska flytta i maj så då blir det väl en del tunga lyft och även en del innan då allt ska packas osv... så vi säger väl att jag bör vara igång igen efter nån månad max....
 
Sv: Stallsysslor efter förlossningen?

Jag hade ingen häst precis efter förlossningen, men började rida efter ca 5 veckor, och då blev det ju en del stallsysslor också. Men jag kände aldrig efter förlossningen att jag behövde vara särskilt försiktig eller inte kunde ta i, utan jag har nog kört på precis som vanligt från det att vi kom hem från BB. Promenerat hunden, burit vedsäckar, grävt i trädgården.... Jag var nog snarast förvånad över hur lite jag tappade i kondis och styrka, och hur fort kroppen återhämtade sig!
 
Sv: Stallsysslor efter förlossningen?

Hade hästarna ute mycket (fick barn i slutet av maj) tog in på förmiddagarna och ut på eftermiddagarna efter några timmars vila. Behövde då inte stressa på morgonen utan tog det lite när det passade. Mockade och fixade från det att jag kom hem från BB (efter 3 dagar). Tog det dock i lugn takt och bar inget vatten, annars som vanligt. Och som någon skrev... KNIP :banana:
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 256
Senast: Brandgul
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 766
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp