stalljour under helgen

lovehorses

Trådstartare
Hoppas tråden är på rätt.

Ni som är inackorderade eller har inackorderade, gärna kollektiv skötsel och mindre stall.

Hur har ni upplagt med stalljouren under helgerna?
Hur många turer har ni?
Vad gör ni under stalljouren?
HUr många boxar e det i stallet?
HUr funkar det om någon person bor långt bort från stallet?
Hur gör ni om någon person har skiftes arbete?
Kommer de andra som inte har stalljour till stallet ändå?
Berätta lite om det.
 
Sv: stalljour under helgen

Helkollektivt stall, inackorderad.

Såhär fungerar det hos oss i stallet/för boxhästarna:

Hur har ni upplagt med stalljouren under helgerna?
Helgturerna är som övriga dagar uppdelade i två pass dvs morgon och kväll. Helgerna går på rullande schema i ordning efter boxarna. Fritt fram att göra byten.
Vissa helger har man inget pass alls genom den ordningen vi har utan har helgfritt så man "tjänar in" genom sina pass även.
Vardagspassen får man välja själv utefter det antalet man ska ha, 2-3 pass i veckan totalt och man måste se till att blanda både morgon och kvällspass.

Hur många turer har ni?
2 per dag, dvs morgon och kväll (våra har fri tillgång på grovfoder)
Man har aldrig fler än ett pass per dag (såvida det inte är självvalt)
Tidigare hade vi även lunchfodring och således 3 pass per dag men för många av oss hade problem att åka från jobbet och luncha så för att slippa konflikt eller att hästarna fick lunch vissa dagar bara tog vi bort luncherna och satte fri tillgång i stället för att komma runt problemet

Vad gör ni under stalljouren?
Hästarna får mat inne, täckas på eller av och leds ut eller in. Sedan ska man sopa stallet och skölja ur krafthinkar.
Man kollar av hästarnas hälsostatus och att allt är som det ska samt slänger ett öga på mat och vatten

HUr många boxar e det i stallet?
6

HUr funkar det om någon person bor långt bort från stallet?
Förstår nog inte frågan? Avståndet är väl självvalt antar jag och alla ska väl göra lika arbete?
Men vi har upplagt så att 1 besök per dygn ska räcka per hästägare men att hästarna ändå kollas flera gånger per dag genom det systemet, dvs 1 person på morgonen, 1 på kvällen och sedan övriga därimellan under dagen.

Hur gör ni om någon person har skiftes arbete?
Man får se till att byta sina pass till passande om det är så att arbetet krockar och det gäller alla. Kan man inte byta, är det ens eget ansvar till att se till att det finns en lösning eller att man måste ta passet ändå utan att tex ta in hästar tidigt eller ta ut sent, dvs man har ett eget ansvar att se till att det funkar.
Jobbar man så pass att man inte kan ta nåt pass eller har svårigheter hela tiden med sina pass så står man nog inte kvar så länge i helkollektivt stall..man måste ha en vettig insikt i vad som krävs i arbetsinsats!

Kommer de andra som inte har stalljour till stallet ändå?
Ja eftersom att våra pass eller jourer endast handlar om att förse hästar med viss mat, ta in/ut, se över att allt är ok och se till att stallet blir städat efteråt. Övrig hästskötsel är upp till vardera hästägare
 
Senast ändrad:
Sv: stalljour under helgen

Hästarna får morgon, lunch, middag och kväll.
Morgonen ges hö + kraft och påtagning av ett täcke samt utsläpp. Lunch hö ute. Middag är intag, hö + kraft och avtagning av ett täcke. Kvällen hö + kraft.
Stallet ska sopas och även foderlada, spolspilta samt tömning av skottkärra på ridbana/ridhus. Stallplanen krattas.

Vi har 25 platser med rullande helgschema. Det blir ca var 20e helg. Det är ens eget ansvar att se till att helgen blir fixad, eller skaffa någon som gör detta mot betalning av ett fast pris. Tas ingen hänsyn till skiftarbete, man har ett val att byta eller köpa sig fri.

Jag köper mig alltid fri, jag jobbar varannan helg i mitt ordinarie arbete och vill inte jobba tre helger i rad. Än mindre vill jag sköta allt ovanstående till 25 hästar ensam, varken tidsmässigt och säkerhetsmässigt. Jag är i flyttartagen och hoppas hitta ett mindre och mer lätthanterligt stall.
 
Sv: stalljour under helgen

Hoppas tråden är på rätt.

Ni som är inackorderade eller har inackorderade, gärna kollektiv skötsel och mindre stall.

Hur har ni upplagt med stalljouren under helgerna?
Hur många turer har ni?
Vad gör ni under stalljouren?
HUr många boxar e det i stallet?
HUr funkar det om någon person bor långt bort från stallet?
Hur gör ni om någon person har skiftes arbete?
Kommer de andra som inte har stalljour till stallet ändå?
Berätta lite om det.

Vi är 6 hästar fördelat på 6 veckorsperioder. Då ska vi ha en hel helg var, dvs två fodring + utsläpp, två lunch och två insläpp + fodring.
Vi får ta passen när vi vill. Behöver inte vara ett varje helg. Tex hade jag alla ut och insläpp förra helgen. Denna helgen har jag luncherna. Sen är jag fri på helgerna i en månads tid.

Vi gör inget mer än att fodra och ta ut/in. Inga täckesbyten eller något annat om ingen bett om extra hjälp. Då hjälps vi naturligtvis åt.

Är det någon som jobbar skift så får dom lösa det så dom får pass dom kan ta. I vårat stall går det att köpa tjänsterna och en tjej köper alla utsläpp/insläpp/fodringar både vardagar och helg. Så då tar stallägaren dom passen.
Alla sköter sig egna häst så alla måste till stallet även på helgerna.
 
Sv: stalljour under helgen

Nu står jag i ett stall där jag inte har några jourer, men jag kan berätta hur det varit i tidigare stall jag stått. Inga helkollektiv, men på helgerna var det mer eller mindre så.

Stall 1
Helgdagarna gick på rullande schema. Hela stallet hade kanske 25 boxar. När du hade stalljouren hade du en heldag. Dvs. Morgonfodring klockan 6, utsläpp klockan 8 och fodring och insläpp runt 7-8 på kvällen. Otroligt segt att vara uppbokad hela dagen, men det var ju inte speciellt ofta. Det var sopning också en gång under dagen har jag för mig. Alla tog ju sin häst som vanligt så det var inget extra arbete med dem. Ingen hänsyn togs till om man jobbade. Då fick man försöka byta med någon eller köpa sig fri, typ 500 kr.

Stall 2.
På helgerna var man uppdelad i två "lag" som hade varannan helg. Drygt 15 boxar i stallet. Minns inte om man hade ett eller två pass per helg, men jag tror det var 1. Då fick man skriva upp sig på ett pass. Utsläpp, Lunch, eller insläpp/kvällsfodring. Morgonfodringen var alltid gjord av stallägaren när man hade utsläppet. Lördagkvällarna gick dock på rullande schema för hela stallet. Ingen hänsyn till någon utan här fick man byta om man inte kunde. Tror någon hade köpt sig fri från helgerna genom att ta något extra pass varje vecka istället. Ett välfungerande system faktiskt där man inte blev uppbokad en hel dag eller helg. Sopning gick på ett separat sopschema.

Stall 3.
Här hade du en hel helg med morgonfodring och utsläpp (inkl. täckesbyte) och kvällsfodring. Det gick på rullande schema och det var bara 7 boxar och flera av dessa hästar tillhörde stallägaren. Vill inte minnas att de tog så många fler helger än oss andra. Väldigt jobbigt och segt. Jag hade rätt långt till stallet också så jag kunde inte åka hem mellan morgonfodring och utsläpp. Du sopade stallet på morgonen och efter kvällsfodringen. Ingen hänsyn togs heller till om det var storhelger (de andra stallen har haft separat schema för detta). Jag lyckades självklart få nyårshelgen och den är ju inte så lätt att byta bort den... Man kunde inte köpa sig loss heller.
 
Sv: stalljour under helgen

E det ingen som har att man mockar till varandra också? Nu pratar jag mindre stall. Inge roligt att mocka 10+ boxar.
 
Sv: stalljour under helgen

Aldrig varit med om att man gör det i ett halv eller helkollektiv nej oavsett storlek på stall eller boxantal.

Tror få skulle vara intresserade av att binda upp sig med mockning av andras boxar..tar alldeles för lång tid.

Däremot upplever jag att man varit och är i mitt nv stall också mycket hjälpsamma och kan ställa upp för varandra om det kniper någon dag eller om man reser bort någon gång per år.

Men inte i normalfallet.

Varför ska man mocka åt andra, altså som krav i den kollektiva skötseln?
Folk måste väl ha tid för sina hästar tänker jag spontant, annars bör annan uppstallningsform väljas där man köper den tjänsten i stallhyran.
Ett kollektivt stall är verkligen inte för alla eftersom att det kräver tid, planering och visst arbete.

Att bara sköta 2 hästar i stället för en tar liksom dubbla tiden för mig..vilket innebär att jag i så fall skulle binda upp mig på över 4 timmar extra varje gång jag hade stallpass..aldrig i livet. Själv tycker jag att handha stallpass med in eller utsläpp är nog med jobb.

I kollektiv ska man hålla det enkelt och lättjobbat annars är risken för konflikter överhängande eftersom att alla måste kunna tänka sig att utföra samma slags arbete, eller måste snarare som alla andra och blir det för mycket blir det ohållbart.
 
Senast ändrad:
Sv: stalljour under helgen

Kl. Jag stod för x antal år sen i ett kollektivstall där alla turer delades jämnt mellan antalet hästar. I stallet fanns 9 boxar men 10 hästar, en box delades av två så shettisar (boxen var avgränsad så de använde halva var). Vi hade två stallsturer per dag i stallet, morgontur och kvällstur.

På morgonen skulle hästarna först få lite hö inne+ krafft, täcken, vatten och hö ut i hagarna och sen ut med hästarna. Till morgonturen hörde också att mocka 4 boxar.Kvällsturen gick till på liknande sätt. Mocka 5 boxar, hö + krafft i boxarna, in med hästarna, ta av täcken. Vi hade ingen dagsfodring utan det fick var och en fixa själva, antingen med fri tillgång eller åka ut extra. Just det här med dagsfodring kändes väldigt jobbigt. Mina hästar pasade inte att gå på fri tillgång så det var ett himla pusslande och extra jobb. Tyckte inte heller om mockningsbiten. Många gånger var det omöjligt att hinna fixa allt och sen duscha hemma innan jobb så då blev det att mocka på kvällen sen. De gånger man mockade så ingick det dock inte att fylla på strö, det fick var och en göra själva.

Vi delade upp turerna som så att en månade med 30 dagar då innehöll 60 turer delat på 9 boxar= ungefär 7 turer/månad. Jag hade då 1,5 hästar i stallet (en stor häst och en av shettisarna som räknades som halv). För mig blev det då 10 turer på en månad. I sadelkammaren fanns en kalender på väggen där man skrev i sitt namn på de turer man ville ha. Man fick inte rusa dit och fylla i för hela månaden på en gång utan max ett par veckor. Det var också upp till det egna samvetet att sprida ut sina turer så att alla fick lite av allt. Fungerade förvånande nog jättebra!O_o Jag hade trott att ett så "löst" system inte skulle funka men tji fick jag:p. Nåja, överlag tungarbetet tyckte jag. Har idag mina hästar hemma och har mycket mer tid och ork över än på kollektivtiden.
 
Sv: stalljour under helgen

Jag stod i just ett sånt stall, där man mockade. Usch, inte att rekommendera i ett kollektiv! Blev väldigt tungarbetat och dessutom irriterade jag mig ofta på att det inte var ordentligt mockat i mina boxar:meh:. Verkligen en grogrund för konflikter. Dessutom fanns där vissa människor som inte hade haft häst så länge och det märktes. T.ex. tömdes skottkärran på gödselhögen alltid direkt där plankan tog slut och då var det följande person som skulle mocka fram "stigen" igen. Sällan man hade två turer i rad så dessa människor lärde sig inte genom att själva bli tvungna att fixa efter sig..
 
Sv: stalljour under helgen

Nästan min tanke, altså att vi alla mockar olika och det känns som en otroligt dum idé om du frågar mig..kan bli konflikt om allt möjligt: felmockat, mockar ut för mycket strö, tar ut för lite strö, tar inte upp höspill, har för mycket strö, har för lite strö..ja i all oändlighet.

Sen undrar jag, hur lång tid tar ett sånt pass och hur får man vardagen flytande?

Hur lägger man tiden på sin egen häst de dagarna, går det?
 
Sv: stalljour under helgen

E det ingen som har att man mockar till varandra också? Nu pratar jag mindre stall. Inge roligt att mocka 10+ boxar.

Aldrig varit med om det och jag har stått i 16 olika stall genom åren. I ett stall så ville dock stallägaren mocka åt mig med, så då fick hon det :p
Då hade hon två hästar och jag en och det var bara vi i stallet och jag hade inga pass alls utan hon tog alltihopa.
 
Sv: stalljour under helgen

Vi har 25 boxar och endast kolllektivt helger och röda dagar. Blir således 1- 2 helger per häst och år samt någon röddag. När man har helg fodrar man byter täcken tar av lindor etc. släpper ut städar stall, höloft och omklädningsrum spolspiltor och tvättstuga och sadelkammare. Lunchfodring insläpp med täckesbyte igen... 18 fodring och 22 fodring vid de två sista fodrar man även ridskolans 25-30 hästar ( varierar i antal)

Kan man inte sin helg får man byta eller sälja pass. Men schemat gjörs på ett års basis så de flesta kan nog planera in sina helger så det funkar. Jag tycker det är drygt med kvällspassen så de brukar jag sälja på mina helger. Finns alltid nån tonåring som vill tjäna ett par hundralappar på ett par minuters jobb:D
 
Sv: stalljour under helgen

Vi har helkollektiv och det är just nu 12 hästar i stallet men bara 8 som har morgon fodring (pga speciella skäl)

Alla har e morgon var (fast nu får en stå över en gång då eftersom vi är 8)
Alla andra fodringar (lunch, middag o kväll) tar vi när vi kan så inget speciellt antal vi måste ha.

Jag bor 2,5 mil från stallet och är ledig en dag i veckan samt varannan helg så jag kan inte ta lunch o middag så ofta men jag tar ofta kväll istället
Och det fungerar bra för oss att alla tar när dom kan
 
Sv: stalljour under helgen

Hur har ni upplagt med stalljouren under helgerna?
Vi har full skötsel vardagar (personal) men gör mat och mockar själva.
Helgerna sköts av inackoderade.
Hur många turer har ni?
Vi har en heldag per 8:e helg.
Vad gör ni under stalljouren?
Allt: morgonfodra, utsläpp, mocka ridskoleboxar (6 st och göra mat åt dem), fodra lunch, sopa, vattenhinkar, intag, täcktesbyten in+ut, kvällsfodra osv. Man har ansvar för allt hela dagen så det funkar typ.
Hur många boxar e det i stallet?
24 boxar totalt.
Hur funkar det om någon person bor långt bort från stallet?
Ja då får de lösa det
Hur gör ni om någon person har skiftes arbete?
Då får man byta dag med någon annan
Kommer de andra som inte har stalljour till stallet ändå?
Ja alla måste mocka och göra mat åt sina egna.
 
Senast ändrad:
Sv: stalljour under helgen

E det ingen som har att man mockar till varandra också? Nu pratar jag mindre stall. Inge roligt att mocka 10+ boxar.

Det är väl rätt sällsynt, däremot är det väl inte helt ovanligt att man mockar åt varandra, alltså utbyte av tjänster? Jag tog hand om en häst en dag i veckan mot att den ägaren tog mina två en dag varannan vecka tex. Men då har man ofta stått i samma stall ett tag och känner förtroende för varandra.
 
Sv: stalljour under helgen

Vi har varsin helg med start fredagkväll. Då har man både utsläpp på morgonen och insläpp på kvällen. Då får de som inte har jour möjlighet att bara komma och rida under dagen och vara lediga i övrigt. Vi har inga direkta regler, men har man jour sopar man oftast ur hela stallet, skurar thermobaren och sopar cementplatten i vindskyddet. Vi har 4 boxar, 3 inackorderade nu. Hade velat ha en fjärde. Ingen har bott särskilt långt bort, det är ett kollektivstall även under veckorna. Två av oss jobbar skift, kan vi inte byter vi pass med varandra eller kompenserar med mockning tex.
 
Sv: stalljour under helgen

står installad i ridskolestall. Alla privathästägare delar på röda dagar, personalens ledighet och helger. man har en heldag då man har stalljour, blir ca 6 heldagar per år har jag för mig. Stalljoursdagen börjar med morgonfodring, utsläpp, mockning av ridskolehästarnas boxar och spiltor (strax över 20), lägga fram lunchmaten till alla hästar,både lektionshästar och privathästar, ta in hästarna och sedan på kvällen kvällsfodra.

Bor man långt från stallet, tough luck. Man har ju själv skrivit på kontraktet och i kontraktet står detta angivet. Möjligen om man kan "byta bort" typ kvällsfodringen om man inte orkar åka långt flera gånger om dagen, men då får man ta det "privat" liksom. Ingen är förskonad från stalljour för att den bor obekvämt långt bort. Däremot om man har planer för dagen man har stalljour kan man byta bort den med någon annan.
 
Sv: stalljour under helgen

Hoppas tråden är på rätt.

Ni som är inackorderade eller har inackorderade, gärna kollektiv skötsel och mindre stall.

Hur har ni upplagt med stalljouren under helgerna?
Hur många turer har ni?
Vad gör ni under stalljouren?
HUr många boxar e det i stallet?
HUr funkar det om någon person bor långt bort från stallet?
Hur gör ni om någon person har skiftes arbete?
Kommer de andra som inte har stalljour till stallet ändå?
Berätta lite om det.

Vi har två pass per dag, utsläpp morgon samt intag kväll. På morgon läggs grovfoder ut fördelat på frukost, lunch, samt em giva och hästarna får kraft och släpps ut. Kvällen ser till att grovfoder finns färdigt för morgonen efter att lägg ut, tar in hästar och fodrar hö samt ev kraft och fyller på vatten i hagen. Detta rullar på schema, vilket innebär att har man lördag morgon så kommer man att ha lördag kväll nästa gång och vi fodrar ett sådant pass varannan vecka.

Vi har 8 boxar i vårat stall som är ett helkollektiv.

Även om man har långt så fodrar man lika mycket som alla andra.

Skift arbete som inte stämmer med fodringsschemat, här brukar vi byta så att det funkar och det är sällan eller aldrig ett problem.

I de flesta fall kommer alla till sina hästar, ibland vill någon vara ledig eller kanske åker bort och då hjälps vi åt att ta hand om den hästen.
 
Sv: stalljour under helgen

Jadu, våra "stalltjänster" är inte roliga ;) Däremot är de tinte ofta vi har dem som tur är! Uppstallarna delar på lördagarna, röda dagar. söndagar sköts av "söndagsjobbare" som ridskolan står för (jag jobabr då med ibland).

Jag står på en ridskola med 40 ridskolehästar och sen 12 privtahästarn på det. undet den dagen du har stalltjänst har du hand om i pricnip allt :).
Fodra morgon, lunch, em ocg kväll till samtliga hästar.
Mocka till ridskolehästarna vilket är 20 boxar och 20 spiltor ca. (uppstallare mockar själva)
utsläpp+ täcke(oftast privathästarna endast) av alla hästar
lite städ på anläggningen...
packning av hösilagevagnar

Det har vi 2-3 gånger per termin.
Kvällsfodring på söndagar är också på rullande schema och blir 1 gång per termin.
På vardagarna sköts däremot allt det av stallpersonalen. Hästarna tas in vid lunch om man vill, men de flesta är med i en "extern" intagsgrupp så de går ut ca 6h till.
 
Senast ändrad:
Sv: stalljour under helgen

*KL*

Är det något ställe där man delar pass på antal hästar? Eller delas det alltid på antal hästägare? Exempelvis om jag har två hästar ska jag göra dubbelt så mycket som de som har en häst?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
845
Senast: Sassy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 459
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 133
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp