Stallkulturen ska utforskas

Sv: Stallkulturen ska utforskas

Kul!
Men tanken är inte ny! Jag gjorde faktiskt ett examensarbete på det här ämnet för åratal sen. rapporten hette/heter "Varför älskar flickor hästar?"

Samma här, fast projektarbete i gymnasiet. Blev en dokumentärfilm (amatörmässig förvisso).

Joodå!!!
Det finns en intressant bok utgiven på Bonniers förlag som heter "Över alla hinder" skriven av Anne Heden, moa Matthis och Ulrika Milles. Den handlar om " drömmen och verkligheten i hästlandet - flickornas och kvinnornas egen värld". I förordet står bla "hon erövrar kunskaper om alltifrån hästens anatomi till människans psyke. Hon lär känna sin egen rädsla och sitt mod, sin fysiska och mentala styrka och svaghet. Hon erövrar en identitet som inte ryms innanför de gränser kulturen drar upp för vad en flicka och kvinna bör och inte bör vara. Hon är en hästflicka, en kentaur."

humlis skrev:
Joodå!!!
Det finns en intressant bok utgiven på Bonniers förlag som heter "Över alla hinder" skriven av Anne Heden, moa Matthis och Ulrika Milles. Den handlar om " drömmen och verkligheten i hästlandet - flickornas och kvinnornas egen värld". I förordet står bla "hon erövrar kunskaper om alltifrån hästens anatomi till människans psyke. Hon lär känna sin egen rädsla och sitt mod, sin fysiska och mentala styrka och svaghet. Hon erövrar en identitet som inte ryms innanför de gränser kulturen drar upp för vad en flicka och kvinna bör och inte bör vara. Hon är en hästflicka, en kentaur."

Fast det är ju en antologi inte ett forskningsprojekt med den uttalade frågan om varför tjejer väljer hästar och hur hierarkin fungerar i stall.

Härligt med mer forskning för övrigt. :)

/Jane

Tussemaja skrev:
Kul!
Men tanken är inte ny! Jag gjorde faktiskt ett examensarbete på det här ämnet för åratal sen. rapporten hette/heter "Varför älskar flickor hästar?"

Jag var oxå inne på att skriva om det här när jag skulle göra mitt exjobb, det blev dock ngt helt annat. Skulle vara kul att läsa din uppsats.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (LT) Stalltjejer vistas i en djärv och utmanande miljö. En miljö som man traditionellt skyddar unga flickor från. Det säger Lena...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (LT) Stallet har blivit en oas för eleverna på fritidshemmet i Mariefreds skola. Även killarna har blivit kompisar med hästarna...
Svar
0
· Visningar
769
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Domen mot den 32-årige ridinstruktören som står åtalad för upprepade barnvåldtäkter mot två flickor, 13 och 14 år, flyttas...
Svar
0
· Visningar
682
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den ridlärare, som på måndagen åtalades för barnvåldtäkt mot två flickor som var elever på ridskolan där mannen arbetade...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka