Stallplats för häst som har haft fång

F

foreverflugan

Kanske att den här tråden är felplacerad?

Hur gör ni andra som har haft hästar med fång? Jag letar ny stallplats för min häst som hade fång i våras, men de flesta fina stall har endast stora gräshagar, och stallägarna kommer med förslag som att hästen kan gå i sjukhage eller liknande.

Jag vill inte behandla min häst som att hon är sjuk när hon inte är det! Vore idealiskt att hitta ett stall med stoooooor sand/jord hage och andra hästkompisar, men det är ju inte så lätt...

Ni med fånghästar, hur har ni löst det? Betesreducerare, speciellt fångstall eller liknande? Känns inte aktuellt att vänja in min häst på gräs just nu...

Sv: Stallplats för häst som har haft fång

Det är ett satans meck att hitta stallplats till fånghäst. Jag skulle absolut vilja att det fanns tillgång till någon sorts grushage. Även om hästen tålde en del gräs under vintern skulle jag vilja veta att jag kunde ta bort den från gräset så fort det börjar verka farligt.

Som du säger får man ofta välja mellan en stor gräshage och små tråkiga sjukhagar. Om man verkligen inte hittar något annat än dessa alternativ får man kanske välja efter hur känslig man tror att ens häst är. Förra vintern var min häst ute i gräshage med betesbegränsare under vintern. Det funkade okej för det mesta, men jag var orolig hela tiden.

Vi blev utkastade ur mitt förra stall för att jag ville ha betesred. på henne. Även om jag själv inte har så mycket emot att ha det så känns det inte som en idealisk lösning att flytta till ett stall med tanken att det funkar med betesred eller sjukhage.

Och det är inte värt att gå och vara orolig hela tiden! Vilket jag också är när hon går i gräshage med den på. Tex, "Glömde dom att ta på betesreduceraren? Har hon tagit av sig den? Får hon i sig gräs ändå?" Man blir rätt så hypokondrisk av att ha häst som har haft fång!

Men som sagt så är dom ju inte sjuka och jag anser att dom inte ska behandlas så heller! Dom mår precis lika bra av motion som alla andra hästar, om inte mer! Så det är verkligen ett dilemma..

Jag är glad att jag har min fånghäst hemma och hoppas verkligen att det kommer att vara så alltid. Jag har tänkt tanken ibland att jag hade varit jättebesvärlig som hyresgäst av stallplats.

Flytta till oss:)
Nej men, vi har 2 stora hagar som vi delar upp vallacker/ston i varannan dag. 1 av hagarna är lite mindre och har använts så pass länge att det knappt växer gräs där längre, har börjat växa någon form av buskar istället..:confused:
Vi har 2 fånghästar och för den funkar det finfint att gå i den "mindre" hagen!

Det måste väl finnas fler stall med fångvänliga hagar?

Ja, det finns ju flera krav på stallägarna om man tar emot en häst som har haft fång, så kanske att man kan uppfattas som krävande.

Jag har ringt runt till många stall nu, och de flesta har fångvänliga hagar som är väldigt små där hästen får gå för sig själv, vilket jag inte tycker är okej!

Jag vet inte om jag är väldigt petig och försiktig, men jag tvivlar också på tanken om jag kommer att våga vänja in henne på gräs igen.. Har hört så många som har fått återfall på deras hästar när de försökt.

Var bor du någonstans? Andra fånghästägare här på forumet kan säkert hjälpa dig med tips på ställen.

Och kan man hamna flera personer med fånghästar på samma ställe är det en fördel. Man kan hjälpas åt och stödja varandra. Och så slipper en häst bli ensam när alla andra går ut på bete.

Jag vet vad det är att verka besvärlig... Min förre stallägare frågade "finkänsligt" om det inte var dags att göra korv av de där gamla öken och skaffa oss riktiga hästar... Men de krav vi som fånghästägare ställer är ju inte för skojs skull, utan för att bevara hälsan och livet på våra djur. Jag känner också att det ska mycket till innan min häst ska få gå på gräs igen. Det är så många som får återfall som sagt.

Men att du inte ens fick använda en betesbegränsare!

Mitt intryck är att travhästmänniskor ofta är mer benägna att grusa och preparera hagar än ridhästmänniskor som lägger alla sina pengar på färgmatchande täcken och lindor. :devil:

mvh Åsa

Vi var 2 stycken som hade fångponnys i vårt stall. De fick en egen jordhage. De andra gick på jord/gräs och hade fri tillgång till hö, medan våra fick fjolårshö som vi ställde fram på kvällen och som stallägaren gav dem vid lunchtid.
På sommaren fick vi en egen (stor fin) grähage och en hög med staketstolpar+tråd, så byggde vi vår egen hage. Allteftersom de betat ner det som fanns breddade vi hagen med nån meter då och då. Vi skötte oss själva då, så det var inte något extraarbete för stallägaren.
Så jag hade nog väldig tur :bump:
Vi hade även munkorg, men min häst fick sår under hakan av den, så jag använde den knappt.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 705
Senast: MiniLi
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka