Stallkatter..

Heulwen

Trådstartare
Har ert stall stallkatter? Vaccinerar ni dem, kastrerar ni dem?
Hur ofta händer olyckor i ert stall, typ att hästar sparkar/biter dem?
Vem betalar maten? Har de ett skyddat utrymme de kan gå till dygnet runt, året runt? Vem betalar veterinären?
Mår era stallkatter bra?
Visste inte om jag skulle lägga den här tråden på Gnägg eller Katt men den får väl flyttas om det skulle vara så..

Vill gärna se bild på era stallkatter också! :)

Sv: Stallkatter..

Vi har en stallkatt, en liten Hugo, en helsvart bondkatt på typ 7 år som oftast går under namnet Kissen:p

Han är enda katten och väldigt kelsjuk, så vi tycker väl lite synd om honom för att han inte får bo inne hos en familj, men vi försöker bry oss om honom så mkt som möjligt när vi är där:p

En av stalltjejerna betalar hans kattmat och avmaskningsmedel för en del av stallhyran, hon betalar alltså inte lika mkt hyra som oss utan mellanskillnaden går till katten.

Han har inte skadat sig en enda gång vad jag kan minnas som har varit pga hästarna, han håller sig undan bra och vi har väldigt snälla hästar:) (de flesta av dem:angel: )

När han har behövt åka till veterinären för vaccination, ngn gång kissade han rött osv, så har stallägaren tagit dit honom.

han kan gå ut och in i stallet som han vill, finns en liten ingång som han kan använda även om dörren är stängd:)

Han ahr en plats på ett bord i sadelkammaren, på en gammal teddypad där han brukar ligga och gotta sig;)

Jättemysigt med kisse i stallet!
Kom på att jag inte har en enda bild på honom i min dator:eek:
Får ta nu i helgen eller ngt.

I "mitt" stall (där sköthästen står) så finns det två stallkatter. Den ena föddes där och bodde där när de som har stallet nu flyttade dit. Den andra katten tillhör stallägarens dotter men den bor där.
Det är de dom har ansvaret för stallet som ser till med veterinär och så.
Det finns kontoret, där får de sin morgon och kvällsmat. De kan alltid komma in där. Om det är lite öppet kommer de in till hallen/toaletten. Även till vårat skötarrum där det finns torrfoder. Sedan så där stallägaren förvarar skolhästarnas täcket mm... Så visst finns det varma stället för dem :D
Det har inte hänt några olyckor med dem coh hästarna än. Men i sommras så var det något konstigs som smög omkring stallet. Jag vet inte vad det var. Er räv eller någon jätteråtta kanske. Men ena katten hade flera sår och hela ansiktet svullnade upp. Men nu mår han jättebra och det där "odjuret" är som tur är borta :)

Glömde bilder :D

Puffen - världens snällaste katt! Man akn göra allt med honom. men han är ganska klumpig och skitar jämt ner dig :p
5437216.jpg

Jansson - Har alltid bott i stallet. Hon har blivit emr och mer tam. Förrut var hon riktigt skygg och ny kommer hon gjärna fram och kelar om det inte är för mycket folk. Tar vara på sig själv och är alltid lika ren och fin. Fast liite läskig är hon :D
5437215.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vi hade en stallkatt men han vandra vidare till nästa går ...:crazy:
Han brukade trivas att sitta på connys rygg:love: (min medryttarponny)

Har ert stall stallkatter? Vaccinerar ni dem, kastrerar ni dem?
Vem betalar maten? Har de ett skyddat utrymme de kan gå till dygnet runt, året runt? Vem betalar veterinären?
Mår era stallkatter bra?
Visste inte om jag skulle lägga den här tråden på Gnägg eller Katt men den får väl flyttas om det skulle vara så..

Vill gärna se bild på era stallkatter också! :)

Vi har en Mulle som kommer från "Hitta katten". Han var kastrerad och vaccinerad när han kom, jag vet faktiskt inte om man måste omvaccinera honom? Det har aldrig hänt någon olycka med hästarna, han trivs bäst inne hos min valack där han ofta ligger i höt och myser eller på hans rygg(!). Min stallkompis betalar och köper mat och försäkring för katten och sedan betalar jag henne hälften. Mulle har ett eget hus med golvvärme som han ligger i när det blir riktigt kallt annars ligger han som sagt inne hos min ena häst eller ovanpå en täckeshög där han kan spana över hela stallet och hålla koll. Vi delar på eventuella veterinärkostnader, har bara hänt en gång då han hade fastnat i något och fått ett sår på benet. Han avmaskas regelbundet då han är en duktig mus/råttjägare och det brukar jag ombesörja. Skulle tro att han mår alldeles utmärkt, han är kung i stallet och styr alla med järnhand...

Nu har jag bara ett eget stall men med stallkatt som även är min sängvärmare:p

Ja, han är kastrerad, vaccinerad, försäkrad och chippad. Det har inte hänt något i samband med hästarna. Han älskar stallet och vi har gjort speciella katthål i dörrarna så han alltid kan komma in där. Han är stallets kung, helt klart:D
Har ingen bra bild än...kameran har dött:crazy:

I mitt förra stall fanns två stallkatter. Missan (originellt namn, va?) tillhörde egentligen grannstallet, men flyttade in hos oss och vår stallägare fick henne öronmärkt, kastrerad och registrerad på sig själv (grannen brydde sig inte). Den andra katten, Sixten, är en av Missans ungar, som inte har flyttat hemifrån. Han tillhör fortfarande grannen så han är varken kastrerad eller öronmärkt. Ingen av katterna är vaccinerade, men vi brukade avmaska dem efter behov. Missan var i slagsmål en gång och skadade ögat. Vi körde henne till veterinären (både för undersökning och återbesök) men stallägaren betalade allt. vi hade kattlucka till ladan och "garaget" (som var isolerat men inte uppvärmt). Mat fick de ibland av stallägaren, men det var mest en av hästägarna som handlade mat åt dem. Katterna fick mat 3 ggr om dagen, burkmat till frukost och kvällsmat och så torrfoder till lunch.

Två bilder på Missan:

I nuvarande stallet finns också två stallkatter. De tillhör dock stallägarna (som fixar mat och allt) och verkar bo både inne och ute. De har ett bo i stallet, men jag har aldrig sett dem använda det.... :p Katterna har alltid torrfoder tillgängligt i en skål i stallet. De får burkmat också, men jag har inte koll på när. Har dålig koll på katterna i största allmänhet eftersom jag inte har stått där så länge... :angel:

Fanta:

Molly:

Vad härligt att alla som skrivit här verkar ta väl hand om stallkatterna! :bow:
Fram för mer sådant i Sveriges stallar!

Vi hade två stallkatter i mitt gamla stall. En randig bondkatt som heter Sudd,och en stooooor lurvig svart/vit skogskatt som heter Lillis. Vi som var innackorderade la undan pengar varenda månad till en stallkassa/kattbuffert så när det var dags kastrerade vi båda två. Och där fanns alltid pengar till avmaskning och dylikt. Vi hade varsin vecka som "kattvecka" då vi ansvarade för att köpa torr och blötmat till dom,som de hade fri tillgång till. Vi gjorde även en kattlucka in till vår uppvärmda sadelkammare så dom kunde slinka in till sina varma sängar och rulla in sig i våra fleecetäcken när dom spenderat dagen med att jaga möss!:)

I stallet där ja står har de 3 katter, dock bara 1 av katterna, Lasse, som alltid är med ute i stallet och grejar.
Han är otrolig kelen, totalt orädd för allt och älskar att bara vara ivägen när man mockar!! :rofl:

Brukar ligga i höt på rygg och leka med hästarnas mulle ute i hagen!
Inte alltid uppskatat av Stoet i hagen som ibland kan slänga fram en hov åt honom (dock missat varje gång, och han blir inte de minsta rädd)

Har hänt en olycka en gång, vi vet inte riktigt hur den gick till men vi misstänker att Galsi, 6 årig stor grov Isläning, la sig på honom då han brukar sova i hans box ofta, speciellt i höt som vi lägger in.
Hittade honom i vårat Hö föråd, sittandes helt stilla och helt blodig runt nos och mun. Han hade rejält ont.
Ägaren tog in honom och så sov han i ca 2 dygn och sen va han sitt gammla vanliga igen, DOCK vågar han inte gå in i boxen längre när hästarna är där och inte heller i hagen!! De är ju iofs bra, så slipper man fler olyckor!!! :idea:

Har ert stall stallkatter?
Ja, vi har 4 stycken.

Vaccinerar ni dem, kastrerar ni dem?
De är antingen kastrerade eller får P-piller.
P-piller om vi vill kunna få kattungar senare.
De vaccineras när de är små.

Det har hänt en gång på 20 år att en katt blev trampad.
Men den katten hade inte alla mössen hemma.
Han blev 16 år ändå.

Vem betalar maten?
Vi har ju egent stall, så det gör vi.
Men i de stall som jag vet, så gör stallägaren det.

Har de ett skyddat utrymme de kan gå till dygnet runt, året runt?
De har kattluckor först in i stallet och sedan därifrån till den uppvärmda sadel kammaren.

Vem betalar veterinären?
Vi.

Mår era stallkatter bra?
Just nu så har de varit litet förkylda och en har fått antibiotika för det.
Men annars så mår de prima.

Bild på en finns i min profil.

Har ert stall stallkatter?
Vi har fyra katter tre tjejer: Maja, Britta o Trulsa, & en kille: Wilden

Vaccinerar ni dem?
Ja, när de var små

kastrerar ni dem?
En hona är kastrerad de andra honorna ska kanske kastreras, Wilden ska inte kastreras!

en gång! Det hände våran förra kattunge Black Jack, han vart trampad av en häst och dog.

Vem betalar maten?
Eftersom vi äger stallet o katterna betalar vi maten!

Har de ett skyddat utrymme de kan gå till dygnet runt, året runt?
Ja, de kommer in och ut hur de vill

Vem betalar veterinären?
Vi eftersom vi äger katterna

Mår era stallkatter bra?
Ja, de mår jätte bra, runda o fina :p

Britta
{83C7040E-20DC-4D67-84F6-EB6F63E89E17}.jpg

Maja
{98461A58-039F-40D6-9805-751A9FE7859F}.jpg

Trulsa
{21E85F41-7222-46C7-971F-7C42B9C12A03}.jpg

Wilden
{E8DC390B-FE84-478F-8EB3-19D98E06F695}.jpg

Maja, Trulsa och Britta
{929DCB03-472F-435A-80C3-AC5D8D13269C}.jpg

Det brukar rekommenderas att man vaccinerar vartannat år, mot kattpest och kattsnuva.

Har ert stall stallkatter? Ja en. var två till i torsdags:(
Vaccinerar ni dem, kastrerar ni dem? Ja
Hur ofta händer olyckor i ert stall, typ att hästar sparkar/biter dem? Det har aldrig tidigare hänt förns i torsdags då lilla Lasse fick fara till himlen efter att ha blivit trampad. :cry: Jag har vart i samma stall i nästan 20 år och det har alltid funnits katter där, men tyvärr var de ganska jämngammla så de fick åka till himlen ganska tätt på varandra pga ålder. Aldrig tidigare någon olycka
Vem betalar maten? Stallägaren oftast, fast ibland köper man extra god mat som de får ibland :angel:
Har de ett skyddat utrymme de kan gå till dygnet runt, året runt? japp sadelkammaren eller förrådet där det är uppvärmt och massa filtar.
Vem betalar veterinären? stallägaren.
Mår era stallkatter bra? Ja hon mår jätte bra.

Min erfarenhet säger att vuxna katter fungerar bra att ha i stall. Men kattungar sätter jag mig tvärt emot med anledning av vad som hänt förut. De har inte vett att akta sig och springer omkring benen på hästarna.Min häst kickade i väg en kattunge 10 m i väg i stallgången med knäckta revben som effekt. Matte hann inte flytta kisen i tid.

Och det är för mig en självklarhet att stallkatterna vacceneras och kastreras då alla djur oavsett ute eller inne är ett ansvar som man måste sköta.

Har just nu två stall kisar.
En kastread perser hane (som dock) rakas vid behov. Han var dock ogentligen tänkt inne katt men vill bara vara i stallet och fånga möss. har även en halvperser hona som är mer lämpad stall miljön då hon är korthårig. självkart också kastrerad.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama