stalljour under helgen

Sv: stalljour under helgen

*KL*

Är det något ställe där man delar pass på antal hästar? Eller delas det alltid på antal hästägare? Exempelvis om jag har två hästar ska jag göra dubbelt så mycket som de som har en häst?

Vi delar på antal hästar, vilket innebär att om en hästägare har flera hästar så ökar självklart arbetsbördan. Hade tidigare 2 hästar vilket innebar dubbelt upp mot idag, men vi har rätt enkla rutiner så det har aldrig varit särskilt betungande.
 
Sv: stalljour under helgen

Vi har per box så det blir ju indirekt per häst.

Har man två hästar får man altså dubbelt av allt.

Skulle bli ohållbart annars och schemat skulle inte gå ihop då utdelningen är beräknad utefter boxarna för att gå ihop.

Men självklart innebär fler hästar mer arbete, eller?
 
Sv: stalljour under helgen

vi delar pass på antal hästar! :) Stallchefen hade ett tag 1 häst och systern 2, de hjälptes åt med stalltjänsterna. Och tidigare hade uppstallarna hand om söndagarna med. De hade typ stalltjänst varannan helg sa del. Fler som har haft 2 hästar här, vilket är sinnessjukt mkt :P
 
Sv: stalljour under helgen

Hur har ni upplagt med stalljouren under helgerna?
Under en period på tolv veckor har varje box en hel helg. Under vardagarna sköts detta av stallägaren eller folk som vill ha lite billigare hyra.

Hur många turer har ni?
Helgen innebär åtta pass och man ska helst ta hela helgen.

Vad gör ni under stalljouren?
Morgon: Fodring, utsläpp, sopning och ge katterna mat och vatten.
Lunch: Ge hästarna lunchhö.
EM: Insläpp, fodring och sopa stallet.
Kväll: Fodring, sopning, mat och vatten till katterna.

Hur många boxar e det i stallet?
12 st. Dock går fyra av hästarna på lösdrift.


Hur funkar det om någon person bor långt bort från stallet?
Det fungerar bra. Inga konstigheter med det. Jag bor längst bort (2,5 mil) men det enda som skiljer är att jag tar halva helgen åt gången (ex morgon+lunch lör-sön och min nästa helg em+ kväll).

Hur gör ni om någon person har skiftesarbete?
Personen får välja först alt så kan vi byta fritt. Ett tredje alternativ är att sälja sina pass.

Kommer de andra som inte har stalljour till stallet ändå?
Ja var och en ansvarar själv för den dagliga skötseln som mockning och förbereda foder. Däremot hjälps vi gärna åt i stallet om där är nån som behöver hjälp.
 
Sv: stalljour under helgen

Jag står inackoderad. Vi har det följande under helgerna:

Hur har ni upplagt med stalljouren under helgerna?
Vi har 10 boxar i stallet och således har vi var 10e helg.

Hur många turer har ni?
Morgon + kväll lördag och söndag

Vad gör ni under stalljouren?
Morgon fodrar en tuss hösilage, kraft och byter täcken. Släpper ut alla hästarna.
Kvällen tar vi in, fodrar och byter täcken. Fri tillgång på hösilage ute så ingen lunch fodring

HUr många boxar e det i stallet?
10 st

HUr funkar det om någon person bor långt bort från stallet?
Ingen aning då vi alla bor nära. Stallet ligger nära stan

Hur gör ni om någon person har skiftes arbete?
Ser till att byta med varandra. Brukar inte vara några problem

Kommer de andra som inte har stalljour till stallet ändå?
Ja då det inte ingår mockning eller motion av hästarna så kommer alla ut på helgerna.
 
Sv: stalljour under helgen

Står inte i inackorderingsstall nu, men detta var senaste stallet:

Hur har ni upplagt med stalljouren under helgerna?
Helgerna delas mellan alla boxar. 20 boxar = var 20e helg

Hur många turer har ni?
4 pass per dag.

Vad gör ni under stalljouren?
Morgon: Fodrar och släpper ut
Lunch: fodrar i hagen
EM: Tar in och fodrar i box
Kväll: Fodrar

Hur många boxar e det i stallet?
20 boxar, men inte alltid fullt och då delades helgerna mellan de som stod där = ibland tätare mellan helgjourerna.

Hur funkar det om någon person bor långt bort från stallet?
Avståndet gjorde ingen skillnad, lika för alla. (Man har ju ändå valt att ha hästen i ett stall långt bort i så fall).

Hur gör ni om någon person har skiftes arbete?
Ibland fick man välja helg, ibland blev man tilldelad. Sedan var det upp till en själv att byta om det inte passade.

Kommer de andra som inte har stalljour till stallet ändå?
Ja, i och med att helgjour endast innebar in/utsläpp + mat.
 
Sv: stalljour under helgen

*KL*

Är det något ställe där man delar pass på antal hästar? Eller delas det alltid på antal hästägare? Exempelvis om jag har två hästar ska jag göra dubbelt så mycket som de som har en häst?

Vi har visserligen bara insläpp fre-sön på schema, men det är fördelat per häst och inte per ägare. Det är mest rättvist tycker jag iaf.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
845
Senast: Sassy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 459
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 133
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp