Stallplats fråga

C

Cream

Hej!
Jag har funderat på en sak. Vi leker med tanken på att jag bestämt mig för att köpa häst och har hittat en bra stallplats.
Hur gör man egentligen då? Jag menar, man kan ju inte köpa hästen innan man har stallplats och det är ju lite tokigt att hyra stallplats om man inte har hästen ännu, kanske tar lite tid att hitta den rätta.
Det är ju såklart rimligare att hitta stallplatsen först.. Betalar man sin plats då bara eller?

När jag hade häst förut hade jag honom i en kompis stall men bor på annan ort nu och känner ingen som har hästar. Så jag vet inte riktigt hur det går till.
Är inte riktigt redo att bli hästägare ännu men är nyfiken på hur det funkar.
 
Sv: Stallplats fråga

Prata med stallägaren och förklara situationen, alternativt prata med säljaren.
Jag köpte mitt sto för 2 månader sedan och hon står fortfarande kvar hos säljaren (betalar hyra naturligtvis), tills min stallplats blir ledig.

Det mesta går att lösa, och om det blir lite bökigt under några veckor innan allt faller på plats är ju inte hela världen.

"Nyfiken" vad kollar du på för häst??

MVH
 
Sv: Stallplats fråga

Det beror ju lite på hur tillgången på stallplatser ser ut där du bor. Ofta kan det gå att hitta någon tillfällig lösning i något annat stall eller att hästen står kvar lite längre hos säljaren. Men är det ont om stallplatser kan det nog vara en bra idé att hyra en plats innan man har hästen om man inte vill riskera att missa den perfekta hästen.
 
Sv: Stallplats fråga

Prata med stallägaren och förklara situationen, alternativt prata med säljaren.
Jag köpte mitt sto för 2 månader sedan och hon står fortfarande kvar hos säljaren (betalar hyra naturligtvis), tills min stallplats blir ledig.

Det mesta går att lösa, och om det blir lite bökigt under några veckor innan allt faller på plats är ju inte hela världen.

"Nyfiken" vad kollar du på för häst??

MVH

Jaha okej! Det var ju smidigt att du kunde lösa det så :)

Jag kollar inte runt efter häst precis just nu, tänkte mer på framtiden när tillfället känns rätt :)
 
Sv: Stallplats fråga

Det bästa är att börja kika lite smått på stallplatser innan man åker och tittar på häst. Kolla upp tillgången och hur ofta det blir lediga platser samt kolla av i vilket stall man skulle kunna tänka sig att stå i.
Ibland går stallägaren med på att man får kallhyra boxen med billigare hyra tills dess att hästen står i boxen eller att de kan bereda en tillfällig plats i stallet.

För det är ju rätt dumt att fara iväg på provridning och fastna för hästen men sedan står man där utan stallplats..Eller ännu värre, att köpa hästen men ingen stallplats ha i ordning. Jag skulle inte våga chansa.

Oftast lyckas man klaffa så att man får ett datum när stallplatsen blir tillgänglig och kan prata med säljaren att hålla kvar hästen tills dess. Många säljare släpper inte hästen heller förns man visat vars den ska bo, altså att man har en stallplats som väntar..så det är viktigt att tänka på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 646
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: Andromedae
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp