Stallplats med flygplan?

R

Rebecka

Jo det här är kanske lite onödigt men endå nått jag funderade på.
Vi var och kollade på stallplatser igår, det var ett helt perfekt ställe med fina stall, hagar, paddock, rodvägar osv. Det är det enda stallet som ligger innom cykelavstånd, alltså det enda som jag skulle kunna ha häst på. men så när vi stod där flög ett flygplan över, det ligger en landningsbana precis brevid så det flög ganska lågt och det dånar SÅ MYCKET! Hästarna brydde sig inte, men herregud vad stressande det borde vara när det kommer sånna typ 1 gång var tredje timme! Vad tror ni om detta? jag skulle go mad om jag var tvungen att höra detta alltid.

somsakt onödigt, men är det hemskt själviskt att placera sin häst där?

Sv: Stallplats med flygplan?

Jag är medryttare där det går flygplan var 5:e minut typ och det är inget som stör hästarna över huvud taget, jag tyckter inte att du skall behöva oroa dig.

Jag tror hästarna vänjer sig ganska snabbt, precis som med traktorer och bilar.. Glöm inte kolla upp om det är stor risk för olyckor med dom där planen, jag hade nog varit mer nervis än min kolugna pålle.. :P

Jag tror hästen vänjer sig, speciellt när den ser att dom andra inte bryr sig..

Alleby i göteborg har ju sin anläggning exakt brevid flygplatsen, och då menar jag verkligen brevid! Hästarnas staket är också staketet till landningsbanan. :)
Och de rör inte en fena när plan kommer/går.

Min häst stod på Alleby fram till han var fem. Å det är väldigt bra för han rör inte en fena när det kommer flygplan lr helikoptrar vid vårat stall, medans resten av hästarna blir stressade. Så det är nog en vanesak.

Tycker det borde funka, hästarna vänjer sig nog. Med tanke på alla de andra fördelarna som du nämner borde det väga över, inte alltid allting klaffar... Men det lät ju som ett fint stall i övrigt.

Har varit på ett stall som har landningsbanor jättenära (handlar bara om ca 1-2 km), och det går jättebra.

Dessutom bor jag i en stadsdel där planen far över, så det låter jättemkt och en del av mina kompisar vaknar till o med på morgonen av planen som lyfter, men jag hör dem inte längre :)

Halmstads Fältrittklubb ligger ju jämte flygfältet samt nån militärgrej i Halmstad. Ingen av hästarna där har nånsin reagerat vad jag vet.

De vänjer sig... SAAB´s flygtrafik går precis över vårt stall och hästarna reagerar inte äns när Jasen kommer o blåser över oss. (då håller jag för öronen!)

//M

Äh, hästarna och du vänjer er snart! Om allt annat är bra i övrigt hade jag inte tvekat till att ta stallplatsen!

Om du trivs ska du självklart stalla upp hästen där. Hästarna vänjer sig vid flygplanen, men frågan är kanske om du gör det?

inte vad jag vet heller :D jag hade hästar där i många år (gamla stallet) och det va ingen som reagerade någongång, nu vet jag inte om utebanan (gräs) ligger kvar där den gjorde förr men den låg riktigt nära. inte många 100 m. ifrån flygbanorna eller vad det heter :angel:

Hästarna vänjer sig... Jag har ridit en treårshingst på en praktik en gång och haft en flygplan som startade och tog fart förbi mig ca 100 meter bort... Hästen var uppfödd på stället så han vill meest hänga på för det såg så kul ut... INgen av hästarna i det stallet viftade på öronen ens när dom lyfte med militärplanen och då skakade rutorna i stallfönstren...

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 954
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka