Stallschema under sommarbetet?

Ragge_

Trådstartare
Ni som hyr ut stallplats/har häst inhyrd i stall där bete ingår, har ni något schema under sommaren som anger vem som ska sköta vatten, kolla till hästar, staket osv osv.?
Sköts detta ändå, eller är det samma personer som alltid får skrubba hinkar och ägare som inte tittar till sin häst regelbundet?

Och kostnader för material som utnyttjas av alla hästar/ägare på ett gemensamt bete, typ; staket, hinkar, vattenslang, saltsten osv - ingår detta i stallhyran eller hjälps ni åt med inköp av sådant?
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

Hej!

Där jag står ingår allt sånt i hyran, dvs stallägarna gör det och ser till att alla saker finns.

När jag stog i kollektivstall hade vi ett schema där man hade ansvar för vissa veckor- det funkade inte särskilt bra. Vissa fixade med vatten och sånt varje dag och andra struntade helt i det. När man var inställd på att fixa själv (min vecka) och så kom man dit och nån annan hade fixat och var sen skitsur för att den alltid fick fixa... Vi hade även kolla staket och el och hästar våra veckor. Förbrukningsartiklar fanns inköpta, salt fick vi köpa själva. Fanns det inte var det bara att åka och köpa och lämna in kvittot till kassören.

/Lavinia, föredrar en ansvarig!
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

Vi ansvarar för vår "egen" hage. Dvs vi som har hästar i hagen får hjälpas åt och välja själva hur arbetet ska delas upp. Vi har hagar med allt från 1 till 10 hästar i.

Allt material får vi från stallägaren.
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

Vi har ett tillsynsschema där man skriver upp sig på önskade dagar där man ska sikta mot att ha 1 koll i veckan/person. Självklart väljer alla efter sunt förnuft och varierar sig med både vardagar och helgdagar.
Vi har altså alltid minst en person som gör ett dagligt besök hos hästarna för att visitera/kolla att hästar är ok, rengöra vattenkoppar och kolla stängsel.
Övrig vård så som rykt, fodring, täckesbyten osv är upp till varje hästägare att fixa själv eller be någon om hjälp.

Det funkar jättebra och alla tar lika ansvar. Ska man åka bort ser man till att kanske välja ett par dagar extra före avresa, eller efter hemkomst om det passar bättre. Man kollar av när folk har tänkt resa i väg.

Vi har en separat hyra för betet.
För boxen betalas kallhyra och sedan en viss summa per månad ute på betet som jag antar ska täcka betesvård, stängsel, saltsten mm.

För mig ett väldigt bra upplägg faktiskt dels för att jag gärna betalar en slant för ett fint bete där jag inte behöver anordna staket osv och för att jag alltid vet att någon tittar till hästarna varje dag, för mig innebär det att man inte behöver åka ut varje dag om man känner för det och kan unna sig semester sommartid om man vill.
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

Vi sköter våran egna hage. Så i min är vi 3 som delar på allt. Vi har en egen vattenvecka och det sköts superbra. Allt material fixar stallägaren.
Betet ingår i kallhyran.
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

Vi har inte schema under sommaren, vilket resulterar i att det är upp till de berörda hästägarna att sköta om just den hagen som ens häst/hästar går i. I mitt fall innebär det i praktiken att jag ansvarar för nästan all tillsyn, vattenkontroll, rengöring av vattenkar, hagkontroll etc. för 6 hästar eftersom ingen av de andra gör det :cautious:
Tanken är väl att det ska fördelas lite rättvist, men övriga hästägare åker inte ens ut till stallet i långa perioder, och när de väl är där har vi ganska olika åsikter om hur rent vattenkaret behöver vara.

Allt material utom saltsten står ägaren för. Saltsten turas vi om att köpa helt utan struktur, så ibland köper en hästägare ingen saltsten alls under en sommar, nästa sommar kan samma hästägare köpa 2-3 stycken. Det går på god vilja.
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

Stängsel osv ingår i stallhyran och sköts av stallägaren.
Det är kollektiv skötsel året om, så inför varje säsong gör stallägaren ett schema där man har sina skötseldagar. Vi delas upp per hage, så man har bara tillsyn i de hagar där man har häst(ar).
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

Vi har inte schema under sommaren, vilket resulterar i att det är upp till de berörda hästägarna att sköta om just den hagen som ens häst/hästar går i. I mitt fall innebär det i praktiken att jag ansvarar för nästan all tillsyn, vattenkontroll, rengöring av vattenkar, hagkontroll etc. för 6 hästar eftersom ingen av de andra gör det :cautious:
Tanken är väl att det ska fördelas lite rättvist, men övriga hästägare åker inte ens ut till stallet i långa perioder, och när de väl är där har vi ganska olika åsikter om hur rent vattenkaret behöver vara.

Allt material utom saltsten står ägaren för. Saltsten turas vi om att köpa helt utan struktur, så ibland köper en hästägare ingen saltsten alls under en sommar, nästa sommar kan samma hästägare köpa 2-3 stycken. Det går på god vilja.

Dito, Utom att stallägaren köper saltsten.
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

jag står på lösdrift där vi alltid har ett rullande schema för "kollen" i vanliga fall har man en fast dag i veckan då man kollar alla hästar osv men under sommaren har vi löst det med att två får dela på en vecka så kommer man överens tillsammans om vilka dagar som passar under den veckan. Jätteskönt och man kan alltid känna sig trygg med att någon kollar till hästen om man inte är där.

Allt annat ingår i hyran.
 
Sv: Stallschema under sommarbetet?

Vi har bete hemma vid stallet, så det är samma hinkar och vattendunkar som används resten av året. Saltsten ingår inte, men det gör det inte resten av året heller.

På sommaren har vi inget schema, utan var och en ansvarar för sin häst.
De som har sina hästar i samma beteshage brukar turas om att sköta vattnet, det är enklast så.
Vi har inte haft några helt avställda hästar de senaste somrarna, så alla är ändå där och sköter och rider dem de flesta dagar.:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 601
Senast: svea
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 270
Senast: Bobloblaw
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 820
Senast: spinxx
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp